Tien jaar PlatinumGames | Gamer.nl

Tien jaar PlatinumGames | Gamer.nl

In tien jaar groeit de Japanse ontwikkelaar PlatinumGames uit tot een van de meest geprezen in de game-industrie. Binnen dit relatief korte tijdsbestek bouwt het niet alleen een trouwe fanbase op, maar weet het eigenhandig een nieuwe standaard te zetten in het actiegenre. Met een reeks klassiekers achter zijn naam en vier nieuwe games in ontwikkeling kijken we hoe de ontwikkelaar op dit punt terecht is gekomen en wat de toekomst gaat brengen.

Om vooruit te kunnen kijken moeten we eerst terug naar de oorsprong van de studio. PlatinumGames kent zijn wortels bij de Japanse uitgever Capcom, dat eind 2002 vijf games onthult, beter bekend als de Capcom Five. Dit gebeurt in een periode waarin Nintendo’s GameCube worstelt met het vergaren van een acceptabel marktaandeel. Het gaat hier in de eerste plaats dan ook om vijf exclusieve GameCube-titels die de Japanse hardwarereus een boost moeten geven. De vijf games zijn P.N.03, een futuristische third-person actiegame; Viewtiful Joe, een side-scrolling actieplatformgame; Dead Phoenix, een shoot ’em up met engelen en draken; Resident Evil 4; en Killer7, een artistieke actiegame met first-person shooter-elementen. Shinji Mikami (Resident Evil, Dino Crisis), destijds werkzaam bij Capcom’s interne studio Capcom Production Studio 4, overzag de ontwikkeling van alle titels.

Viewtiful Joe

Dead Phoenix werd stilletjes geannuleerd en alleen P.N.03 bleek uiteindelijk een exclusieve GameCube-titel, maar draait zowel kritisch als commercieel uit op een mislukking (0,08 miljoen verkochte exemplaren). Viewtiful Joe (0,9m) en Killer7 (0,24m) kenden tevens matige verkoopcijfers. De eerste ondanks goede review-cijfers en de laatste dankzij verdeelde meningen in de pers. Killer7 lanceert uiteindelijk wel eigenhandig de carrière van Gochi Suda, beter bekend als Suda51 (No More Heroes, Killer is Dead) en zijn studio Gra hopper Manufacture buiten Japan. 

Resident Evil 4 verschijnt in 2005 en is het grote succes waar men op zit te wachten (1,69m). Met dit succes kondigt Capcom ook de PlayStation 2-versie van de game aan, die uiteindelijk 3,62 miljoen keer over de toonbank gaat. Het is een aankondiging die een diepe snee achterlaat in de samenwerking tu en Nintendo en Capcom, en daarmee ook tekenend voor Nintendo’s problemen tot het aantrekken van third-party-ondersteuning voor de GameCube. Mikami, die de survival-horrorgame altijd aanprees als een exclusieve GameCube-titel, is allerminst blij met de ontwikkeling en biedt later ook zijn excuses aan voor het verschijnen van de game op andere platformen.

Killer 7

Clover Studio

Kort na het succes van Resident Evil 4 besluit Mikami om Capcom Production Studio 4 te verlaten en zich bij het in 2004 opgerichte Clover Studio te voegen. De studio, die voornamelijk uit talentvolle medewerkers van Capcom bestaat, wordt opgericht om de touwtjes weer in eigen handen te krijgen en zo ook meer creatieve vrijheid. De focus in het bedrijf ligt dan ook grotendeels op het ontwikkelen van nieuwe titels onder de leiding van Shinji Mikami, Atsushi Inaba (Steel Battalion, Viewtiful Joe) en Hideki Kamiya (Devil May Cry). Clover Studio brengt uiteindelijk twee andere games uit in de Viewtiful Joe-reeks en komt met de actie-adventure Ōkami in 2006 voor de PlayStation 2. De game waarin Japanse mythes en legendes tot leven komen wordt alom geprezen in de pers, maar weet niet aan de verkoopverwachtingen van Capcom te voldoen (0.63m).

De zwaar ondergewaardeerde actiegame God Hand, Clovers opvolgende titel, verschijnt hetzelfde jaar en bereikt qua verkoopcijfers een absoluut dieptepunt (0.07m). Capcom besluit door de tegenvallende resultaten de ontwikkelaar weer samen te voegen met zijn interne studio’s. De talenten van Clover kiezen echter eieren voor hun geld en besluiten hun eigen studio op te richten, wat tegelijkertijd het einde betekent van Clover Studio. Dit besluit is tevens het gevolg van het eerdere vertrek van enkele grote namen bij Capcom, waaronder Yoshiki Okamoto (Final Fight, Street Fighter 2) in 2003 en Keiji Inafune (Mega Man, Onimusha, Dead Rising) in 2010. Inafune klaagde over dezelfde problemen die Inaba, Kamiya en Mikami aankaarten, namelijk dat bij Capcom tenminste zeventig tot tachtig procent van nieuwe projecten uit vervolgen van bestaande games moeten bestaan. Het daadwerkelijke aantal ligt uiteindelijk dichter bij honderd procent.

Okami

PlatinumGames

Op 1 augustus 2006 wordt de ontwikkelstudio Seeds Inc. opgericht door voormalige toonaangevende leden van Capcom’s Clover Studio en daarbij neemt men een groot deel van de medewerkers van het opgedoekte Clover over. Atsushi Inaba, Hideki Kamiya and Shinji Mikami staan weer aan het roer, terwijl andere medewerkers, zoals Takeyasu Sawaki (art-director van Devil May Cry en Ōkami), zich bij Ignition Entertainment voegen in hun studio in Tokio. Sawaki brengt daar in 2011 El Shaddai: Ascension of the Metatron uit. Doordat Capcom alle rechten op de games van Clover Studio bemachtigt mag Seeds Inc. niet langer aan deze titels werken en besluit men in 2008 om het bedrijf te rebranden tot PlatinumGames. Deze aankondiging gaat gepaard met een deal met uitgever Sega om vier games te ontwikkelen voor verschillende systemen.

PlatinumGames
Bayonetta wordt geprezen door zijn unieke stijl en Devil May Cry-achtige gameplay

Het betreft vier gloednieuwe ip’s, waarvan er drie tijdens een persevenement in een hip hotel in hartje Londen met veel bombarie worden onthuld. Dit zijn Bayonetta, een snelle actiegame van Hideki Kamiya voor de PlayStation 3 en Xbox 360; Infinite Space, een science-fiction rpg voor de Nintendo DS; en de gewelddadige zwart-wit-rode actiegame MadWorld voor de Wii. De vierde titel blijkt Vanquish te zijn, geleid door Shinji Mikami. Van de eerste drie games, de Platinum Three genoemd, weten MadWorld (0,78m) in 2009 en Infinite Space (0,2m) in 2010 schrikbarend weinig te verkopen. De redding komt echter met de release van Kamiya’s Bayonetta begin 2010. De actiegame weet zowel de pers als het publiek te overtuigen (2,13m) en wordt geprezen door zijn unieke stijl en Devil May Cry-achtige gameplay. Met meerdere Game of the Year-awards op zak staat PlatinumGames eindelijk op de kaart.

Op deze succesgolf brengt Platinum in oktober de sci-fi shooter Vanquish uit. Mikami’s game weet wederom hoge ogen te gooien bij de pers en verkoopt redelijk goed (1,03m). Het enige echte commentaar op de titel is het ontbreken van een multiplayermodus. Met dit kleine succes op zak besluit Mikami echter PlatinumGames te verlaten en zijn eigen ontwikkelstudio, Tango Gameworks, op te richten. De studio wordt ondergebracht onder uitgever ZeniMax Media, die titels uitgeeft van studio’s zoals Bethesda Softworks (The Elder Scrolls, Fallout), id Software (Quake, Wolfenstein, Doom) en Arkane Studios (Dishonored). In 2014 brengt Mikami The Evil Within uit, naar eigen zeggen een terugkeer naar de “echte survival-horror-game”. Na het vertrek van Mikami in 2010 blijft het enige tijd stil bij PlatinumGames. Drie jaar later, in 2013, verschijnt met Anarchy Reigns op de PlayStation 3 en Xbox 360 het spirituele vervolg op MadWorld. De game wordt middelmatig ontvangen, blijkt een van de minst succesvolle games van PlatinumGames tot nu toe (0,36m) en is de laatste titel die men voor Sega ontwikkelt.

Bayonetta

Metal Gear en Transformers

Ondertu en is PlatinumGames al enige tijd (sinds 2011) bezig met de ontwikkeling van een opvallende titel. In samenwerking met Hideo Kojima komt men met Metal Gear Rising: Revengeance, een actievolle game in het universum van Metal Gear. Het project zou eerst door Kojima zelf ontwikkeld worden, maar werd door het actievolle concept eind 2010 geannuleerd. Om een snelle actiegame te maken besluit Platinum om het ‘stealth’-element volledig uit de game te halen, omdat dit te saai zou zijn voor wat men voor ogen had. Metal Gear Rising: Revengeance verschijnt in 2013 voor PS3 en Xbox 360 en weet uitstekende scores te behalen en ook de verkoopcijfers van deze spin-off blijken boven verwachting (1,9m). Hetzelfde jaar brengt ook de exclusieve Wii U-game van Mikami: The Wonderful 101, een game waarin je een bataljon aan superhelden aanstuurt. De titel wordt goed ontvangen, maar de verkopen vallen vies tegen (0,38m). De tegenvallende verkoop lijkt Nintendo echter niet af te schrikken om nogmaals in zee te gaan met Platinum. Het resultaat hiervan is het door Nintendo gefinancierde Bayonetta 2. De exclusieve Wii U-titel blijkt net zo goed of zelfs nog beter dan het origineel en dat is ook te zien in het aantal verkochte exemplaren (0,94m).

Diezelfde periode gaat de Japanse ontwikkelaar met een derde partij in zee. Na Konami en Nintendo is Activision de volgende in de rij. Het gaat om The Legend of Korra, een kleinere titel gebaseerd op de gelijknamige animatieserie, die alleen in digitale vorm verschijnt. De keuze is een opvallende, daar PlatinumGames creatieve vrijheid hoog in het vaandel heeft staan. Het resultaat pakt dan ook teleurstellend uit met middelmatige gameplay en een product dat door fans bestempeld wordt als een Platinum Light-game. Ondanks het gemis aan kwaliteit weet The Legend of Korra prima te verkopen en de keuze lijkt dan ook een verstandige. Dat kort hierna een gelijksoortige kleinere titel in de vorm van Transformers: Devastation wordt aangekondigd bevestigt dit. De in oktober 2015 verschenen digitale game wordt al stukken beter ontvangen en wederom zijn de verkoopcijfers positief. De inkomsten die deze titels opleveren bieden de ontwikkelaar om hun creatieve vrijheid te waarborgen in toekomstige projecten.

The Wonderful 101

Toekomst

Met inmiddels tweehonderd medewerkers in dienst is PlatinumGames de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid. De studio werkt op het moment tegelijkertijd aan vier verschillende projecten. Twee hiervan worden in samenwerking met Nintendo en Shigeru Miyamoto ontwikkeld, met als belangrijkste de actievolle schiet- en vlieggame Star Fox Zero. De zesde game in de reeks kenmerkt de terugkeer van de legendarische franchise na een afwezigheid van tien jaar. De andere, kleinere titel is de tower-defensegame Project Guard. Beide games moeten dit jaar verschijnen op de Wii U. Ook in 2016 moet Nier: Automata verschijnen, het vervolg op de obscure actie-rpg Nier, dat door Square Enix wordt uitgegeven. Het is een vervolg dat menig gamer dacht nooit meer te gaan zien; dat PlatinumGames juist deze game weer oppakt doet hoop leven. 

Scalebound
Met inmiddels 200 medewerkers in dienst is PlatinumGames de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid

De enige echte nieuwe franchise die de studio in ontwikkeling heeft is de exclusieve Xbox One-game Scalebound, een actie-rpg waarvan de ontwikkeling door Kamiya wordt geleid. De game is volgens hem de titel die hij altijd al heeft willen maken, maar de middelen niet voor had. Scalebound stond voorheen op schema voor dit jaar, maar is uitgesteld en verschijnt pas in 2017. Het is volgens de ontwikkelaar de grootste game die het ooit heeft gemaakt en om de game zo ambitieus te maken als men voor ogen heeft is er meer tijd nodig. Scalebound, Nier: Automata en de twee Nintendo-titels geven aan dat PlatinumGames een uitstekende toekomst tegemoet lijkt te gaan. Een waar de ontwikkelaar de balans tu en geld verdienen en originele creatieve content produceren steeds beter weet te vinden.

PlatinumGames

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou