Grote afwezige in de voorlopige strategie line-up van komend jaar is zondermeer Ubisoft Blue Byte met een Anno-exemplaar. Geheel verwonderlijk is dit natuurlijk niet, gezien het succes van het redelijk recent uitgebrachte Anno 2070. Als geen ander begrijpen ze dat goede games maken tijd kost. Zo aardig als wij zijn, geven we de makers dan ook ruimschoots de tijd om met een waardige opvolger van Anno 2070 (en alle andere, geweldige Anno-games) te komen. Sterker nog, om het ze wat makkelijker te maken krijgen ze van ons zelfs een lijstje met een paar suggesties voor toekomstige Anno-games. Gewoon omdat we van die toffe jongens zijn.

Anno 414BC: Cradle of Civilization

We weten het, de titel bekt niet zo lekker als een jaartal na Christus, maar hoe geweldig zou het zijn om in een Anno-game terug naar de Oude Grieken te gaan? Zo rond het jaar 400BC ten tijde van de klassieke periode; toen Griekenland de opkomst van het Spartaanse Rijk meemaakte maar ook vocht tegen grootmachten als het Perzische Rijk. Bovendien staat de periode bol van ongelofelijke legendes en verhalen zoals die van Hercules, Het paard van Troje en het legendarische gevecht van koning Leonidas en zijn driehonderd soldaten tegen het machtige leger van Xerxes. Meer heb je toch niet nodig voor een goede strategiegame?

400 BC Perzië vs Grieken

Stel je eens voor hoe je al die duizenden Griekse eilandjes gaat koloniseren en ondertussen probeert een bloeiende handelsmarkt op te zetten. De komst en ontwikkeling van nieuwe producten zal je zeker een ruim aanbod aan te verhandelen goederen bieden. Wat dat betreft is Griekenland misschien wel de beste plek om een exploration-game als Anno te spelen. Maar het blijft niet bij handel alleen, ook de komst van democratie, de eerste belangrijke stappen in wiskunde en moderne oorlogsvoering geven meer dan voldoende inhoud om ons straks helemaal los te laten gaan op het uitbreiden van onze beschaving.

logo van Byzantijnse Rijk

Anno 1107: The Era of Kings

Rome en het Romeinse Rijk maken al zo vaak hun opwachting in diverse games dat we Anno daar niet eens mee gaan opzadelen. Maar slechts weinig games gebruiken de periode na de Romeinse overheersing zo rond 1100: het Byzantijnse Rijk en de hoogtijdagen van de Middeleeuwen. Het was ongeveer in deze periode dat de bevolking exceptioneel groeide en de Katholieken massaal opriepen tot kruistochten in islamitische landen. Daarnaast werd er voor het eerst op grote schaal landbouw toegepast en werd het bezitten van land belangrijker dan ooit.

Ook hier zien we een perfecte mogelijkheid om als speler landjepik te spelen met je buren, maar meer nog de ruimte om te spelen met verdragen tussen koningen onderling. Misschien dat de makers in dit deel wat meer opties kunnen creëren wat betreft de interactie met andere beschavingen, omdat het vooral in deze periode vaak aankwam op allianties en wie de sterkste band had met de echte machthebbers. Uiteraard bieden nieuwe technologieën zoals de windmolen en zware bepantsering voor de spelers een hoop interessante opties voor nieuwe eenheden en gebouwen, die ervoor moeten zorgen dat jij uiteindelijk de meest vooruitstrevende beschaving leidt.

Anno 1800: American Frontier

Als je het over koloniseren hebt dan moet je het eigenlijk ook over het Wilde Westen hebben. Waarom? Omdat deze periode symbool staat voor de onweerstaanbare drang van de mens om het ergens anders te maken. Complete volksstammen vertrokken op een loodzware tocht naar het Westen om daar het geluk te beproeven op zowat alle mogelijke manieren. Iedereen verkocht alles wat los en vast zat, op zoek naar bijvoorbeeld goud of olie.

Hoewel handel drijven tussen verschillende groeperingen in deze game wat minder op de voorgrond staat, biedt de ontdekkingsdrift naar een glorieuze toekomst ontegenzeggelijk een goede basis voor een Anno-game. De wijde vlaktes van het Wilden Westen zijn heet en onvergeeflijk, maar zouden een een prima speeltuin kunnen zijn voor de kolonist in ons. Gezien het feit dat de Amerikanen tweehonderd jaar geleden zichzelf daar konden vestigen, moet het voor een digitale cowboy toch een peulenschil zijn.

Anno 1908: African Scramble

Misschien niet voor de hand liggend, maar daarom zeker niet minder interessant voor een Anno-game is de strijd om de Afrikaanse grondstoffen zo rond 1900. Zowat ieder land in Europa wilde een stuk van de taart die Afrika heette, want het werd in die tijd al vrij snel duidelijk dat er in dit gigantische continent veel te halen viel. Dat Afrika in 1914 bijna compleet geregeerd werd door zeven, in vergelijking nietige, Europese landjes laat zien hoe snel landen zoals Engeland en Frankrijk er werk van maakten. En dat zal ongetwijfeld niet zonder slag of stoot zijn gegaan.

Het is ons eigenlijk een raadsel waarom er nooit eerder iemand aan heeft gedacht om een Anno-game te maken in Afrika. Niet alleen de grootte van het continent biedt gamers bijna een oneindig aantal gebieden om te koloniseren, maar ook de alom aanwezig grondstoffen vormen een bijzonder goede voedingsbodem voor uiterst lucratieve handelsondernemingen. Daarnaast zijn er voldoende beschavingen om handel mee te drijven, oorlog mee te voeren of misschien wel allebei. Anno naar Afrika? Wij zijn in ieder geval voor! Hebben jullie nog andere goeie ideeën, laat het vooral weten in de reacties!