Space in games | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het heelal of de ruimte is al sinds het begin der tijden (op game gebied welteverstaan) een erg populaire setting geweest. Dit is ook niet zo gek, aangezien veel van dit geheimzinnige gebied nog niet ontdekt en/of onderzocht is, wat hierdoor gameontwikkelaars de nodige inspiratie en fantasie verschaft. Niet voor niets is één van de eerste games ooit gemaakt gebaseerd op deze setting. Het draait hierbij om de game Space War; een game die met zijn setting van een oorlog in de ruimte meteen al de trend zette voor vele games die nog zouden volgen. Natuurlijk stelt deze game vergeleken met wat er nu op de markt te verkrijgen is niet veel meer voor. Het was een game voor twee spelers waarbij men elkaar vanuit een bovenaanzicht met een ruimteschip aan gruzelementen diende te schieten.

Inmiddels zijn we sinds Space War al weer vele jaren verder en hebben ook games de nodige ontwikkelingen doorgemaakt. Zo zijn er in de tijd natuurlijk de nodige genres bij gekomen en heeft ook de techniek verre van stilgestaan. Ook de space setting is gestaag met deze evolutie meegegroeid en heeft daardoor tevens de nodige ontwikkelingen doorgemaakt. Hoe dit element zich door de jaren heen ontwikkeld heeft en hoe het zich over de tijd in de verschillende genres heeft gemanifesteerd zal jullie in dit artikel uitgelegd worden.

Arcade Games:

De eerste plek waar space games echt voet aan de grond kregen waren de arcadehallen. Een van de eerste echt succesvolle games in dit genre welke ook nu nog vrij bekend in de oren zal klinken, is natuurlijk Space Invaders. Zoals zoveel arcade games zeer simpel van opzet maar vreselijk verslavend. Het was mi chien wel een van de eerste games waarbij men als verdediger van de mensheid en de Aarde, een buitenaardse invasiemacht diende te bevechten. Na het grote succes van Space Invaders volgden er nog vele andere enigszins vergelijkbare games zoals de kla ieker Asteroids, welke als een van de eerste games de zogenaamde vector graphics toepaste in plaats van reguliere pixels.

Over de jaren heen ontwikkelden de games in dit genre zich razendsnel, wat uiteindelijk met de 8 en 16 bit generatie al resulteerde in de eerste echt populaire side-scrollende space shooters. Grote en bekende gameseries als R-Type en Gradius vonden hier hun oorsprong en genieten tot op de dag van vandaag nog steeds de nodige populariteit. Ook cultgames als Radiant Silver Gun en Ikaruga zijn hieruit voortgekomen.

Toch moet helaas geconstateerd worden dat arcade space games gestaag in populariteit verliezen nu het gamende publiek steeds meer diepgang zoekt in hun games. Games als Ikaruga en R-Type Final kunnen dan ook wel gezien worden als de laatste games binnen hun genre. Veel is er aan deze games ook niet meer te verbeteren of aan te pa en. Vrijwel alle mogelijkheden lijken al uit het genre te zijn gehaald.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou