Eerder deze week mochten jullie al kennismaken met het fenomeen e-learning. Dit relatief jonge en onbekende aspect van games, lijkt geleidelijk aan terrein te winnen. Wie wil nou niet op speelse wijze onderwezen worden, in plaats van een droog lesboek door te moeten nemen of urenlang in de collegebanken te moeten zitten? Het potentieel van e-learning applicaties is enorm en steeds meer bedrijven zien dit in. Het in Groningen gelegen MAD Multimedia legt momenteel de laatste hand aan hun eerste e-learning project: GIDZ.

MAD Multimedia is een jong en dynamisch bedrijf wat al enkele jaren erg succesvol is in het ontwikkelen van virale webgames voor allerlei grote organisaties. Ongetwijfeld ben je wel eens op een van hun games gestuit bij het bezoeken van een website. Vaak zijn ze gekoppeld aan bepaalde acties die op dat moment lopen bij een bedrijf, hoewel ze soms ook op geheel eigen initiatief ontwikkeld worden. Meestal wordt er dan ingespeeld op maatschappelijke ontwikkelingen die op dat moment spelen, zoals de perikelen rond het kabinet een korte tijd terug.

Het hoofdscherm en keuzescherm voor de scenario's

MAD Multimedia is dus van nature een gameontwikkelaar die erg bij de maatschappij betrokken is. Het GIDZ-project was hun dan ook op het lijf geschreven. GIDZ is een afkorting voor Gaming in de Zorg. Het is een e-learning project wat inspeelt op de kennisbehoefte bij zorginstellingen. Dit wil zoveel zeggen dat verzorgers en verplegers in deze game bijgeschoold worden in zowel theorie en praktijk op gebied van zorgverlening. Het project wordt gesubsidieerd door de Europese Gemeenschap en is momenteel vooral gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de zorg in het noorden van ons land.

Voorbeeld van een scenario en een rollenspel

Het ontwikkelen van een game gericht op zorgverleners had nogal wat voeten in de aarde. Veel mensen in deze sector zijn al van een wat oudere leeftijd en hebben zelden ervaring met computers, laat staan games. Zie je al een parallel met Nintendo’s huidige strategie? Er moest dus heel goed gekeken worden naar de belevingswereld van deze mensen, hoe zij tegen het fenomeen games aankijken en hoe de game er uit moest komen te zien om deze personen aan te spreken. Ongemotiveerd zo’n game spelen helpt natuurlijk niet in het bijbrengen van lesstof. Niet alleen bij traditionele games is de gameplay een ontzettend belangrijk onderdeel. Voor e-learning applicaties zoals GIDZ geldt dit net zo goed. Zonder gameplay die de mensen aanspreekt, zal het project niet slagen.

Tijdens de ontwikkeling van de game, heeft MAD Multimedia daarom verschillende onderzoeken naar de uiteindelijke doelgroep laten doen. Natuurlijk kun je uit gaan van bestaande richtlijnen in de ontwikkeling van een game, maar deze doelgroep was zoals gezegd toch net even iets anders dan gewoon. Er zijn panelgesprekken gehouden met mensen uit de doelgroep om zo een goed beeld te krijgen van de behoeftes en verwachtingen. Vervolgens heeft MAD Multimedia allerlei concepten uitgewerkt en die door mensen uit de doelgroep laten spelen. Door hun gedrag en emoties tijdens het gamen te observeren, kon zo een koers uitgestippeld worden richting een zo goed mogelijk eindproduct.

Uiteindelijk is GIDZ een behoorlijk uitgebreide game geworden. De game is opgedeeld in verschillende onderdelen, die allemaal andere stof behandelen. De gameplay bestaat vooral uit het volgen van quizzen, maar ook bijvoorbeeld het spelen van rollenspellen. Je wordt tijdens het spelen in verschillende scenario’s geworpen die zoveel mogelijk overeenkomen met kritische situaties waar je in de praktijk tegenaan kunt lopen. Als speler bepaal je hoe je op alle situaties reageert, een beetje zoals je ook wel in games als Knights of the Old Republic gewent bent. Afhankelijk van hoe je presteert, ontvang je scores die in een rapport bijgehouden worden. Ook krijg je overal feedback op, zodat je het de volgende keer nog beter kunt doen.

De gehele game is in een kleurrijk en cartoony jasje gestoken, om alles net even wat aantrekkelijker en charmanter over te laten komen. Vermaak is een erg belangrijk aspect, zeker omdat het leren wel leuk moet blijven bij zo’n game. In de scenario’s zelf is de nodige humor verwerkt, waardoor je af en toe ook nog een beetje kunt lachen. Al die ellendige situaties waar je als zorgverlener in terecht kunt komen, moeten natuurlijk wel een beetje luchtig gebracht worden. Voor nog wat meer ontspanning, maar ook om hulp te vragen, is een chat-ruimte ingebouwd waar je met andere spelers kunt praten. Mocht je even geen zin hebben in het spelen van games, dan is er altijd nog de bibliotheek met een schat aan informatie.

Op het moment bevindt het GIDZ-project zich in de afrondingsfase. De laatste bugs en foutjes worden er momenteel uitgehaald en het plan is om gedurende deze maand officieel te launchen. Wanneer dit eenmaal gebeurt is, zal een uitgebreider artikel over de game volgen, waarbij we dieper ingaan op de gameplay en het achterliggende ontwikkeltraject. Je krijgt dan ook zelf de kans om de game eens te proberen. Mocht je ouders hebben die in de zorgverlening werken, dan wordt dat natuurlijk een uitgelezen kans om eindelijk eens aan je ouwe lui te laten zien dat games meer kunnen zijn dan simpel vermaak.