Technische blunders in games - Slechte launches en kapotte consoles | Gamer.nl

Technische blunders in games - Slechte launches en kapotte consoles | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Slechte launch

Stel: je hebt wekenlang gespaard voor een nieuwe game waar je al maanden naar uitkijkt. Je hebt vrij gevraagd van je werk of je ziek gemeld voor school, zodat je een volle 24 uur de tijd hebt om te gamen. Hoe zuur is het dan als je thuiskomt, het cd'tje in je console of pc doet, om vervolgens alleen maar door error-codes en weigerende login-screens te worden verwelkomd.

Het is soms verbijsterend om te zien hoe slecht uitgevers kunnen inschatten hoeveel belangstelling er is voor een game. Het lijkt wel of de lancering van elke grote online game gepaard gaat met rokende servers. Diablo 3 werd geteisterd door de inmiddels beruchte Error 37, waardoor bijna niemand de game in kwam. Het erge was dat je niet eens de singleplayer kon spelen. De servers van 2K waren ook niet erg stabiel, waardoor gamers die hun basketbal-carrière online waren begonnen in NBA 2K14 bijna drie dagen niet konden spelen. Maar het zijn vooral mmo's die last hebben van slechte launches. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn was bijvoorbeeld plots zo populair, dat bijna niemand een server uit kon kiezen om op te spelen. De Early Acce voor fans die de game al vroeg bestelden, liep daardoor uit op een fiasco.

Final Fantasy XIV

Online games die niet werken

Een slechte lancering is meestal niet het einde van de wereld. Knappe koppen werken dag en nacht om de problemen te verhelpen en als je een beetje geduld hebt, kom je vanzelf aan spelen toe. Sommige games maken het echter wel erg bont en blijven lange tijd vrijwel onspeelbaar of zitten vol met fouten.

Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de reboot van Sim City, die in 2013 uitkwam. De game bleef tot wel twee weken onspeelbaar doordat de servers niet werkten en je verplicht online moest spelen. Spelers die er uiteindelijk wel in kwamen, zagen dat de game lang niet zo speelde als werd beloofd. De levens van de Sims, die via de cloud berekend zouden worden, waren namelijk veel simpeler dan gedacht. In plaats van dat ze echt hun eigen leven hadden, reden ze gewoon elke dag naar de dichtstbijzijnde baan, en daarna naar het dichtstbijzijnde huis. Ook Battlefield 4 is lange tijd geplaagd door een veelvoud aan bugs en slechte verbindingen. Maandenlang hadden spelers last van rubber banding, waardoor ze plotseling naar een andere plek versprongen.

Sim City

Kapotte consoles

Niet alleen games zijn schuldig aan het vergallen van ons spelplezier. Ook de kastjes die ze draaien werken niet altijd naar behoren. Elk stuk elektronica heeft een bepaalde foutmarge; er kan nu eenmaal veel mis gaan met zo'n ingewikkeld stuk techniek. Als er minder dan één procent van de apparaten niet werkt, is dat niet veel, maar als er miljoenen consoles worden verkocht dan lijkt het alsof er een echt probleem is. Het gaat dan immers om duizenden kapotte consoles en de eigenaren delen hun ervaringen via social media. Tijdens de lancering van de nieuwste consoles kregen we daardoor veel verhalen over de disc-drive van de Xbox One die schurende geluiden maakte en de PlayStation 4 die niet wilde opstarten en alleen een pulserend blauw licht liet zien.

Sommige problemen vallen echter buiten die marges, zoals de beruchte Red Ring of Death van de Xbox 360. De console kon er zomaar mee ophouden om vervolgens alleen nog drie rode lampjes voort te brengen. Opvallend veel kastjes hadden er last van, zo veel zelfs dat Microsoft moest toegeven dat er problemen waren met het ontwerp van de console. Het bedrijf verlengde in 2007 de garantie van één naar drie jaar voor dit soort problemen, wat aangeeft dat ze ook wel wisten dat het niet goed zat. Later bleek ook uit onderzoek dat de Xbox 360 verreweg het vaakst kapot ging van alle consoles.

Games draaien niet goed

Maandenlang word je lekker gemaakt met mooie screenshots en vette trailers, maar als je de game in handen hebt blijkt hij toch niet zo lekker te draaien. Het spel hapert, speelt niet lekker weg of loopt constant vast. Dat kan komen doordat de hardware eigenlijk niet krachtig genoeg is en het spel niet bij kan benen, zoals bij Borderlands 2 op de Vita. Soms komt het doordat een game slordig geport is, zoals de pc-versie van Dark Souls. En soms is een game zo ingewikkeld, dat het niet meer mogelijk is om alles te testen en een fout soms moeilijk op te sporen is.

Dark Souls

Dit was het geval bij Skyrim op de PlayStation 3. Waar andere versies prima draaiden, hadden gamers op Sony's console last van extreme vertragingen in het spel. De game werd daardoor praktisch onspeelbaar. De PlayStation had niet genoeg geheugen om alles in het spel te verwerken en dat kon bij sommige spelers dramatische gevolgen hebben. Bethesda zei later dat ze van tevoren wisten dat die problemen konden optreden, maar dat ze dachten dat ze het op tijd hadden opgelost. Het was echter totaal niet te voorspellen wanneer de beeldvertraging op kon treden. Het was van zoveel factoren afhankelijk, zoals wat je in de game had gedaan en welke spreuken je onder je sneltoetsen had staan. De enige oplo ing was om Bethesda je save-file te sturen, zodat zij konden zien waar het nou aan lag. De game is als een gek gepatcht, maar veel gamers bleven de problemen ondervinden.

Glitches

De bekendste technische problemen zijn glitches, kleine foutjes in de code die er kennelijk tijdens het testen doorheen zijn geglipt. Mi chien kun je per ongeluk buiten de barrières van de game komen, waardoor je ineens in een wit veld staat. Of je personage komt vast te zitten in zijn omgeving of in de grond. Ook kan ineens het geluid of het beeld wegvallen of vertragen, of vertonen de physics ineens rare kuren waardoor je meters de lucht in wordt gelanceerd. De meeste glitches zijn gelukkig niet echt schadelijk, maar soms zijn ze wel erg vervelend. Vooral Bethesda staat bekend om foutjes die je voortgang in het spel kunnen belemmeren. Tijdens de eerste weken van The Elder Scrolls Online hadden spelers bijvoorbeeld last van glitches waardoor belangrijke personages verdwenen of onaanspreekbaar waren. Zo kon je de volgende quest niet ontvangen en was het onmogelijk om het verhaal verder te spelen.

Veel glitches zijn gelukkig vooral erg grappig. Wat te denken van een onzichtbare speler in Fifa 13 die door zijn teamgenoten wordt bedankt na een doelpunt, of een stapeltje lijken dat blijkt te kunnen dansen in Dishonored? Sommige games zijn zelfs totaal gebaseerd op de vreemde situaties die deze kleine foutjes met zich meebrengen. Zonder glitches hadden we bijvoorbeeld niet de totale chaos van Goat Simulator gehad! Dus die technische fouten zijn soms lang zo slecht nog niet. Zolang ze maar expres zijn.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou