RollerCoaster Tycoon World: Vijf dingen die voor pret in het park zorgen | Gamer.nl

RollerCoaster Tycoon World: Vijf dingen die voor pret in het park zorgen | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Vrijheid bij achtbanen bouwen

Om gelijk bij RollerCoaster Tycoon’s naamgever te beginnen: achtbanen bouwen moet volkomen vrijheid geven. Geen betuttelende factoren als slechts een handvol opties of voorgedrukte kurkentrekkers, maar zelf de vrijheid om de achtbaan tot in detail samen te stellen. Je hoeft onze hand niet vast te houden. Dan zullen die drie zieke loopings gevolgd door een kurkentrekker ervoor zorgen dat elke stoeptegel in de wijde omtrek bezoedeld wordt met maaginhoud. Dat zien we dan wel weer. Aan ons als Tycoon om dat weer te managen. Wij willen gewoon zélf achtbanen kunnen bouwen, experimenteren en er dan ‘per ongeluk’ achter komen dat het geen goed idee is om een achtbaankarretje te lanceren met 96 km/u als de baan niet af is. ‘Per ongeluk’…

Op PAX werd naar verluidt achter gesloten deuren een achtbaanbouwer getoond waarin je nog meer vrijheid kreeg dan in de eerste twee games, waarin achtbanen uit (kleine) onderdelen werden samengesteld. Die wetenschap prikkelt ons enthousiasme.

RollerCoaster Tycoon World

De kunst van wachtruimtes bouwen

Maar een achtbaan bouwen houdt niet op bij het slaan van de laatste klinknagel. Ook de wandelpaden zijn belangrijk. Voor de meeste attracties sta je immers langer te wachten dan dat je er in zit. Vijftien jaar geleden werd het bouwen van wachtruimtes tot een ware kunst verheven. Je wilt immers zoveel mogelijk mensen de kans geven in die ene vette attractie te gaan, maar van úren wachten wordt ook niemand blij. Bovendien moet je wachtrij niet teveel kostbare ruimte innemen die ook gebruikt kan worden voor commerciële winkeltjes.

Een blik op de screenshots maakt ons wat wachtrijen betreft niet veel wijzer. Attracties lijken wel entrees te hebben, maar het is niet duidelijk of je voor populaire attracties ook grotere wachtruimtes kunt bouwen.

Economische harmonie

Ook zelf de toegangsprijs van attracties, het park zelf en prijzen van producten bepalen is e entieel om die oude RollerCoaster Tycoon-vibe te creëren. Een goede Tycoon weet namelijk precies hoeveel geld klanten overhebben voor een paraplu as het regent (de maximale 20 gulden, in geval van de oude RCT’s), die peperdure nieuwe achtbaan - die je zonder hulpmiddelen drie keer hebt moeten aanpa en - wil je ook zo snel mogelijk terugverdienen en die grote reclamecampagne kun je weer financieren door tijdelijk even je toegangsprijzen te verhogen. Bonnen voor 50% korting op de entreeprijs? Prima, maar dan maken we de toegangsprijs wel 25% duurder.

Maar om de economie van je park echt goed in elkaar te laten steken, moet ook alles effect op elkaar hebben. Die bak patat is niet zomaar een getalletje dat wordt afgetrokken van het statistiek ‘honger’. Nee, het is een zoute snack waar klanten dorst van krijgen. Dus willen ze na een frietje ook een drankje, waarna ze waarschijnlijk weer naar de wc moeten. Aangezien je elke euro maar één keer uit iemands zak kunt kloppen, is het belangrijk al deze prijzen in dit gevoelige ecosysteem op elkaar af te stemmen.

RollerCoaster Tycoon World

Schoonmakers

Met dat geld kun je dan bijvoorbeeld weer schoonmakers aannemen. Die ruimen namelijk niet alleen afval op, maar vegen ook de zojuist tegen de stoeptegels gekletterde frietjes op van al die mensen die tóch met een volle maag in de maagvermoordende achtbaan moesten. Schoonmakers aannemen hoort daarom bij RollerCoaster Tycoon – en het is stiekem ook erg leuk om te zien hoe al je schoonmakers het vuile werk opknappen. Bovendien komt er nog uitdaging bij kijken ook, want op de ene plek ontstaat nu eenmaal meer rommel dan elders. Rondom eetkraampjes en bij de uitgang van intense achtbanen is een schoonmaker plaatsen dus nuttiger dan op een afgelegen paadje waar maar af en toe iemand wandelt.

Op de screenshots van RollerCoaster Tycoon World zien we alvast de nodige schoonmakers noeste arbeid leveren. We kunnen niet wachten tot we ze zelf weer flink aan het werk kunnen zetten!

Ballonstalletjes

Tot slot willen we ballonstalletjes. En hoedenkraampjes en shirtstalletjes. Waarom we graag ballonnen verkopen in ons park? Gewoon omdat het kan. Het is óns park. Als wij onzinnige dingen willen verkopen als ballonnen, dan moet dat kunnen. Het is de kers op je pretparktaart. Elk gebouw voorziet in een bepaalde behoefte. Achtbanen voor thrillseekers, rustige reuzenraden en glijbanen voor de minder stre bestendigden, eet- en drinkstalletjes voor de honger en de dorst en de toiletten voor daarna. Maar het ballonstalletje? Die is er gewoon omdat het er zo onwijs schattig uitziet als al die kereltjes met een felgekleurde ballon rondwandelen.

RollerCoaster Tycoon World

Op de eerste screenshots hebben we een ballonstalletje in levende lijve gespot en ons is ook ter oren gekomen dat de mascottes een prominentere rol zouden krijgen. Zo zou je achtbanen kunnen wijden aan de mascotte, zoals ook in Disney-parken aan elke attractie wel een licentie is gehangen.

Of RollerCoaster Tycoon World aan deze eisen voldoet, weten we ‘begin 2015’. Ergens in die ruime tijd panne moet de game namelijk uitkomen op pc.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou