Terugblik: Shogun: Total War | Gamer.nl

Terugblik: Shogun: Total War | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Daarom vinden we wat Creative A embly heeft gepresteerd met de Total War-reeks zo indrukwekkend. Tu en al die grote titels uit 2000 is Shogun: Total War slechts een van de weinige die met enige regelmaat een opvolger krijgt zonder dat daarbij de kwaliteit van de reeks achteruit gaat. Sterker nog, na het allereerste deel werd de reeks alleen maar beter en beter. Nog sterker: wie goed naar Shogun kijkt ziet zelfs dat heel veel onderdelen van de huidige Total War-games hun oorsprong vinden in deel een. Onderdelen die we nu vanzelfsprekend vinden, maar twaalf jaar geleden nieuw en uniek waren.

In een tijd dat Command & Conquer en Age of Empires tot de allergrootsten behoorden, waren het vooral de units en personages die het spel droegen. Coole eenheden, en vette FMV-filmpjes, daar speelden we deze games voor. Maar laten we eerlijk zijn, echt strategisch werden ze nooit. Tot Creative A embly met Shogun: Total War kwam. Ineens maakte het uit waar je jouw boogschutters positioneerde. wat voor weer het was of met wie je vriendjes was in Japan. Daarnaast kreeg je een uitgebreide kaart voor je neus waarop je zelf legers moest bouwen, agenten het land in stuurde en moest zorgen voor eten voor je bevolking. Een regering in een gemiddeld Derde Wereldland heeft minder zorgen aan het hoofd.

Om het allemaal wat uitdagender te maken werd zelfs Sun Tszu’s Art of War uit de kast gehaald om zo de kunstmatige intelligentie wat meer body te geven. The Art of War nota bene! Alsof je tegen de beste man zelf een oorlog moet voeren. Het werd helemaal schrikken toen je voor de eerste keer ten strijde trok en je manschappen doodleuk wegrenden, omdat het moraal te laag was. Wegrennen? De Commando uit Command & Conquer rende nooit weg.

Maar juist die uitdaging, de manier waarop Shogun: Total War het beste uit je strategisch brein wist te halen op verschillende niveau’s voor zowel de gevechten als de keuzes op de campagnekaart; die eigenschappen maakten de game tot wat het nu is. Een van de beste RTS-games ooit gemaakt. Er zijn zelfs nog voldoende gamers die zweren bij Shogun: Total War, omdat de gevechten in dit deel nog altijd het speerpunt van gameplay vormen. Gewoon een paar duizend eenheden die dankzij jou in perfecte harmonie de meest dodelijke strategieën uitvoerden.

Of wij het de beste game uit de Total War-reeks vinden, laten we lekker in het midden. Want hoewel we zeker hebben genoten van Shogun: Total War, de overige delen kunnen ons net zo goed bekoren. Maar, eerlijk is eerlijk, zonder Shogun zou die rest er nooit geweest zijn. De game heeft een revolutie ontketend in de game-industrie en gezorgd voor een meer hoogstaand niveau onder RTS-games. En alleen daarvoor verdient deze titel een plekje in de eeuwige hitlijst van games.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou