Ongespeelde en uitgespeelde games: de cijfers
In vier infographics het antwoord op onze vraag en nog wat extra's.
Gevolgen voor de markt
De berekening voor het backlog-gemiddelde is mogelijk gemaakt door een 'Beginners/Starter-groep' te kwantificeren. Dit zijn alle spelers die een teken van leven hebben gegeven vanuit de game doormiddel van een achievement. Dat kan voor het eerste level zijn, een tutorial, een eerste kill, power-up, et cetera. Als het maar duidelijk is dat iemand meer heeft gedaan dan het spel gekocht en geïnstalleerd. Sommige games geven geen achievements in het eerste speeluur, dus die hebben we uit de lijst van de berekening gehouden. Max Payne 3 geeft bijvoorbeeld pas halverwege de game zijn eerste achievement weg, dus die kan geen goede indicatie leveren van zijn startende spelers.
Free-to-play games zijn ook opzij gezet omdat deze de cijfers onterecht zouden beïnvloeden (gemiddeld de helft heeft hun kopie nog niet gespeeld). Games waarbij pas later achievements zijn toegevoegd, BioShock 2 bijvoorbeeld, tellen ook niet mee. In totaal zijn zo meer dan 100 Steam-titels onderzocht en hebben we 80 goed verantwoordbare games geselecteerd. Zelfs met het blote oog zagen we al dat het backlog-gemiddelde rond de 20% ging liggen, zo duidelijk zijn de cijfers.
Iets meer dan een op de vijf games in onze collectie hebben we dus nog niet aangeraakt. Dat is best een schokkend aantal, zeker als je berekent hoeveel geld dit in totaal waard is. We moeten tot onze schaamte bekennen dat het perfect overeen komt met onze eigen collecties. Is dat bij jullie ook het geval? Hebben PC-gamers een gat in hun handen of zijn we gewoon erg actief in koopjes spotten? We hebben nu puur PC-gamers getest, omdat dit het enige platform is waarvan de wereldwijde cijfers publiekelijk beschikbaar zijn.
Deze resultaten zijn echter ook relevant voor de toekomstige consolemarkt. Microsoft en Sony hebben goed naar Steam gekeken en hun nieuwe consoles ook geschikt gemaakt voor digitale stapels met spellen. Equivalenten van de beruchte Steam Sales zullen ongetwijfeld steeds vaker voorkomen op Xbox Live en PlayStation Network. Dit is slecht nieuws voor winkeliers, die niet kunnen concurreren met zulke regelmatige, blijkbaar zeer invloedrijke, lage aanbiedingen.
Terugslag door backlog
Het is ook interessant om te zien wélke games nu feitelijk in onze ongespeelde stapel verdwijnen. Het zijn duidelijk de 'B'-titels die ons wel interesseren, maar waar we geen tijd voor vrij willen maken. Iedereen wil Dead Island wel een keertje spelen, dus we kopen het massaal voor een paar euro tijdens een Steam Sale, maar vervolgens speelt 44,1% het toch niet. Dit gaat niet meer over een paar stuks, dit zijn in de praktijk miljoenen verkochte, ongebruikte PC-exemplaren.
Het wordt extra boeiend als je vervolgens naar de gevolgen voor een franchise gaat kijken. Waarom zou je deel 2 kopen als je deel 1 nog niet hebt gespeeld, laat staan uitgespeeld? Dead Island: Riptide is nog veel minder gespeeld dan deel 1. We kopen het nog wel, want: ''Hey een vette aanbieding, er komt vast nog wel een vakantie waarin twee games passen''. Maar hoe zit het met deel 3 in de serie? Deel 4? Wanneer gaat het lampje branden dat we toch geen tijd en werkelijke interesse hebben in die serie?
Als we kijken naar Call of Duty dan zie je dit effect heel erg sterk. PC-gamers zijn opgegroeid met de Modern Warfare-serie. We willen heel graag weten hoe het afloopt met Soap en Captain Price. Maar Black Ops? Tja...ziet er wel spannend uit denken we, dus we kopen het in een aanbieding, maar ieder volgend deel blijft relatief vaker ongespeeld liggen en de twijfel over een volgende aankoop groeit. Helaas hebben we geen toegang tot de data van Ubisoft en EA, want dan hadden we de verkoopcijfers & participatiecijfers van een aantal jaarlijkse series eens naast elkaar kunnen leggen en het terugslageffect van backlogs kunnen berekenen.
Adventure-trilogie Deponia zit ook in onze resultaten en ondersteunt op subtiele wijze de theorie. Chaos on Deponia (deel 2) ligt bij de meeste spelers op de ongespeelde stapel, Goodbye Deponia (deel 3) bij de minste en is ook veel, veel vaker uitgespeeld. Dit wijst er op dat een grote groep mensen deel 1 heeft gekocht en nog niet uitgespeeld, vervolgens deel 2 wel gekocht heeft maar op de stapel gegooid en deel 3 maar niet meer gekocht. De overgebleven kopers van deel 3 zijn dus vrijwel alleen mensen die precies weten wat ze kopen en de vorige delen hebben uitgespeeld. Het terugslageffect in het klein.
We spelen meer uit dan gedacht
De hoeveelheid cijfers die we ter beschikking hadden was zo groot, dat we tevens hebben gecalculeerd hoe vaak games gemiddeld worden uitgespeeld. Twee jaar geleden riep Hitman Absolution-maker Tore Blystad nog dat slechts 20% van alle consumenten het laatste level ziet. Het aantal ligt echter 1,5x hoger. Blystad baseerde zijn aantal op interne cijfers, dus we hebben nog even naar andere (wel modernere) Square-Enix games gekeken. Deze lagen echter zelfs nog hoger, met als toppunt Tomb Raider dat door bijna de helft van alle spelers is uitgespeeld!
Tijdens het onderzoek hebben we een derde statistiek bijgehouden dat berekende hoeveel mensen tot ongeveer 50-60% van het spel kwamen. Iedere game beloont spelers op andere momenten en zonder de nodige spelkennis is het moeilijk te bepalen welke achievement op welk moment van het spel unlocked. Hoewel het onderzoek hiernaar behoorlijk consistent was (tussen spelers die tot 50% of tot 60% van een spel komen zit amper verschil), hebben we besloten niet al te veel te focussen hierop om subjectieve resultaten te vermijden. Voor ons was het echter een handige extra check om opvallende resultaten te verklaren.
Afsluitend
Omdat er op internet vaak wordt geroepen dat sommige online games -alleen- in multiplayer gespeeld worden en dit mogelijk de cijfers zou kunnen beïnvloeden, hebben we daar ook naar gekeken (dit gaat uiteraard niet om multiplayer-only games als Left 4 Dead). Alle publiekelijk beschikbare stats ondersteunen echter dat de gemiddelde consument singleplayer-campagnes significant meer speelt in online games dan enige vorm van multiplayer. Of minstens deze even uitprobeert náást de multiplayer. In de Call of Duty-serie geeft gemiddeld 78% van de totale spelers een teken van leven uit de single-player campagne, en daar komt geen enkele multiplayer achievement bij in de buurt (40% is het hoogste dat we zagen).
En dat is Call of Duty, met de meest populaire multiplayer-mode ter wereld. Populaire strategische games bereiken slechts zo'n 20% van de spelers met multiplayer, de multiplayer-modi van populaire singleplayer series (Max Payne en Tomb Raider bijvoorbeeld) zijn niet eens noemenswaardig. Vrijwel alles blijft daarvan onder de 10%. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat onze metingen beïnvloed zijn door multiplayer-only gamers en geven het beste beeld van de werkelijkheid dat we in cijfers kunnen uitdrukken. Maar uiteindelijk gaat het ons om één ding: klopt het backlog- en uitspeel-gemiddelde met jouw collectie?
Reacties op: The Steam Global Stats Project - We spelen 22% van onze games niet
Avioto
Leuk artikel! :)
cowzers
lostintime
Zelf heb ik een haat liefde verhouding met humblebundles en 58 games in mijn account, waarvan ik er nog maar 14 langer dan een uurtje gespeeld heb en 4 heb uitgespeeld.
Waar met dit onderzoek niet naar gekeken zijn, zijn de games die met dergelijke aandiedingen verkregen worden (vaak indiegames, en vallen vast niet onder de "meer dan 100" doorzochte titels), dus denk ik zelf dat het percentage niet gespeelde games wel eens een stuk hoger kan liggen dan 22%.
Gillian
Avioto
markje94
Wel een zeer interessant artikel btw Gamer.nl
Ego8
Zelf kom ik uit op 106 games, waarvan 31 niet gespeeld. Ofwel 29%. Van de wel gespeelde games zijn er ook nog eens 17 die minder dan een uur gespeeld zijn. Best veel. Betrap mezelf soms ook op het kopen van games en deze vervolgens niet spelen. Al is dat de laatste tijd minder dan vroeger.
Gillian
geert1
Wel opvallend dat uitgevers vaak schreeuwen dat een singleplayer-only game niet zou verkopen; alsof er altijd multiplayer in moet. Terwijl in de praktijk dus blijkt dat veel games juist in singleplayer worden gespeeld en lang niet altijd veel in multiplayer. Hopelijk krijgen de uitgevers dit ook door, want voor sommige games is een multiplayer-modus gewoon onzin en verspilling van resources.
Het percentage ongespeelde games was wel wat ik verwachtte. Zelf heb ik maar een heel kleine backlog op de PC, maar je hoort vaak dat mensen dingen kopen tijdens sales, maar er niet aan toe komen ze te spelen. Helemaal geen probleem natuurlijk; het zijn vaak games van een paar euro. Je ziet hier ook veel net-niet-games in terug komen; games die wel leuk genoeg zijn om te kopen voor 3 euro, maar niet leuk genoeg zijn om daadwerkelijk te spelen.
Gillian
Flip_Side
Ook door de Humblebundle, Indie Royale, Indie Gala etc. wordt mn game bibliotheek ook gigantisch groot, en daar speel ik meestal 1 of 2 games van en de rest laat ik liggen.
Als ik dan via de Calc kijk die Avioto heeft gepost, dan zie ik dat ik een duur account heb en toch een hoop geld weg heb gegooid…
Denk dat ik toch wat meer games moet opstaten…..
aRtero
geert1
frenchfriemaniac
space000
SuperG
Daarnaast heb ik sommige titels op meerdere platformen en een platform speel ik grijs.
Ook niks met indie games.
Maar dit viel mij ook al langer op sinds CoD en BF online koop ik veel minder games.
Pillows
* *Games owned:* 148
* *Games not played:* 68
* *Percentage:* 46%
* *Hours spent:* 2,059.1h
Oeps.
tedades
tedades
Voor consoles zijn dat er een stuk meer die ik nog niet gespeeld heb, o.a. om collecties te hebben (bijvoorbeeld mass effect 2&3, omdat ik deel 1 nog niet uit heb) en omdat ik weet dat ik ze leuk vind (l.a. noire bv) en natuurlijk de aanbiedingen (wie weet is die van <5euro ook leuk, toch?).
Ook heb ik spellen dubbel, zo heb ik bv. een spel al uitgespeeld op de PC en koop ik hem toch ook voor de console maar die start ik dan natuurlijk niet zo snel. Denk dat er wel een klein fortuin aan spellen op mijn zolder ligt nu. Reken maar eens uit, als je alles voor 5 euro zou verkopen, hoeveel geld dat zou opleveren.
Mutsaers78
Uhhuh.