Terroristen zijn door de jaren heen een rijke inspiratiebron geweest voor gameontwikkelaars. We hebben een aantal games/series op een rijtje gezet waarin terroristen nadrukkelijk aanwezig zijn, tevens hebben we van elk spel de Europese release aangehouden om een beeld te geven van Terror door de jaren heen. Operation Body Count: Oktober 1994 Alweer negen jaar geleden kwam Capstone Software met een van de allereerste terroristische shooters voor de PC. In Operation Body Count hadden een stel terroristen het Verenigde Naties gebouw overgenomen. De speler was onderdeel van een aanvalsteam dat het gebouw moest heroveren. Het spel had behoorlijk wat levels waarin hordes terroristen zaten verstopt die je zonder enige moeite kon afknallen. De terroristen in het spel waren de stereotype bad guys met een midden-oosterse achtergrond. Verder kwam je in de kelders van het gebouw, welke helemaal begroeid waren met groene takken o.i.d, enorme ratten tegen. Operation Body Count kreeg niet al te positieve recensies en een vervolg zat er dan ook niet in. SWAT serie: Vanaf december 1995 De SWAT reeks is oorspronkelijk begonnen als een speciaal deel uit de Police Quest reeks en is daarna zijn compleet eigen weg gaan leiden. Het begon allemaal in 1995 nog met Police Quest Swat, een simulatiespel dat veelvuldig gebruik maakte van Full Motion Video en waarbij je verschillende keuzes diende te maken over je plan van aanpak bij bijvoorbeeld het bestormen van een bezet huis. In 1998 kreeg het spel een vervolg in de vorm van een RTS onder de naam SWAT 2 waardoor de tactische mogelijkheden alvast wat verder uitgebreid werden. Het derde en wellicht meest bekende deel werd een 3D tactical shooter in de stijl van Rainbow Six maar was iets toegankelijker en wist daardoor ook het wat meer casual publiek te bereiken. Rainbow Six /Rogue Spear/ Ghost Recon serie: Vanaf september 1998 In 1998 kwam de eerste titel van de Rainbow Six serie uit. In het spel nam de speler de leiding over een zwaar getrainde anti-terroristen groep die overal ter wereld werd ingezet om terrorisme te bestrijden. Voor elke missie moest men plannen waar de verschillende eenheden werden ingezet, wie er mee mochten doen aan de missie en wat voor wapens er gebruikt werden. Na het tactische plan gedeelte kon de actie beginnen. Rainbow Six was echter geen Rambo shooter en missies moesten dan ook vaak opnieuw gedaan worden. Na Rainbow Six kwam Rogue Spear, welke op dezelfde weg verder ging. Pas bij Ghost Recon kreeg het spel meer "ruimte". De acties werden in Ghost Recon vooral in grote gebieden gehouden en dit keer speelde je een elite groep met de naam "The Ghosts". Deze Tom Clancy series zijn nog steeds erg populair en van alle drie de delen zijn dan ook verschillende versies en uitbreidingen verschenen. Delta Force serie: Vanaf november 1998 Een serie waar voldoende terroristen in voorkomen is de Delta Force serie. In 1998 kwam Novalogic met hun eerste Delta Force titel, waarbij de speler onderdeel was van de gelijknamige speciale eenheid van het amerikaanse leger. In het spel moest je het opnemen tegen allerlei terroristen, bad guys en ander tuig van de richel. Vooral de multiplayer modes van het spel was erg populair en het duurde dan ook niet lang voordat deel 2 zich aandiende, gevolgd door deel 3, welke weer een "mini uitbreiding" kreeg in de vorm van Task Force Dagger en binnenkort kunnen we ons opmaken voor Delta Force: Black Hawk Down. Een ding is in de serie gelijk gebleven, namelijk het niveau van de AI. Deze laat nogal wat steekjes vallen wat ervoor gezorgd heeft dat de Delta Force games het vooral van hun multiplayer optie moeten hebben. Of Novalogic dit bewust heeft gedaan omdat het tenslotte terroristen zijn is nog steeds onbekend. Counter-Strike: Juni 1999 De wellicht populairste game omtrent terrorisme is Counter-Strike. Deze mod voor het immens populaire Half-Life voegde unieke nieuwe elementen toe aan het online deathmatch gebeuren waardoor het ongekend populair werd. Een groepje terroristen nam het online op tegen een groepje anti-terroristen. De terroristen hadden dan vaak als doel gijzelaars vast te houden, terwijl de anti-terroristen deze dienden te bevrijden. Dit zorgde voor spannende en "realistische" gameplay. Mede door het feit dat je niet gerespawned werd nadat je stierf en dat je geld verdiende om wapens te kopen werd Counter-Strike een topgame die tot op de dag van vandaag immens populair is op het Internet.