Sony's E3-presentatie: niet weggeblazen | Gamer.nl

Sony's E3-presentatie: niet weggeblazen | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Klik hier voor een overzicht van alle aankondigingen en trailers van Sony's E3-conferentie.

Een exclusieve tv-serie over agenten in een wereld met superkrachten. De PlayStation TV, waarmee je op een tweede tv kunt spelen en PlayStation Now kunt gebruiken. Ongeveer 25 verschillende free to play-games op de PlayStation 4. Een film over Ratchet & Clank. Dat zijn precies de dingen die we niet willen zien tijdens een E3-presentatie.

Niet zuur doen

Het is dan ook makkelijk zuur doen over de persconferentie van Sony, al was er uiteindelijk meer dan genoeg om enthousiast van te worden. Wat ons het meeste bij is gebleven, is het feit dat Sony er alles aan doet om zo veel mogelijk games op zijn platform te krijgen. De ene na de andere kleine game pa eerde de revue, samen met de aankondiging dat ze exclusief zullen debuteren op de PlayStation-consoles.

Vooral No Man's Sky van Hello Games zag er enorm sfeervol uit, met een oneindig aantal planeten om te ontdekken. Het verkennen van de flora en fauna op al die werelden an sich zou wel eens verslavend kunnen zijn. De nieuwe game van de art director van Journey, Abzû, geeft ons een kijkje in een prachtige onderwaterwereld. Ook stonden we te juichen toen de remake van adventure-kla ieker Grim Fandango werd aangekondigd. Zo kennen we het Sony van de laatste jaren, met echte gamersgames.

Grote klappers

Ook op het gebied van de AAA-games waren er een aantal lichtpuntjes. Met name Bloodborne, dat eerder al uitlekte als Project Beast, ziet er boeiend uit. De nieuwe game van From Software is donker en verontrustend, met enge beesten en grimmige omgevingen. De trailer gaf ons een beetje een Tim Burton-achtige vibe. Onder leiding van Hidetaki Miyazaki, de director van Demon's Souls en Dark Souls, verwachten we in ieder geval een gruwelijk moeilijke game.

Verder was de terugkeer van Nathan Drake de grote klapper, waarmee Sony dan ook zijn presentatie afsloot. Uncharted 4 was tot nu toe een groot vraagteken, vooral nadat een aantal belangrijke werknemers vertrokken bij Naughty Dog. Alhoewel we alleen een korte trailer hebben gezien, was de boodschap van Sony duidelijk: de game ligt op schema en gaat een release in 2015 halen. De subtitel A Thief's End en de begeleidende tekst ‘one last time’ hinten er bovendien naar dat het wel eens het laatste avontuur van Drake kan worden.

Pluche teddyberen

De andere grote exclusive waar Sony zich op focuste was, zoals verwacht, The Order: 1886. De game oogt prachtig en enorm sfeervol, mede dankzij een besnorde held die met een zaklamp door een donkere omgeving loopt. De demo riep echter ook een hoop vragen op: wat voor game is The Order nou precies? Eerder leek het met zijn third-person-actie op een soort van Gears of War, terwijl de nieuwe demo een gescripte survivalhorror-game ademde. Een monsterlijke kruising tu en een weerwolf en een zombie jaagde ons de stuipen op het lijf, maar liet ons eveneens twijfelend achter.

En dan was er nog de onthulling van Little Big Planet 3, een vrolijk vervolg op de populaire platformer. Er werden drie nieuwe schattige personages aangekondigd, die het in veel winkels ongetwijfeld ook goed gaan doen als teddyberen. Het spel lijkt doordrenkt met plezier, vooral omdat je met vieren tegelijk door de levels kunt lopen. Ieder personage heeft andere eigenschappen en kan obstakels zo op ‘n unieke manier te lijf gaan.

Er mist iets

Sony heeft een hoop games onthuld, al zijn we niet weggeblazen. Wat wel opvalt is dat Sony net als Microsoft z’n best doet om intere ante deals te maken met uitgevers, waardoor de lokkertjes een stuk boeiender zijn dan alleen maar tijdelijk exclusieve DLC. Destiny krijgt extra mi ies en een heuse bundel met een witte PS4, je kunt Far Cry 4 spelen met vrienden die de game zelf niet hebben en Diablo 3 heeft vijanden uit The Last of Us.

Net zoals Microsoft heeft Sony het op safe gespeeld. We hebben updates gezien van hun grootste games – waar was DriveClub eigenlijk? – en we kregen een paar nieuwe aankondigingen. De show werd verder gevuld met een hoop kleinere games die de tijd tu en de grote releases moet overbruggen. Het is jammer dat het momentum van de persconferentie totaal werd verwoest door een lange presentatie over services en een tv-show. We hadden graag nog een grote klapper gezien die ons op de tafel had laten springen.

Het grote punt is natuurlijk dat Sony geen risico hoeft te nemen. De PlayStation 4's zijn nog altijd niet aan te slepen en vliegen net zo snel over de toonbank als de fabrieken ze uit kunnen persen. Het bedrijf kan het zich daarom veroorloven om nog zoveel troeven achter de hand te houden. Er zijn nog veel studio's die aan PS4-spellen werken – Guerilla, MediaMolecule, Team ICO, Santa Monica – waarvan we niet weten hoe en wat. Ergens is dat spannend, maar het maakt deze E3-conferentie van Sony ook een beetje teleurstellend.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou