De ruimte mag voor videogames dan wel niet meer de 'final frontier' zijn, voor een goed uitgewerkte space-game is altijd wel animo te vinden. Sword of the Stars is een PC game die gepland staat voor een release aan het begin van de zomer en het ziet er naar uit dat deze game best hoge ogen kan gaan gooien als het aankomt op het zijn van de beste in het genre. De game opent uitzichten naar de verbeelding terwijl het de spelers vermakelijke en uitdagende gameplay biedt. Wat wil je nog meer?

Maar eerlijk is eerlijk, als je een spel werkelijk van binnenuit wilt leren kennen, is het beter om je te verdiepen in de achterliggende gedachten van de ontwikkelaar. Eén van de mooiste manieren om dit te doen, is door onderstaande ideeën te lezen die naar buiten zijn gekomen tijdens brainstormsessies van de ontwikkelaars met betrekking tot de game.

In deze exclusieve Nederlandse Gamer.nl Diary, geven we de eer aan het Kerberos team voor een eerste kijk in de 'making of' Sword of the Stars.

Voordat we de mannen aan het woord laten, eerst enkele features die deze game maken tot wat het nu is:

4 rassen – Mensen, Hiver, Tarkas en de Liir, elk met hun eigen technologische voordelen en nadelen.

Elk ras heeft z'n eigen unieke wijze van reizen tussen de sterrenstelsels, wat voor heel wat verschillende spelstijlen zorgt, afhankelijk van welk ras je hebt gekozen.

'Slider bar' controls en een gemakkelijke interface om verwarring te voorkomen, zonder dat de diepgang van de gameplay verdwijnt.

Meer dan 150 verschillende technologieën te onderzoeken op een dynamische 'technologie boom' die per game verandert. De kern van de 'boom' blijft altijd hetzelfde, maar in welke vertakkingen het ontspringt, verschilt per game. Er is dus geen perfecte manier om je technologie boom te kiezen en uit te buiten, want het is altijd anders.

Nieuwe technologie zie je terug in gedetailleerde schepen, wapens en gevechtseffecten. Meer dan 40 wapens in verschillende klassen in allerlei formaten, varierend van verdedigingsmechanieken tot torpedobuizen en speciale scheepsconstructies.

Spelers kunnen hun eigen schepen bouwen en ontwerpen in drie verschillende klassen - Destroyer, Cruiser en Dreadnought - door het combineren van de bijpassende schipdelen (Command, mission en engines), om ze vervolgens te bepantseren en te bewapenen met wapens naar keuze.

Tot 8 spelers kunnen tegen de AI spelen of tegen elkaar door middel van LAN of het internet.

Je kunt kiezen uit een variatie van scenario campagnes om alleen of met vrienden te spelen en zo meer kleur en leven te brengen in het Sword of the Stars universum.