We starten de Top 100 van 2007 direct met dertig games, de nummer 100 tot en met 71. In de lijst vind je namen als Turok, Elveon, Ratchet & Clank, SSX Blur nog veel meer. Veel leesplezier en trek niet direct conclusie als "waar is Spore?", want al dit soort games staan natuurlijk hoger op de ladder. 100. Timeshift (X360, PC) Ontwikkelaar: Saber Interactive Uitgever: Vivendi Release: Q1 2007 Wat is het: Als hekkensluiter van deze Games of 2007-lijst hebben we de first-person shooter Timeshift: op het eerste gezicht een doodnormale shooter, maar aangezien je de tijd terug kunt spoelen, stil kan zetten of juist kunt vertragen, lijkt het meer te zijn dan een simpel schietspelletje. Waarom wel: Spelen met de tijd in een futuristische omgeving doet het altijd goed. Puzzels die hier op ingespeeld zijn is origineel te noemen. Waarom niet: Een shooter die eigenlijk allang op de markt had moeten zijn, heeft het eigenlijk nog wel toekomst? En, hoe tijdloos is het concept?

 

99. SunAge (PC) Ontwikkelaar: Vertex 4 Uitgever: Lighthouse Interactive Release: Juni 2007 Wat is het: Een futuristisch real-time strategiespel dat tegen de trend in terug gaat naar de klassieke 2D-weergave van weleer. Waarom wel: De 2D graphics zullen bij veel mensen nostalgische gevoelens oproepen en zien er behoorlijk strak uit. Het spel heeft enkele innovatieve features, zoals een kwetsbaar netwerk dat je moet bouwen voor grondstofontginning en meerdere vuurmodes voor elk van je eenheden. Waarom niet: Het spel zal technisch niet met de grote jongens mee kunnen. Het is de eerste game van de ontwikkelaar, dus ze hebben nog geen ervaring met het uitbalanceren van RTS-games. Vier jaar ontwikkeling is voor een game meestal geen goed teken. 98. Simon the Sorcerer (PC) Ontwikkelaar: Silver Style Uitgever: N/A Release: Q1 2007 Wat is het: Een adventuregame met in de hoofdrol de jonge tovenaar Simon. Met 2D achtergronden en 3D personages gaat de reeks terug naar de roots. Waarom wel: Point & click gameplay is weer terug. De sfeer van de oorspronkelijke games lijkt ook weer terug te zijn. Waarom niet: De kans is dat de mindere elementen uit het vorige deel ook aanwezig zijn in deel vier. 97. Mythic Wars (PC) Ontwikkelaar: Ino-Co Uitgever: Nobilis Release: Mei 2007 Wat is het: Een turn-based strategiespel in een vrij klassieke fantasywereld met mensen, orcs en dwergen, voorzien van verzorgde 3D graphics. Waarom wel: Het turn-based genre staat de laatste tijd op een laag pitje, dus een enigszins mooi uitgewerkte game binnen dit genre wordt met open armen ontvangen. Waarom niet: De fantasywereld die de makers geschapen hebben is nou niet echt heel origineel. Het verhaal en de spelmechaniek moeten goed in elkaar steken om het spel een succes te maken en het is pas de eerste grote titel van de ontwikkelaar. 96. Ancient Wars: Sparta (PC) Ontwikkelaar: World Forge Uitgever: Playlogic Release: Q1 2007 Wat is het: Een historische real-time strateygame gebaseerd op het reilen en zeilen van de Spartanen rond 700 tot 300 voor Christus. In de game kun je zowel met de Spartanen als met de Egyptenaren en Perziërs strijden. Waarom wel: De geschiedenis rondom de Spartanen is interessant. Units die twee wapens kunnen dragen klinkt aardig (boogschutter en zwaardvechter). Physics zorgen voor dynamiek met de omgeving. Waarom niet: Het oude verhaal van de beginnende ontwikkelaar: kunnen ze de game uitbalanceren? Heel veel inventieve ideeën, maar is de basis goed? 95. Dawn of Mana (PS2) Ontwikkelaar: Square Enix  Uitgever: Square Enix Release: TBA Wat is het: Eerste 3D-telg uit de langlopende Seiken Densetsu (Mana) reeks van actie-RPG's. Waarom wel: Draaiend op de engine van Kingdom Hearts heeft dit als actie-RPG best potentieel qua gameplay. Spel biedt veel interactie met de omgeving, wat in gevechten veel interessante situaties op kan leveren. De artistieke stijl ademt veel charme en karakter uit. Waarom niet: De afgelopen paar Mana-games stelden kwalitatief teleur. Het ziet er naar uit dat we weer met een doorsnee plot voor een Japanse RPG te maken krijgen. 94. Silverfall (PC) Ontwikkelaar: Monte Cristo Uitgever: Atari Release: 9 maart 2007 Wat is het: Een RPG die het midden zoekt tussen het hack-and-slash gebeuren van Diablo en een diep verhaal rond de balans tussen natuur en technologie, vergelijkbaar met de wisselwerking tussen goed en kwaad in Knights of the Old Republic. Waarom wel: Als de balans tussen natuur en technologie goed is uitgewerkt, biedt dat zeer interessante mogelijkheden. De unieke grafische stijl onderscheidt Silverfall van zijn concurrentie. Waarom niet: Het spel is van Monte Cristo, een ontwikkelaar die regelmatig goede concepten weet te verminken. Wanneer het verhaal niet boeiend genoeg is kan het spel snel repetitief worden. 93. Elveon (PC, X360) Ontwikkelaar: 10tacle Studios Uitgever: 10tacle Studios Release: Q2 2007 Wat is het: Actie-adventure in een middeleeuwse setting die gebruik maakt van de Unreal 3 engine. Waarom wel: Er is een goed gevechtssysteem aan boord. Elven zijn altijd boeiende wezens en passen perfect in de middeleeuwse stijl Waarom niet: Weet het naast mooie graphics en een leuk gevechtsysteem wel meer te bieden? 92. Fatal Inertia (PS3, X360) Ontwikkelaar: Koei Uitgever: Koei Release: Q1 2007 Wat is het: Een futuristische racegame in de stijl van de Wipeout en F Zero games. In deze game staan deels natuurlijke circuits en vernietigbare omgevingen centraal. Waarom wel: Deze game vult het gat aan dat momenteel is gevallen in het genre. Levels en gameplay zien er verfrissend uit. Waarom niet: Koei staat niet bekend om z'n racegames, dus onervarenheid kan de game parten spelen. De zo op het eerste oog langzame gameplay mag wel wat sneller. 91. SKATE (X360, PS3) Ontwikkelaar: EA Black Box Uitgever: EA Release: TBA Wat is het: Het antwoord van Electronic Arts op de Tony Hawk-reeks. Je kunt skaten door gebruik te maken van de twee analoge sticks en ook de physics spelen een rol. Waarom wel: Dat de omgeving van invloed is op het wel of niet landen van je trick klinkt realistisch. Graphics zien er op de eerste screenshots likkebaarden lekker uit. Waarom niet: Jatten, jatten en nog een jatten. Weet EA de vaardigheid die Neversoft met zoveel delen opgebouwd heeft in één keer te overtreffen? 90. Chronos Twins (NDS) Ontwikkelaar: EnjoyUp Uitgever: Lexicon Entertainment Release: Q1 2007 Wat is het: Een sidescroller waarin je op beide schermen van de NDS een personage bestuurt, die zich elk in een andere tijdsperiode bevindt. Waarom wel: Een echt originele en vindingrijke toepassing van beide schermen van de NDS. Het tijdselement is altijd een leuk en interessant puzzelonderdeel gebleken. Waarom niet: Onbekende ontwikkelaar en een uitgever die nog geen geweldige CV heeft roept enige scepsis op. Is het besturen van twee personages tegelijkertijd wel handelbaar? Tot nog toe zien de omgevingen er een beetje kaal en inspiratieloos uit. 89. Drakensang (PC) Ontwikkelaar: RadonLabs Uitgever: Anaconda Games Release: Q4 2007 Wat is het: Een singleplayer RPG gebaseerd op de populaire Duitse pen-en-papier-RPG Das Schwarze Auge die zich afspeelt in een sprookjesachtige 3D-wereld. Waarom wel: Das Schwarze Auge is een stevige RPG die al meerdere malen voor succesvolle spellen heeft gezorgd. Zo’n prachtige 3D-wereld is een genot om te verkennen. Waarom niet: De concurrentie op RPG-gebied is zeer groot en Drakensang komt van een kleine uitgever, waardoor het maar de vraag is of men het ambitieuze spelconcept waar kan maken. 88. Maelstrom (PC) Ontwikkelaar: KDV Games Uitgever: Codemasters Release: Februari 2007 Wat is het: Het spirituele vervolg op Perimeter, maar dit keer in een wat conventioneler jasje. Het vervormen van de spelomgeving, terraforming, maakt nog steeds een belangrijk onderdeel uit van de spelformule. Waarom wel: Terraforming biedt leuke tactische mogelijkheden. Perimeter was een briljant concept, wie weet dat het dit keer ook een groot publiek weet te bereiken. Waarom niet: De demoversie viel enorm tegen. Grafisch loopt het spel achter bij zijn concurrenten. 87. Rogue Warrior (PC, X360, PS3) Ontwikkelaar: Zombie Studios Uitgever: Bethesda Softworks Release: Q4 2007 Wat is het: Een first-person shooter die zowel in single- als multiplayer de speler veel vrijheid geeft. Geen scripted events, maar wijd opgezette locaties waarin je vrij bent om je eigen tactische plan uit te stippelen. Waarom wel: Veel vrijheid aan de speler in uitgestrekte omgevingen. Geavanceerde AI klinkt veelbelovend. Grote nadruk op multiplayer met meer dan 200 verschillende maps doordat verschillende losse stukjes samengevoegd kunnen worden. Waarom niet: Ontwikkelaar Zombie Studios levert stelselmatig slechte games af. De setting is heel standaard en uitgekauwd. 86. Call of Duty: Roads to Victory (PSP) Ontwikkelaar: Amaze Entertainment Uitgever: Activision Release: Q2 2007 Wat is het: Call of Duty: Roads to Victory is een geheel nieuw deel in de WOII-FPS reeks van Call of Duty, voor de eerste keer op een handheld, namelijk op de Playstation Portable. Waarom wel: De Call of Duty reeks staat garant voor kwaliteit. Door middel van multiplayer en een aantal unlockables zit er een hoop replaywaarde in de game. Bovendien is de overzetting van Medal of Honor naar de Playstation Portable ook geslaagd. Waarom niet: De besturing vormt altijd een heikel punt. Bovendien kun je de intensiteit van de serie moeilijk overzetten op de Playstation Portable: het komt minder overweldigend over op een klein scherm met beperktere visuele- en audio-ondersteuning. 85. Phoenix Wright: Ace Attorney - Justice for All (NDS) Ontwikkelaar: Capcom Uitgever: Capcom Release: Q1 2007 Wat is het: Tweede deel uit de gerenommeerde adventurereeks rond een advocaat en zijn perikelen in de rechtbank. Waarom wel: Het eerste deel blonk uit door een sterk geschreven plot vol humor, drama, intriges en mysterie. Bewijs verzamelen en via verhoren de ware dader boven tafel krijgen, blijft een intrigerend en boeiend spelconcept. Waarom niet: Grote kans dat het vooral meer van hetzelfde wordt en weinig nieuws onder de zon te bieden heeft. 84. SSX Blur (Wii) Ontwikkelaar: EA Sports BIG Uitgever: EA Release: 30 maart Wat is het: De snowboardserie van Electronic Arts komt naar de Wii en draait weer volledig om het zo snel mogelijk naar beneden sjezen van een berg met sneeuw. Waarom wel: Differente besturing van de Wii geeft backflippen een nieuwe dimensie. Game ziet er supersnel uit. Grafisch voor Wii-standaarden boven de middelmaat. Waarom niet: Wat heeft de Wii voor meerwaarde te bieden als je enkel moet sturen naar links en rechts. Wordt er genoeg aandacht besteed aan de game zelf of gaat alle focus weer naar de besturing? 83. Turok (PS3, X360) Ontwikkelaar: Propaganda Games Uitgever: Buenna Vista Interactive Release: 14 september Wat is het: Wederom gaat Turok de dinosaurusjager zowel mens als dier te lijf in een jungle setting. Waarom wel: Dino's in FPS games rulen gewoon! Grafisch ziet de game er gedetailleerd uit. Waarom niet: De onervarenheid van Propagande Games is een factor om rekening mee te houden. Het gebruik van de Unreal 3 Engine en de typische space marines als personages kunnen zorgen voor een dertien in een dozijn game. 82. Diddy Kong Racing DS (NDS) Ontwikkelaar: Rare Uitgever:  Nintendo  Release: Q1 2007 Wat is het: Opvolger van één van de leukste racegames op de Nintendo 64. Waarom wel: Men houdt vast aan de succesformule van de eerste game en bouwt daar op voort met veel nieuwe en aangepaste content. Maakt gebruik van het touchscreen, de microfoon en WiFi-multiplayer tot acht spelers. Je kunt je eigen circuits maken. Waarom niet: Zo sterk vasthouden aan het eerste deel kan de game teveel op een port laten lijken. 81. City of Metronome (X360, PS3) Ontwikkelaar: Tarsier Uitgever: N/A Release: TBA Wat is het: Een action-adventure met een unieke artistieke stijl waarin je geluid als wapen gebruikt. Waarom wel: Hoe vaak hebben we eerder een game gespeeld waarin geluid als interactief gebruiksobject fungeert voor puzzels en gevechten? De artistieke stijl ademt enorm veel sfeer uit en geeft de game een unieke ‘look’. Waarom niet: We hebben in het verleden wel vaker games meegemaakt met een mooie artistieke stijl en originele gameplay-concepten, die inhoudelijk vervolgens weinig voorstelden; eerst maar eens wachten op daadwerkelijke hands-on impressies of gameplay demonstraties voordat we écht enthousiast worden. 80. Afrika (PS3) Ontwikkelaar: Rhino Uitgever: Sony Release: TBA Wat is het: Waarschijnlijk een wildlife game waarin je op safari mag in Afrika en daar de mooiste plaatjes van allerlei dieren moet zien te schieten. Waarom wel: Grafisch val je van je stoel, zo levensecht hebben we dieren nog nooit zien bewegen. Weer eens wat anders dan al dat geschiet, gewoon lekker rondkruipen en het mooie des levens weten vast te leggen. Waarom niet: Er is feitelijk nog niets over de game bekend, op enkele halve uitspraken na: is het niet gewoon een technische demonstratie van wat de Playstation 3 in z’n mars heeft? De houdbaarheid van de game is tevens een vraagteken, als er online niet een grote ruilbeurs van foto- en filmmomenten opgezet wordt, kan het snel saai worden. 79. Warhawk (PS3) Ontwikkelaar: Incognito Entertainment Uitgever: SCEE Release: Zomer 2007 Wat is het: Oorlogsgame in een fictieve wereld waarin je zowel vanuit je geavanceerde vliegtuig, de Warhawk, als te voet de strijd aangaat met het Chernovan-leger. Waarom wel: Imposante luchtgevechten met gigantisch veel eenheden tegelijk. Het spel maakt optimaal gebruik van de tilting-mogelijkheden van de PS3-controller. Waarom niet: De tilting-optie van de Playstation 3 was vooralsnog niet echt succesvol. De meeste actiegames in de lucht beginnen vrij snel te vervelen. Het spel lijkt grafisch nog niet zo heel next-gen. 78. Burnout Dominator (PS2, PSP) Ontwikkelaar: EA UK Studio Uitgever: EA Release: 2007 Wat is het: Burnout Dominator is een nieuw deel in de razendsnelle raceserie, speciaal ontwikkeld voor de Playstation 2 en de Playstation Portable. Waarom wel: De Burnout serie heeft altijd al voor kwaliteit gestaan en met Burnout Dominator wordt teruggegaan naar de roots: het draait weer om ouderwets risico nemen in plaats van de vergeeflijke gameplay van Burnout: Revenge. Bovendien is het een echt nieuw deel op de PS2 en de PSP, en niet een afgezwakte port van de next-gen Burnout. Waarom niet: Het sterke concept is bij elk nieuw deel nooit echt verbeterd, en de vraag is of Burnot Dominator niet wordt overvleugeld door de next-gen Burnout. 77. Chronicles of Spellborn (PC) Ontwikkelaar: Spellborn NV Uitgever: Mindscape Release: Q1 2007 Wat is het: Een MMORPG gemaakt door een Nederlandse ontwikkelaar, die meer gericht op de vaardigheden van de spelers dan de attributen die ze verzameld hebben. Dit alles in een player-versus-player context. Waarom wel: Nederlandse producten verwelkomen we met open armen! Het omdraaien van de manier van spelen (eerst vaardigheden, dan attributen) geeft ook mensen die niet tig uur de tijd hebben een kans. Waarom niet: In het verleden is gebleken dat het maken van een succesvolle MMORPG veel van een ontwikkelaar vereist, kan Spellborn NV het aan? Technisch gezien draait het op een engine uit de vorige generatie. Zag er in eerdere kennismaking nog uit als verre van af. 76. Eye of Judgement (PS3) Ontwikkelaar: SCEI Uitgever: SCEE Release: 2007 Wat is het: Eye of Judgement is een spel dat de EyeToy-mogelijkheden van de PS3 zal moeten laten zien in de vorm van een interactief bordspel. Waarom wel: Het zou wel eens dé concurrent voor Pokemon kunnen worden en dat afkomstig uit het kamp van Sony. Monsters verzamelen en oproepen via ruilkaarten, magische aanvallen, het zit er allemaal in en het geheel wordt weergegeven in een lekker next-gen jasje. Waarom niet: Werkt het inscannen van kaarten via de EyeToy wel vlotjes en gaat men ons niet onnodig op kosten jagen doordat je constant nieuwe ruilkaarten moet aankopen? 75. Hotel Dusk: Room 215 (NDS) Ontwikkelaar: Nintendo Uitgever: Nintendo Release: 2 maart Wat is het: Een exclusieve film-noir adventuregame voor de Nintendo DS. Waarom wel: Adventuregames zijn qua bediening uitermate geschikt voor de NDS. Een Nintendo-game met volwassen thema springt altijd in het oog. Waarom niet: Veel hangt af van de diepgang van de game en de lengte van het verhaal, iets waarvoor op handhelds nog wel eens gekort wordt. 74. Runaway 2: The Dream of the Turtle (PC) Ontwikkelaar: Pendulo Studios Uitgever: Ascaron Release: 19 januari Wat is het: Runaway 2 is de opvolger van de cartooneske adventuregame Runaway: A Road Adventure en is mooier en langer dan zijn prima voorganger. Waarom wel: Het is één van de weinige adventuregames met deze typische grafische stijl en wordt een uitgebreide game waarin alle aspecten die in een adventuregame goed horen te zijn, goed lijken te zijn: karakters, humor, puzzels en originaliteit. Waarom niet: We hopen dat het verhaal en de humor lang genoeg blijven boeien en dat de puzzels niet te makkelijk, maar ook niet te onlogisch zijn. 73. The Settlers VI (PC) Ontwikkelaar: Blue Byte Uitgever: Ubisoft Release: Zomer 2007 Wat is het: Nieuwste deel in de schattige Settlers-reeks waarin je een middeleeuwse beschaving op poten moet zetten. Met dit zesde deel gaat Blue Byte na het tegenvallende Heritage of Kings, weer terug naar hoe de reeks ooit bedoeld was. Waarom wel: Settlers blijft een leuk spelconcept. Het spel belooft grafisch flinke verbeteringen, waaronder wisseling van seizoenen. Waarom niet: Wanneer het spel zich ook qua traagheid met zijn voorlopers kan meten, of wanneer men net als bij Heritage of Kings, er teveel een normale RTS van maakt. 72. Ratchet & Clank: Size Matters (PSP) Ontwikkelaar: High Impact Games Uitgever: SCEE Release: Februari 2007 Wat is het: PSP-debuut van de populaire Playstation 2-platformhelden Ratchet & Clank, opnieuw in een klassiek platformavontuur waarin het uitgebreide en geschifte wapenarsenaal een belangrijke rol opeist. Waarom wel: De humor en diversiteit van Ratchet & Clank maken op de PSP opnieuw hun opwachting. Het spel wordt weer iets meer een platformgame, waar de PS2-games teveel een schietfestijn werden. Captain Quark! Waarom niet: Niet Insomniac maar een nieuwe, onervaren ontwikkelaar maakt het spel. Wanneer de besturing op de PSP minder uit de verf komt, of de camera niet mee wil werken. 71. Lunar Knights (NDS) Ontwikkelaar: Kojima Productions Uitgever: Konami Release: Q1 2007 Wat is het: Een actie-RPG voor de NDS afkomstig van het gerenommeerde Kojima Productions. Waarom wel: Dag/nacht cyclus en weersysteem hebben beide een grote invloed op de gameplay. Aanvallen maken onder andere gebruik van touchscreen en microfoon. Kojima Productions heeft een uitstekende CV wat betreft kwalitatief hoogstaande games. Studio 4 Degrees (The Animatrix) verzorgt de tussenfilmpjes. Waarom niet: Het is te hopen dat de tussenfilmpjes en de daadwerkelijke gameplay goed gebalanceerd zijn, aangezien Kojima Productions in eerstgenoemde nog wel eens wil doorslaan, wat niet verstandig is voor een handheld-game.