Splinter Cell: Op het spoor van Sam met Augmented Reality | Gamer.nl

Splinter Cell: Op het spoor van Sam met Augmented Reality | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Door miscommunicatie met het hoofdkantoor moesten we zelf de applicatie downloaden via een beveiligde verbinding, wat dankzij de stoorzender van een rivaliserend communicatiebedrijf enige tijd duurde. Eenmaal de juiste tools in handen, moesten we nog onze mi iegegevens ophalen en daarna konden we direct aan de slag. Via de camera van onze mobiele telefoon gaf Layar ons eerste doel al weer, de Heintje Hoeksteeg. Eenmaal ter plekke kregen we specifieke orders, aanwijzingen om te bestuderen en konden we gelijk onze bevindingen digitaal rapporteren.

Onze tocht door steegjes en zijstraten bracht ons steeds dichter bij de waarheid. Al snel waren we degene op het spoor die enkele agenten van Third Echelon had uitgeschakeld. We wisten wie hem de explosieven had geleverd, we wisten welke stappen hij daarvoor gemaakt had en uiteindelijk zelfs waar hij zich ophield. Hij bleef ons echter steeds één stap voor. Hij kreeg dan ook keer op keer hulp van communicatiebedrijf “T”, dat ons contact met het hoofdkantoor regelmatig wist te verstoren.

Plots nam hij zelf contact met ons op, het bleek voormalig agent Sam Fisher te zijn. Sam had ons al aan zien komen, maar toch besloot hij ons in leven te laten. Hij vertrouwde op ons gevoel voor rechtvaardigheid en wilde een ontmoeting met ons. We kwamen uit bij het Krasnapolsky Hotel, waar het niet lang duurde voordat we de hotelkamer gevonden hadden. Het was al te laat, hij was weg, maar hij liet genoeg informatie voor ons achter om deze zaak voort te zetten.

Layar

Hoewel het handiger was geweest als Sam ons van te voren een e-mail had gestuurd om wat af te spreken, hadden we nooit op zijn spoor kunnen komen zonder Layar. Deze speciale applicatie maakt het mogelijk om allerlei soorten data te combineren om zo extra informatie op specifieke locaties weer te geven. Dit kan via de camera, door driedimensionale objecten weer te geven bovenop dat zich werkelijk voor je bevindt, maar ook op een kaart. Zo konden we, zeer overzichtelijk weergegeven, precies zien waar het volgende punt zich bevond.

De naam Layar is hiermee duidelijk te verklaren, er wordt tenslotte een virtuele laag over de werkelijkheid gelegd. Maar waar slaat dan het woord ‘browser’ in Augmented Reality Browser op? Welnu, de extra informatie die wij in dit geval per locatie binnenhaalden stond online en haalden we dus via onze dataverbinding op. Het is een zeer intere ant concept met in dit geval een aantal leuke voorbeelden van wat mogelijk is. Denk aan een driedimensionaal Third Echelon logo dat net tien meter boven je lijkt te hangen, of een enorme pakshot van Splinter Cell: Conviction dat ver boven de Dam uit torent.

Layar voelt op dit moment nog niet optimaal aan, maar het is voornamelijk een kwestie van de plooien gladstrijken. Of de toepa ing van Layar ook echt zinnig is hangt volledig van de ontwikkelaar achter die specifieke laag af. Je moet het zien als een programma met z’n eigen App Store, waar lagen te vinden zijn van verschillende ontwikkelaars. Dit kan een restaurantgids zijn van Iens, of in dit geval een combinatie van een computerspel met een ouderwetse speurtocht in de speciale Splinter Cell: Conviction-laag. Wil je overigens zelf deze geheime mi ie uitvoeren, dan kan dit, hij is terug te vinden in de Layar-applicatie zelf.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou