De Top 100 van 2008 begint met de nummers 100 t/m 71. In deze regionen bevinden zich misschien geen gedoodverfde toppers, maar wel games die het potentieel hebben uit te groeien tot een topper. Ze moeten misschien ons vertrouwen nog winnen, maar hebben stuk voor stuk het potentieel om  uit te groeien tot pareltjes. Vorig jaar stond bijvoorbeeld de uitstekende skateboardgame SKATE op nummer 91. Drakensang, Elveon en Turok zijn de titels die zowel dit jaar als vorig jaar, tussen de nummers 100 en 71 zijn beland. 100. Sacred II: Fallen Angel (PC) Ontwikkelaar: Ascaron Uitgever: Take Two Interactive Release: September 2008 Wat is het: Hekkensluiter van dit jaar is de opvolger van het uit 2004 verschenen hakfestijn Sacred. Sacred II biedt meer van hetzelfde, maar doet dit nu in een mooi driediemensionaal sausje. Waarom wel: De mix van diepgaande rollenspellen, gecombineerd met het lekker hakken uit spellen als Diablo bood een aangenaam alternatief. De wereld van Sacred is groots en uitgebreid. Waarom niet: Het origineel was al snel een vergeten spel geworden. Daarnaast liep het niet bepaald vlekkenloos, zeker niet op middelmatige computers. Wellicht zal dit weer zo zijn. 99. King's Bounty: The Legend (PC) Ontwikkelaar: Katauri Interactive Uitgever: 1C Company Release: Q1 2008 Wat is het: Turn-based strategische game van Russische makelij in de stijl van Heroes & Might and Magic, met als opvallendste verschil dat je dit keer de kaart in real-time verkent. De gevechten zelf blijven echter turn-based. Waarom wel: De ontwikkelaar had met Space Rangers 2 al eerder een onverwachte hit te pakken. Games in deze stijl zijn al snel erg verslavend. Blizzard-achtige visuele stijl geeft het spel een frisse uitstraling. Waarom niet: Russische games zijn soms pareltjes, maar er komt vooral veel troep vandaan. Alles staat of valt bij een goede gameplaybalans. 98. Conflict: Denied Ops (PC, PS3, X360 ) Ontwikkelaar: Pivotal Games Uitgever: Eidos Release: 11 februari 2008 Wat is het: In het nieuwe deel van de serie wordt het hele tactische element overboord gegooid en mag je zo roekeloos als je wilt jezelf door de levels heen schieten. Jij bent een van de twee personages die in naam van de overheid indentiteitsloos opdrachten moet oplossen. Pivotal belooft ons spetterende actie waarin alles kapot geschoten kan worden, maar waar hebben we dat eerder gehoord? Waarom wel: De vorige delen van de Conflict: Ops serie waren redelijk goed, met uitschieters en dieptepunten. Met dit deel zouden de omgevingen veel meer beïnvloedbaar zijn dan in het eerste deel, wat natuurlijk erg leuke taferelen op kan leveren. Waarom niet: Het hele tactische aspect wat in de vorige delen zat is eruit gehaald, waardoor het nu de zoveelste FPS wordt. 97. SOCOM: Confrontation (PS3) Ontwikkelaar: Zipper Interactive Uitgever: Sony Computer Entertainment Release: 2008 Wat is het: Een nieuw deel in de populaire SOCOM-franchise. Zowel op gebied van single- als multiplayer wordt deze reeks beschouwd als één van de betere in het genre. Waarom wel: SOCOM: Confrontation draait alleen om de online multiplayer mode en kan met maximaal 32 spelers gespeeld worden. Clan-ondersteuning is aanwezig en met de kracht van de PlayStation 3 mogen we grootse gevechten verwachten. Waarom niet: De singleplayer ontbreekt, alhoewel eerlijkheid gebied te zeggen dat de multiplayer altijd al het belangrijkste was in de serie. Volgens Sony zal het spel SIXAXIS-ondersteuning bevatten, een feature die niet in elke game even goed uitpakt. De graphics zijn tot nu toe een beetje standaard. PlayStation 3 zou toch veel beter moeten kunnen? 96. White Gold: War in Paradise (PC, X360) Ontwikkelaar: Deep-Shadows Uitgever: Onbekend Release: Q3 2008 Wat is het: Een free-roaming actiespel van de makers van Boiling Point, waarin het mogelijk is je eigen pad te trekken in een reusachtig tropisch gebied ergens in Zuid Amerika. Waarom wel: Ontwikkelaar Deep Shadows heeft met Boiling Point, de spiritueel voorloper van White Gold, al kunnen ervaren welke zaken gewaardeerd werden en welke minder. Daarnaast is het een spelproject waar ontzettend veel potentieel in zit. Waarom niet: De kans is groot dat de game door de enorme spelwereld en de overvloed aan mogelijkheden de nodige bugs en oneffenheden bevat. 95. Cipher Complex (PS3, X360) Ontwikkelaar: Edge of Reality Uitgever: Onbekend Release: 2008 Wat is het: Een variatie op het populaire sluip- en vermoordgenre. In deze game zal het gaan om ongezien langs je vijanden te komen. Wanneer je echter gesnapt wordt is het zaak om je vijand zo gruwelijk mogelijk om te leggen in plaats van weg te rennen. Waarom wel: Zeg vaarwel tegen het wegrennen voor de vijand wanneer ze je opmerken (á la Metal Gear Solid). Deze game zou wel eens een mooie variatie kunnen zijn op de standaard concepten van het genre. Waarom niet: Met zoveel games uit dit genre op de markt (MGS, Splinter Cell), kan het zijn dat dit spel een beetje als een cliché aanvoelt. 94. Bionic Commando (Playstation 3, X360, PC) Ontwikkelaar: GRIN Uitgever: Capcom Release: 2008 Wat is het: Bionic Commando is de reïncarnatie van de gelijknamige NES-titel. In Bionic Commando neem je de rol aan van Nathan Spencer, een held met als speciale wapen een bionische arm. Hiermee kan hij zich aan richels vastgrijpen, vijanden rondslingeren en zware objecten weggooien. Waarom wel: De makers zijn enorme fans van het origineel. Je kunt door de stad slingeren zoals dat ook zo leuk is in de Spiderman-games. Waarom niet: Ontwikkelaar heeft nog weinig ervaring. Misschien te veel op de Amerikaanse markt gericht voor ons Europeanen. 93. Drakensang (PC) Ontwikkelaar: Radonlabs Uitgever: Anaconda-games Release: 2008 Wat is het: Een grootschalige RPG, gebaseerd op het populaire Duitse rollenspel Das Schwarze Auge, waarin je met je party op pad gaat in een sprookjesachtige wereld. Waarom wel: Het door de jaren heen gepolijste en uitgebalanceerde Das Schwarze Auge is de basis van Drakensang en het is een genot om zo'n prachtige wereld te verkennen. Waarom niet: Het is nog maar de vraag of een kleine ontwikkelaar als Radonlabs in staat is de reeds gevestigde RPG's te beconcurreren. 92. Hei$t (PC, X360, PS3) Ontwikkelaar: InXile Entertainment Uitgever: Codemasters Release: Q2 2008 Wat is het: Plan en pleeg bankovervallen tijdens de Summer of Love van 1969. Door je kompanen te belonen of te bestraffen voor hun gedrag, zorg je dat ze de juiste tactiek hanteren. Waarom wel: Het plegen van een succesvolle bankoverval geeft een machtig gevoel. Jaren 60-sfeer met dito muziek. De AI van je medeplichigen klinkt veebelovend. Waarom niet: Het valt nog te bezien of de beloofde lerende AI ook werkt in de praktijk. Visueel lijkt het een spel van de vorige generatie. Maar zes bankovervallen? 91. Worldshift (PC) Ontwikkelaar: Black Sea Studios Uitgever: RTL Games Release: TBA Wat is het: Een razendsnelle strategiegame waarin science fiction en fantasy gemixt zijn. Een meteoriet met een gevaarlijk virus verandert een groot deel van de mensheid in gemuteerde wezens. De overlevenden moeten vechten deze mutanten. Daarnaast is er nog een gevaarlijk derde ras, genaamd The Hive. Waarom wel: De game wil met zogenaamde runes en relics een nieuwe ervaring in het upgraden van je units brengen. Ook zou de omgeving veel gebruikt worden en zou de game uitermate geschikt moeten zijn voor multiplayer. Waarom niet: Black Sea Studios heeft, op Knights of Honor na, niet heel erg veel voortgebracht. Het verhaal van de game is nou niet één die een prijs verdient voor originaliteit. 90. Tekken 6 (PS3) Ontwikkelaar: Namco Bandai Uitgever: Sony Computer Entertainment Release: 2008 Wat is het: De nieuwste aanwinst in de welbekende vechtserie voor de PlayStation-consoles. Tekken 6 is op dit moment al speelbaar is in de speelhallen in Japan, terwijl de release voor de PS3 nog steeds niet bekend is. Waarom wel: De Tekken-serie staat bekend om zijn kwaliteit. Op vele websites zijn Tekken spellen dan ook hoog beoordeeld. Mits Tekken 6 vernieuwend zal zijn, kunnen we dit waarschijnlijk weer als een topper beschouwen voor de PS3. Waarom niet: Tekken 6 is alweer de zoveelste game in de serie. Hoewel de Tekken games vaak goed speelbaar zijn zal het vernieuwend moeten zijn om het kritische publiek van tegenwoordig tevreden te houden. 89. Kingdom under Fire: Circle of Doom (X360) Ontwikkelaar: Blueside Uitgever: Microsoft Release: 1 februari 2008 Wat is het: Hack-and-slash-game waarin je met zes personages tegen twintig tot dertig vijanden tegelijk kunt vechten. De game onderscheidt zich door het uitgebreide wapen- en itemsysteem, waarmee je op ieder moment je vechtarsenaal kunt samenstellen. Waarom wel: Hakken met mogelijkheden. Je eigen combinatie van wapens en items voegt een vleugje tactiek aan de game toe. Coöperatieve multiplayer klinkt tof. Waarom niet: Grafisch blijven dit soort games wat steken. Eentonigheid ligt ondanks aardige wapensysteem op de loer. Vrijheid in je doen en laten blijft beperkt. 88. Turok (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Propaganda Games Uitgever: Disney interactive Studios Release: 8 februari 2008 Wat is het: Een shooter waarin Turok ditmaal als space-marine dino's mag afmaken. Ditmaal allemaal om een oorlogsmisdadiger te achterhalen. Waarom wel: De gewelddadigheid van de oude games lijkt terug te zijn. Originele kill-moves moeten de gameplay vernieuwen. Waarom niet: Het concept van space-marines hebben we wel gezien. De kans bestaat dat de game door de grauwe stijl eentonig wordt. 87. Dark-Sector (PS3, X360) Ontwikkelaars: Digital Extremes Uitgever: D3 Publisher Release: 25/01/2008 Wat is het: Bloederige third-person game waarin de 'glaive', een soort van boomerang bestaande uit vlijmscherpe messen, een belangrijke rol zal spelen. Daarnaast zal de speler ook toegang hebben een arsenaal bestaande uit allerhande schietijzers waardoor Dark Sector vooral een stoere, rauwe sfeer uitstraalt. Waarom wel: De bruutheid van Gears of War in de mix met een schijnbaar interessant vechtsysteem zou kunnen zorgen voor een uiterst vermakelijke titel. Waarom niet: Dark Sector heeft al een volledige transformatie van futuristische shooter naar grauwe actiegame doorstaan, hopelijk zal het uiteindelijke resultaat niet zo wispelturig aanvoelen. 86. East India Company (PC) Ontwikkelaar: Nitro Games Uitgever: Lighthouse Interactive Release: Q4 2008 Wat is het: Diepe strategische game rond de Oost-Indische Compagnie. Bouw een vloot, leg connecties met verre landen en voorkom dat andere Europese landen je de loef afsteken. Waarom wel: Grootschalige vlootgevechten in combinatie met strategische planning. Visueel ziet het er prachtig uit. Ze hebben de zegen van Balkenende. Waarom niet: Het is de eerste grote game van de ontwikkelaar. Het valt nog te bezien hoeveel strategische diepgang het spel heeft. 85. Beautiful Katamari (X360, PS3) Ontwikkelaar: Namco Bandai Uitgever: Namco Bandai Release: 2008 Wat is het: Een bizar spel waarbij je met een bal zult moeten rollen en zoveel mogelijk voorwerpen aan je vast moet laten plakken. Waarom wel: De vorige Katamari-games waren erg verslavend en het concept was erg origineel. Daarnaast hebben de Katamari-games veel mensen uren zoet gehouden. Waarom niet: Als je de vorige Katamari-games gespeeld hebt zit de kans er in dat dit spel niet vernieuwend genoeg voor je zal zijn. Hoewel het concept origineel is, blijft een herhaling niet altijd leuk. 84. Turning Point: Fall of Liberty (PS3, X360, PC) Ontwikkelaar: Spark Unlimited Uitgever: Codemasters Release: Q1 Wat is het: In Turning Point: Fall of Liberty heeft Amerika zich nooit bemoeid met de Tweede Wereldoorlog. Als gevolg daarvan wordt de VS op een dag zelf aangevallen door de Nazi's. Als speler ga je het verzetsleger in om zo de Duitsers te stoppen. Hierbij kom je langs beroemde Amerikaanse gebouwen, zoals een ingestort Chrysler Building. Waarom wel: Eindelijk eens verfrissing in het Tweede Wereldoorlog-genre. Waarom niet: Verhaal misschien niet diep genoeg uitgewerkt. Te veel op het Amerikaanse patriottisme gericht?

 

83. Tiberium (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: EA Los Angeles Uitgever: EA Release: Q4 2008 Wat is het: In alles behalve naam het vervolg op de Command & Conquer-shooter Renegade, waarin je met Ricardo Vega en zijn squad een alien-invasie moet stoppen die plaatsvindt vanuit een grote toren die na de derde Tiberium-oorlog is blijven staan. Waarom wel: Command & Conquer-fans zullen weer kwijlen bij het idee een nieuwe game in het universum dat ze zo liefhebben te spelen. Het is al een paar jaar in ontwikkeling dus moet vast al de nodige kwaliteiten bezitten. Waarom niet: Er is nog weinig bekend van de game dus het kan nog alle kanten op. Je hebt maar één geweer (met verschillende functies) en je kan ook geen geweren van je tegenstanders pakken. 82. Codename Panzers: Cold War (PC) Ontwikkelaar: Stormregion Uitgever: 10tacle Studios Release: Q1 2008 Wat is het: In deze Codename Panzers-game is het de bedoeling dat jij met je bataljon aan eenheden de Koude Oorlog weet te stoppen, er is dus gekozen voor een niet-historisch getrouwe setting. Codename Panzers: Cold War zal een RTS worden, net zoals zijn voorgangers. Waarom wel: De voorgangers waren best tof, de mogelijkheden zijn leuk en de gevechten zijn als vanouds RTS-achtig. Bovendien werd het na Command & Conquer 3 wel weer eens tijd voor een traditionele RTS. Waarom niet: Codename Panzers zal net zoals zijn vorige delen misschien ondergesneeuwd worden door andere games. Het budget van de ontwikkelaar is laag, wat inhoudt dat je er qua marketing weinig van kan verwachten. Bovendien zal het 'what if' -scenario niet bij iedereen even goed vallen. 81. The Club (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Bizarre Creations Uitgever: SEGA Release: 8 februari 2008 Wat is het: The Club is een vrij minimalistische shooter waarin het de bedoeling is om binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk vijanden om te leggen. Je kills worden aan elkaar te geregen via een multiplier en per kill kun je een x-aantal punten verdienen, afhankelijk van de stijl waarmee je de vijand omlegt. Waarom wel: Wij gamers houden van punten jagen. Sterke drang tot perfectie in het voltooien van de 'races': haal ik uit iedere vijand wat erin zit en blijft m'n multiplier in tact. Project Gotham Racing-ontwikkelaar Bizarre Design levert al jaren vakwerk af. De racebril van de ontwikkelaar waait een frisse wind door het shootergenre. Waarom niet: Bizarre heeft geen ervaring met het maken van shooters, misschien teveel racegeoriënteerd? De graphics en het geluid zijn wel érg minimaal. Game valt of staat bij puntengedreven online community. Ook na een paar keer spelen nog leuk? 80. Silent Hill V (PS3, X360) Ontwikkelaar: The Collective Uitgever: Konami Release: 2008 Wat is het: Het vijfde deel uit de horror-serie Silent Hill. Net als in Silent Hill 2 zal in dit deel van de serie een nietsvermoedend persoon op zoek gaan naar een vermist familielid in het spookstadje Silent Hill. In zijn zoektocht zal hij wel vaker sluipende zombies en andere ondode wezens tegen komen waar het stadje bekend om staat. Waarom wel: Silent Hill is een kwalitatief goede serie waarbij je met spanning het spel speelt. De beelden zien er gruwelijk uit, wat voor menig horror fan veel speelplezier kan betekenen. Waarom niet: Indien er iets is als 'te eng' dan valt Silent Hill hoogstwaarschijnlijk bij veel mensen onder deze categorie. The Collective, de nieuwe ontwikkelaar die voor deel vijf is aangesteld, leverde de laatste jaren geen echt geslaagde games af. 79. Gran Turismo 5: Prologue (PS3) Ontwikkelaar: Polyphony Digital Uitgever: Sony Computer Entertainment Release: 21 maart 2008 Wat is het: Het voorproefje van de racesim Gran Turismo 5 met meer inhoud dan een demoversie, maar minder dan de uiteindelijke game. Waarom wel: Problemen met de AI en physics uit vorige delen lijken eindelijk opgelost. Met de cockpit-view waan je je in een echte auto. De prachtige graphics zullen laten zien waartoe de nieuwe generatie consoles in staat is. Waarom niet: De Gran Turismo Prologues doen van oudsher aan als veredelde beta's, ditmaal moet je er echter voor betalen 78. Microsoft Train Simulator 2 (PC) Ontwikkelaar: ACES Studio Uitgever: Microsoft Release: Q4 2008 Wat is het: Vervolg op Microsoft Train Simulator. Zeer realistisch treintje rijden dus, maakt gebruik van dezelfde 3D-engine als de laatste Flight Simulator-game. Waarom wel: Rail Simulator viel dit jaar toch wat tegen, dus Train Simulator 2 kan dat vrij makkelijk overtreffen. Visueel lijkt dat alvast te lukken. De ontwikkelaar deed ook Flight Sim en heeft veel ervaring met simuleren. Waarom niet: De vorige Train Simulator 2 werd geannuleerd, hopelijk is dit deel een beter lot beschoren. Kan de Flight Sim-engine overweg met veel gronddetail? Treintje rijden is niet voor iedereen weggelegd. 77. Huxley (PC, X360) Ontwikkelaar: Webzen Uitgever: Onbekend Release: 2008 Wat is het: Een Massive Multiplayer Online First Person Shooter, een mond vol voor een game waarin je met duizenden tegelijk elkaar kunt verrot schieten. Dit gecombineerd met enkele RPG-elementen. Waarom wel: Een origineel concept. Xbox 360 kan wel een goede MMO-game gebruiken. Waarom niet: Hoewel er nog niet aangekondigd is dat we een maandelijks bedrag moeten betalen om het spel te spelen, zullen weinig mensen er op wachten om zoveel geld te betalen voor een shooter. Tevens heeft het spel nog altijd geen uitgever. 76. Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena (PS3, X360) Ontwikkelaar: Starbreeze Uitgever: Activision Blizzard  Release: 2008 Wat is het: In feite een remake van de originele Xbox klassieker Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay met Vin Diesel in de hoofdrol. Waarom wel: De singleplayercampagne is flink verlengd en ditmaal is er ook een multiplayer-mode aanwezig. Vin Diesel blijft natuurlijk cool. Waarom niet: We kennen een groot deel van het verhaal. Het is de vraag of men ook het oorspronkelijke gedeelte interessant weet te houden. 75. Precursors (PC) Ontwikkelaar: Deep Shadows Uitgever: Onbekend Release: 2008 Wat is het: First-person shooter met een grote mate van vrijheid waarbij je vrij kunt reizen tussen verschillende planeten, met elk hun eigen flora en fauna. Een unieke mix van RPG, FPS en Space-Sim. Waarom wel: Het vrij verkennen van planeten en ook nog eens van de ruimte tussen de planeten, wat wil je nog meer? Het spel oogt zeer kleurrijk en creatief. Waarom niet: Het is wel heel ambitieus. De makers, bekend van Boiling Point, gingen al eerder de fout in omdat ze de lat te hoog legden. Raken we niet verdwaald in die gigantische omgeving? 74. Battalion Wars 2 (Wii) Ontwikkelaar: Kuju Uitgever: Nintendo Release: 15 februari 2008 Wat is het: Het vervolg op de succesvolle real-time strategiegame Battalion Wars die op een humoristische wijze de Koude Oorlog in beeld brengt. Waarom wel: De grootste minpunten van het eerste deel, de besturing en het ontbreken van een (online) multiplayer mode, zijn grotendeels verholpen. Waarom niet: Technisch gezien stelt Battalion Wars tot dusver teleur. Daarnaast kan het geheel vrij chaotisch worden. 73. Elveon (PC, X360) Ontwikkelaar: 10TACLE Studios Uitgever: 10TACLE Release: 2008 Wat is het: Een game gebaseerd op de mytische Elvenwereld. Je neemt in dit actie-avontuur de rol aan van een elf die de machtigste krijger wil worden. Waarom wel: De graphics zien er erg goed uit. Daarnaast kun je aan de screenshots afleiden dat je de mogelijkheid zult krijgen om je elf aan te passen naar de vechtstijl die bij jou past. Het is spel heeft verder een origineel concept, aangezien we niet vaak een game zien die volledig om elven draait. Waarom niet: Voor zover de beelden aantonen ziet het spel er wel 'menselijk' uit. Of het verhaal over elven een toegevoegde waarde heeft moeten we even afwachten. Zo niet, dan blijft er wellicht alleen een 'standaard' actie-spel over. 72. Infinite-Undiscovery (X360) Ontwikkelaars: Tri-Ace Uitgever: Square-Enix Release: 2008 Wat is het: Een volledig nieuwe RPG die exclusief voor de Xbox 360 in ontwikkeling is door Square Enix in samenwerking met Tri-Ace. Het idee achter deze titel is dat de speler tijdens zijn avontuur voortdurend nieuwe, verrassende dingen zal ontdekken die zijn of haar interesse steeds weer zullen opwekken. Waarom wel: Voortdurend nieuwe dingen ontdekken is een prachtig vooruitzicht, terwijl het gewoon goed nieuws voor de Xbox 360 is dat Square Enix er een exclusieve titel voor wilt maken. Waarom niet: Ontwikkelaar Tri-Ace heeft als laatste grote consolegame Star Ocean: Till the End of Time afgeleverd, een titel die niet bepaald goed ontvangen werd door de RPG-liefhebbers. 71. S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (PC) Ontwikkelaar: GSC Game World Uitgever: THQ Release: Q1 2008 Wat is het: Vervolg op de indrukwekkende first-person shooter S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. De game speelt zich voor de eerste game af en laat spelers kennis maken met een eerdere versie van The Zone, waar wederom verschillende partijen ruzie maken. Waarom wel: S.T.A.L.K.E.R. was één van de beste shooters van 2007. Gebruik van (ongeveer) dezelfde techniek maakt focus op gameplay mogelijk. Mogelijkheid om leider te worden van één van de acht facties. De AI heeft een oppoetsbeurt gehad. Waarom niet: Is het meer dan een veredelde uitbreiding? Nieuwe features klinken nog niet overdonderend. Enneh, komt 'ie ditmaal wel op de aangekondigde releasedatum?