En dan zijn we alweer aanbeland bij de nummers 25 tot en met 11. Nog eenmaal aftellen voordat we aan de echte top 10 beginnen. In deze regionen tref je games aan die misschien wel net zo goed een topper kunnen worden als de games uit de top 10, alleen kijken we er net iets minder naar uit. Vorig jaar stonden in deze regionen spellen als Overlord, Crackdown, Quake Wars en zelfs Halo 3. Toch hadden we ook wel wat games te hoog ingeschat, zoals Kane & Lynch en Hellgate London. En natuurlijk ook in deze regionen opnieuw titels die er een jaar later weer staan, zoals Brothers in Arms: Hell's Highway, Devil May Cry 4 en Alone in the Dark: Near Death Investigation. 25. Army of Two (PS3, X360) Ontwikkelaar: EA Montreal Uitgever: EA Release: 7 maart Wat is het: Coöperatieve gameplay is waar het om draait in Army of Two. De game vertelt het verhaal van huursoldaten Salem en Rios, die van hot naar her worden gestuurd om het met allerhande tuig af te rekenen. De samenwerking tussen de twee geeft je onder andere de mogelijkheid om back-to-back vijanden in slowmotion te kogelen, elkaar opstapjes te geven om op hoger gelegen plateaus te komen en elkaar te dekken in een vuurgevecht. In het laatste geval loopt één speler met een kogelafstotend schild in de hand en probeert de ander vanuit beschutte positie de vijand onder vuur te nemen. De multiplayer is zowel online als op dezelfde console te spelen. Waarom wel: De game is met coöperatieve gameplay in het achterhoofd ontwikkeld, alles straalt het nut van de coöp uit. Samenwerken is een vereiste, zonder goed overleg boek je weinig tot geen progressie. De Aggro-meter (de speler die je vijand onder schot neemt trekt ook de aandacht van de troepen) is een verrijking voor het shootergenre. Salem en Rios zijn twee heerlijk, niet politiek correcte figuren met humor. Het upgradesysteem dat in de game verwerkt is (voor iedere missie krijg je geld dat je uit kunt geven aan wapens en andere attributen) klinkt interessant. Waarom niet: Grafisch geen juweeltje, al ziet de game er verre van lelijk uit. Zijn de omgevingen afwisselend genoeg om op lange termijn interessant te blijven? De multiplayer moet op en op afgewerkt zijn om binnen het gameplayconcept te passen. 24. Devil May Cry 4 (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Capcom Uitgever: Capcom Release: Februari Wat is het: Devil May Cry 4 is de megaknaller van Capcom. De game (voorheen PlayStation-exclusief) moet de sterke lijn van deeltje drie doorzetten. De actie adventure zal wederom speelbaar zijn met Dante, maar tevens is het mogelijk om met de andere witbehaarde held te spelen, Nero. Nero draagt een ander zwaard dan Dante, deze bevat een gashandel waarmee je nog vettere combo's kan maken. Ook heeft Nero een Demon Bringer-arm, waarmee hij vijanden naar zich toe kan trekken. Wat je er verder van kunt verwachten is schakelaars omzetten samen met veel hakken, vijanden omhoog slaan, combo's maken en een vleugje schietwerk. Waarom wel: Het is Devil May Cry 4, de game die ons op deeltje twee na, nooit in de steek heeft gelaten. Bovendien zijn de combo's altijd moddervet en spattert de actie van het scherm. Visueel lijkt het schitterend te worden. Waarom niet: Het is Devil May Cry 4, de game die ons met deeltje twee zo erg in de steek liet. Het kan erg eentonig worden en het schietwerk kan beginnen te irriteren wanneer het de speelsnelheid te erg vertraagd. 23. Mercenaries 2: World in Flames (PC, PS2, PS3, X360) Ontwikkelaar: Pandemic Studios Uitgever: EA Release: 29 februari Wat is het: Vervolg op Mercenaries, een van de eerste games die het concept van Grand Theft Auto wist over te zetten naar een niet stedelijke omgeving. Dit keer vormt niet Noord-Korea, maar Venezuela het decor van de fictieve oorlog waarin jij een huurling speelt. De gigantische omgeving is met allerlei soorten voertuigen te verkennen, van tanks en helikopters tot gewone burgervoertuigen, zoals een luxe sportwagen. Je acties hebben deze keer ook invloed op de wereld om je heen, dus kies verstandig welke missies je voor wie op wil lossen. Mercenaries 2 lijkt een gigantische speeltuin te worden waarin fans van het free-roaming genre naar hartelust kunnen experimenteren. Waarom wel: Het concept van Mercenaries was al briljant, dit vervolg biedt méér en beter. De mogelijkheden lijken schier oneindig. Je kunt vrijwel alles in de fik zetten. Wanneer het beinvloeden van de wereld goed is uitgewerkt, dan kan dat voor hele leuke gameplay zorgen. Waarom niet: Wanneer de missies niet gevarieerd genoeg zijn. Wanneer de wereld wel groot is, maar ook kaal en saai, en het vooral saai is om van hot naar her te moeten rijden. 22. Splinter Cell: Conviction (PC, Xbox 360) Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal Uitgever: Ubisoft Release: Q2 Wat is het: Sam Fisher is back baby, maar niet zoals je hem kent! Dit keer is Sam niet tot de tanden bewapend met allerlei vette wapens en geile gadgets, maar is hij voortvluchtig tussen de gewone mensen die voor de verandering niet gelijk op het alarm drukken als ze je zien. Dankzij je escapades uit Double Agent zit je nu in deze penarie, de hoogste tijd dus om er ook weer uit te komen. Wapens heb je niet meer, het is de omgeving die je grootste wapen is in Conviction. Dit mondt zich uit tot het slaan met prullenbakken tot het verstoppen in de mensenmassa. Je kan zelfs je capuchon van je trui opdoen om zo je gezicht te verbergen en langs de bewakers te komen. Hoor ik je daar Assassin's Creed zeggen? Heel goed. Het zit er ook dik in dat Conviction leentjebuur gespeeld heeft bij eerdergenoemde game. Foute zaak of schot in de roos? In het tweede kwartaal zullen we het weten. Waarom wel: Sam Fisher in het licht brengt een geheel nieuwe gameplay met zich mee. De Assassin's Creed-trekjes kunnen lekker uitpakken. De twist in het verhaal van Sam is een welkome afwisseling. Waarom niet: Sluipen in de mensenmassa is leuk als huurmoordenaar, maar als geheim agent kan het wellicht misplaatst zijn: hopelijk is het meer dan een gimmick. In hoeverre zal de vernieuwing in de franchise slagen: is het continu op de vlucht zijn wel leuk? En waarom heet het Splinter Cell als er geen geile gadgets meer zijn? 21. Alone in the Dark (PC, PS2, PS3, X360, Wii) Ontwikkelaars: Eden Games, Hydravision Uitgever: Atari Release: Maart 2008 Wat is het: Deze aankomende survival horror game zal plaatsvinden in een van de bekendste recreatiegebieden van heel de wereld: Central Park. Verwacht echter geen leuke picknickuitstapjes, maar een angstaanjagende griezeltocht met een interactieve, uitgestrekte omgeving vol met macabere taferelen. De ontwikkelaar toonde ons tijdens de Leipzig Games Convention het belang van inventief omgaan met gevonden voorwerpen, alsook het feit dat Alone in the Dark opgesplitst zal worden in kleine, aparte hoofdstukken, net zoals dat het geval is bij een soap op televisie. Goed nieuws trouwens voor iedereen die nog niet in het bezit is van een van de nieuwste consoles, Atari heeft laten weten het spel zo aan te passen dat er ook een versie voor de PlayStation 2 zal verschijnen. Waarom wel: Als je ooit als eens 's avonds in Central Park hebt rondgelopen weet je hoe eng het daar kan worden eens de zon verdwenen is. Enkel daarom hebben we al zin om binnenkort met zweterige handjes Alone in the Dark te spelen. Bovendien lijkt het creatief combineren van voorwerpen te zorgen voor heel wat toegevoegde waarde. Het spel speelt als een tv-serie en is opgebouwd uit losse hoofdstukken met telkens weer een spannende cliff-hanger die je aan het spelen zal houden. Waarom niet: Het zal afwachten zijn of Alone in the Dark op de PlayStation 2 nog voldoende uit de verf zal komen eens je de versies voor de nieuwe generatie consoles onder ogen hebt gehad. Krijgen we echt vrijheid in een survival-horrorspel? 20. Halo Wars (X360) Ontwikkelaar: Ensemble Studios Uitgever: Microsoft Release: 2008 Wat is het: Een RTS in het Halo-universum die exclusief voor de Xbox 360 gemaakt wordt. Deze keer kruipen we dus niet in de helm van de Master Chief, maar achter de legers van de Spartans, Elites en de mensheid. Maar Halo Wars doet gelukkig meer dan een oud genre een nieuw jasje geven, want de hele feel van Halo wordt zo secuur mogelijk overgebracht. Niet alleen de muziek, de personages en de omgevingen kloppen, maar de kleinste details zoals de bewegingen van de warthogs zijn overgebracht. Waarom wel: Het team achter de Age of Empires-games zit achter het spel, dus qua RTS-ervaring zit het wel goed. Tevens zijn we het Halo-universum nog lang niet zat na de Halo-trilogie. Waarom niet: De besturing van RTS-games op consoles is altijd maar behelpen. Het werkt prima, maar het weet nooit die PC-besturing te evenaren. En is het Halo-universum wel zo boeiend in RTS-vorm? 19. Empire: Total War (PC) Ontwikkelaar: Creative Assembly Uitgever: Sega Release: 2008 Wat is het: Een nieuw deel in de veel bekroonde reeks die real-time en turn-based strategie mixt tot een bijzonder smakelijke cocktail. Dit nieuwe deel speelt zich af in de zeventiende eeuw, een periode gekenmerkt door grote oorlogen en zeeslagen. Empire: Total War zal volgens de ontwikkelaars net zo'n vooruitgang zijn als de sprong die de franchise maakte tussen Medieval: Total War en Rome: Total War. Waarom wel: Zeeslagen! Voor het eerst kunnen we onze eigen vloot beheren en gevechten op zee voeren. Daarnaast krijgt de grafische engine een grote update en zullen onder andere de diplomatieke en handelsmogelijkheden een stuk uitgebreider zijn. Waarom niet: De Total War-reeks blijft alleen maar geschikt voor een kleine groep. De games kennen hoge instapdrempels en actie kan soms ver te zoeken zijn op het grote bord. Daarnaast moet nog maar blijken of de zeeslagen goed uitgewerkt kunnen worden. Voor de fans lijkt het echter alleen maar 'meer en beter' te worden. 18. LittleBigPlanet (PS3) Ontwikkelaar: Media Molecule Uitgever: Sony Release: Q1 Wat is het: Een PSN-spel dat dus alleen te downloaden zal zijn via de PlayStation 3. Het is een spel waarbij physics weer tot een nieuw level getild worden, omdat elk voorwerp in LittleBigPlanet op je eigen manier gebruikt moet worden om het einde van de levels te bereiken. Je zult vaak moeten samenwerken om te slagen, omdat de een bijvoorbeeld aan een touw moet trekken zodat jij omhoog getrokken wordt. Of de een moet op een plank springen zodat de ander omhoog wordt geschoten. Maar met het spelen houdt het spel niet op, want je kunt op een relatief makkelijke manier je eigen levels maken en die vervolgens delen met je vrienden. Je eigen creativiteit is het enige limiet. Waarom wel: Extreem origineel met een erg aandoenlijke stijl. Het spel heeft de mogelijkheid om een flinke community achter zich te scharen. Waarom niet: De nieuwigheid van het spel kan er al snel af zijn. Ook is er een kans dat de middelen om zelf je levels te maken te beperkt blijken. 17. Killzone 2 (PS3) Ontwikkelaar: Guerrilla Games Uitgever: Sony Release: 2008 Wat is het: Killzone 2 is de opvolger van de grauwe first-person shooter Killzone, die destijds zijn status als Halo-killer niet waar kon maken. Na de PSP-topper Killzone Liberation is dit het derde spel in de Killzone-reeks en zeker ook het meest ambitieuze. Sony heeft Killzone 2 tot hét project voor de PlayStation 3 gebombardeerd met het nepfilmpje op de E3 van 2005. Maar de ingame footage die we dit jaar eindelijk te zien kregen, wist de verwachtingen zeker waar te maken. Grafisch oogt Killzone 2 waanzinnig goed, eigenlijk in alle opzichten. Ook de lekker grauwe, brute sfeer die zo kenmerkend is voor Killzone, is hier weer helemaal aanwezig. Het geweld waarmee je vijanden neerknalt is bovendien opgevoerd, met flinke bloedspatten en in elkaar zakkende vijanden. Bovendien kunnen we nog interessante gameplay verwachten met de weerseffecten, aangezien de Helghast op thuisplaneet Helghan het weer als een wapen gebruiken om de invasiemacht van Vekta tegen te houden. Waarom wel: De ingame footage zag er geweldig uit en de grimmige toon was meer dan gezet. Bovendien heeft Guerrilla met het first-person dekkingssysteem en de weerseffecten die de vijand gebruikt iets nieuws in petto. Guerrilla heeft met Killzone Liberation al getoond ook een topgame te kunnen maken en met zeer veel vertrouwen en steun van Sony lijkt Killzone 2 ook die kant op te gaan. Waarom niet: Er is geen enkele garantie dat Killzone 2 niet een repetitieve, herhalende, tunnelshooter wordt. Het heeft dan wel een mooi grafisch jasje, maar we weten alleen over de gameplay dat je heel veel moet schieten. Dingen als kunstmatige intelligentie en afwisseling zijn hierbij van levensbelang en daarin blonk het originele Killzone niet uit. 16. Saboteur (PS3, X360) Ontwikkelaar: Pandemic Studios Uitgever: EA Release: 2008 Wat is het: Saboteur speelt zich af in het Parijs tijdens de Tweede Wereldoorlog, waar jij als Ierse autoracer beland bent. De game situeert zich in een vrij toegankelijke omgeving en biedt qua gameplay behoorlijk wat afwisseling. Zo zal er niet alleen knallende actie, maar zullen ook stealth en vuistgevechten van de partij zijn. Bovendien kun je je verplaatsen met elk voertuig dat in de game zit. Een ander uniek concept dat Saboteur kent, is het gebruik van kleuren. Op plekken die nazibezetters onder de duim hebben, zal de spelwereld zwart-wit gekleurd zijn. Maar jij als speler kunt de spelwereld geleidelijk aan bevrijden door het plegen van sabotagedaden, waarbij ook de kleur terugkomt in de wereld. Bovendien zullen de bewoners van de bevrijde delen meer geneigd zijn om in actie te komen tegen de nazi-onderdrukking. Al met al kent Saboteur dus een hele hoop toffe elementen en een missie als het vermoorden van een nazileider tijdens een massabijeenkomst doen ons smachten naar deze game. Waarom wel: Saboteur kent een heel erg veelbelovende gameplay en lijkt meer te bieden dan zomaar weer een free-roaming game. Het plegen van spectaculaire sabotagedaden jegens nazi's in Parijs klinkt al geweldig. Bovendien is het gebruik van kleur in dit spel innovatief. Het beeldmateriaal dat we getoond kregen, barst van de potentie. En over de ontwikkelaar, Pandemic, hoeven we ons weinig zorgen te maken. Met Mercenaries heeft het aangetoond een goede free-roaming game te kunnen creëren. Waarom niet: Een valkuil van veel free-roaming games is repetitieve gameplay en een slecht ontworpen spelwereld. Op die vlakken moet Saboteur zich sowieso bewijzen. We vragen ons dan ook af of de verschillende sabotagedaden niet teveel op elkaar gaan lijken en het spel een sleur wordt. 15. God of War: Chains of Olympus (PSP) Ontwikkelaar: Ready At Dawn Uitgever: SCE Release: 4 maart Wat is het: Kratos is terug en hij is razender dan ooit. In het eerste PSP-avontuur binnen deze serie verkennen we het het verleden van de Spartaanse kolos van voor de eerste God of War-game. Qua gameplay lijkt ontwikkelaar Ready At Dawn het iets meer op de klassieke manier aan te pakken. Chains of Olympus doet namelijk wat structuur betreft meer denken aan het eerste deel, dan aan het tweede deel in de serie. Ook in Chains of Olympus staat namelijk het puzzelen centraal en hoewel de gevechten nog steeds een belangrijk deel van de game vormen, is het duidelijk dat de actie duidelijk een plaatsje op de achterbank van de gameplay heeft gekregen. Een ander element wat de serie vanaf het begin al kenmerkt, zal ook in dit deel in volle glorie aanwezig zijn: de eindbazen. Deze enorme monsters vormen al een behoorlijke uitdaging en je kunt je onderkaak helemaal van de vloer rapen wanneer blijkt dat het monster voor je ogen aan stukken wordt gereten door een huizenhoog creatuur dat de uiteindelijke baas blijkt te zijn. God of war: Chains of Olympus belooft weer een achtbaanrit van een game te worden. Wij kunnen niet wachten! Waarom wel: Kratos is de belichaming van elk primair instinct: hij is lomp, bruut en vooral heel erg boos. Uit eerdere speelsessies bleek al dat de game prima zijn mannetje staat op de PSP. De game ziet er prachtig uit, speelt heerlijk weg en de kenmerkende sfeer is ook op de PSP in vrachtladingen aanwezig. Waarom niet: Het valt nog even te bekijken of de game zich even lekker laat besturen op de PSP als op de PS2. Hoe zit het met de lengte van de game? 14. Far Cry 2 (PC) Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal Uitgever: Ubisoft Release: 2008 Wat is het: Far Cry 2 is het vervolg op de zeer succesvolle first-person shooter Far Cry, dat met zijn junglesetting en open aanpak vele harten stal. Omdat de merknaam Far Cry in handen van uitgever Ubisoft ligt, wordt dit vervolg niet gemaakt door de oorspronkelijke ontwikkelaar Crytek, dat met de game Crysis al hoge ogen gooide. Far Cry 2 wordt gemaakt door een intern team van Ubisoft, maar wie een gebrek aan kwaliteit vreest, lijkt het verkeerd te hebben. Tijdens de tamelijk uitgebreide ingame presentatie in Leipzig werden we van onze stoel geblazen door alles wat Far Cry 2 te bieden heeft. Met name de weerseffecten, de physics en de algehele dynamiek lijken in een volledig open spelwereld een nieuwe standaard te zetten. De hele wereld leeft en jij hebt daadwerkelijk een impact op deze wereld. Dergelijke dingen zijn al veel vaker door ontwikkelaars gezegd en loze beloftes gebleken, maar bij Far Cry 2 zou het wel eens de realiteit kunnen zijn. Zo kun je vrienden en vijanden maken in de game en zijn er verschillende facties in de game met een hele hiërarchie. En de Afrikaanse setting, met steppen, woestijn, jungle en tropische beesten, is een uniek en sfeervol gecreëerd stukje speelwereld. Waarom wel: Omdat Far Cry al geweldig was en Ubisoft er alles aan wil doen om een nieuwe standaard te zetten op technologisch vlak. Bovendien hebben alle technische snufjes, zoals het overslaan van brand en de dynamiek van de spelwereld, een daadwerkelijke invloed op de gameplay. En wat we ingame gezien hebben in Leipzig, sprak ons heel erg aan, en dat is zacht uitgedrukt. Waarom niet: Omdat het niet door Crytek is gemaakt, maar door Ubisoft. En die leveren soms fantastische spellen en soms niet. Bovendien vragen we af hoe vrij de spelwereld is. Net zo vrij als GTA of net zo vrij als S.T.A.L.K.E.R.? Ook alle beloftes omtrent de relaties die je kunt aangaan met andere personen, blijven nog slechts mooie woorden. 13. Ninja Gaiden II (X360) Ontwikkelaar: Team Ninja Uitgever: Microsoft Release: 2008 Wat is het: Ninja Gaiden II is het vervolg op het in 2004 op de Xbox verschenen Ninja Gaiden. Wederom zul je als super ninja Ryu Hayabusa een hele hoop vijanden een kopje kleiner moeten maken. En dat kan op heel veel bloederige manieren. Waar de eerste Ninja Gaiden extreem moeilijk was, belooft Ninja Gaiden II nog pittiger te worden. Veel locaties, zoals New York en Tokio, zullen door onze dappere ninja van elk gespuis worden ontdaan. Met een flink arsenaal aan vlijmscherpe wapens kun je iedere vijand letterlijk van hun ledematen ontdoen, waarbij liters bloed de omgeving mooi rood doen kleuren. Ook de AI lijkt hier slim op aangepast te zijn, waarbij ook zelfmoordacties worden gedaan in een laatste poging Ryu mee de dood in te nemen. Volgens de ontwikkelaars worden alle fouten uit het origineel verbeterd, opdat er een nog betere Ninja Gaiden ervaring over zal blijven. Waarom wel: Als Ninja Gaiden II het geweldige gevechtssysteem van zijn voorganger weet te evenaren of zelfs te verbeteren dan zijn wij tevreden. En moeten we het bloed nog noemen? Waarom niet: Er zijn momenteel maar acht levels aangekondigd, is dat niet een beetje weinig? Daarnaast lijkt het er op dat Ninja Gaiden II een stuk meer lineair wordt dan zijn voorganger, terwijl dit juist een van de sterke punten van het origineel was. En tot slot, zijn die liters bloed nu echt werkelijk nodig? Krijgen we niet weer een hoop Kamervragen? 12. Rock Band (PS2, PS3, X360) Ontwikkelaar: Harmonix Uitgever: EA Release: Q1 Wat is het: Van de mannen achter Guitar Hero komt de volgende stap in het muzikale genre. In plaats van enkel een gitaar kun je nu kiezen uit drums, basgitaar, zang en dus ook die vertrouwde gitaar. Zo speel je alleen of met vrienden bekende pop- en rocksongs. Voor 169 dollar is men in de Verenigde Staten inmiddels helemaal suf aan het rocken. Een gevarieerde line-up aan muziek is natuurlijk ook van de partij. De Rolling Stones, Kiss, the Police, Rush, the Pixies, Metallica en the Clash zijn enkele oude gedienden waar je op los kan gaan. Maar ook moderne muziek heeft haar plaats in Rock Bands, met bands zoals Foo Fighters, the Killers, Nine Inch Nails, Queens of the Stone Age en the Hives. Waarom wel: Het is erg leuk om de verschillende instrumenten te gebruiken. Nog leuker is om samen met je vrienden een band te vormen en alle nummers af te werken. Het geeft een geheel nieuwe dimensie aan het spelen van een game tijdens het indrinken zaterdagavond. Ook zijn er lekker veel gelicenseerde nummers in het spel. Waarom niet: Het hele pakket met alle instrumenten zal van een stevig prijskaartje voorzien worden. De vraag is of dat het wel waard is. Schijnbaar zijn de gitaargedeeltes een stuk simpeler dan die van Guitar Hero, dus de ervaren gitaarspeler heeft wellicht te maken met een gebrek aan uitdaging. De world tour die je met je vrienden kan houden, is helaas niet online. Jammer! 11. Brothers in Arms: Hell's Highway (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Gearbox Software Uitgever: Ubisoft Release: Q2 2008 Wat is het: Vorig jaar op plek nummer 17, dit jaar ietsjes gestegen: het derde deel uit de geprezen Tweede Wereldoorlog serie Brothers in Arms. In Hell's Highway, zoals de subtitel van het spel zo mooi luidt, vertrek je naar niet minder dan ons eigen koude kikkerlandje om daar te vechten tijdens Operation Market Garden. Ontwikkelaar Gearbox houdt het nog steeds authentiek: typische Nederlandse straatjes vol met fietsen en een hele hoop Duitsers, daar staat de game nog steeds bol van. Aan de gameplay zelf is niet al te veel veranderd en als het ook maar een beetje in de buurt komt van de voorlopers, dan kun je nog een hoop moois verwachten van deze gewaardeerde tactische shooter. Ditmaal zelfs in een overheerlijk next-gen jasje. Eind maart wordt Brothers in Arms: Hell's Highway verwacht. Als hij niet weer uitgesteld wordt natuurlijk... Waarom wel: We kunnen niet wachten om in Nederland de Duitsers te verjagen. Ondanks dat sommigen WOII-moe zijn, kan een zeer goede Tweede Wereldoorlog-shooter er altijd wel in: de voorgaande delen staan immers nog steeds als een huis. Waarom niet: Het is nog maar de vraag of al dat uitstellen het spel wel goed doet: grafisch lijkt het afgezwakt te zijn, afgaande op de laatst verschenen screenshots. Heeft een WOII-shooter in 2008 nog wel bestaansrecht? Doet het gebrek aan vernieuwing het spel niet de das om?