Zoals de zes in de titel al aangeeft, gaat de Ridge Racer serie al flink wat jaartjes mee. In totaal kent de serie twaalf games, waarvan er vier voor de arcadehallen verschenen. De roots van Ridge Racer ligt dan ook niet op de Playstation, maar in de arcadehallen, alwaar het spel in 1993 in prille vorm voor het eerst verscheen. Ten behoeve van de algemene gamekennis, hierbij een overzicht van de vijf voorafgaande Ridge Racer games die op de spelcomputers verschenen zijn. Ridge Racer (PSX, 1994)

Een jaar nadat Ridge Racer zijn debuut had gemaakt in de arcadehallen op de System 22, bracht Namco de allereerste Playstation versie van Ridge Racer uit. Het spel was inhoudelijk identiek aan de arcadeversie en verschilde enkel door de toevoeging van een derdepersoons camerastandpunt van diens grote broer. De nadruk in Ridge Racer lag op snelheid en speelplezier, van realisme was absoluut geen sprake. In tegenstelling tot de 130 auto's in Ridge Racer 6, kende de allereerste Ridge Racer maar dertien auto's, waarbij je er vier cadeau kreeg en er negen diende vrij te spelen. De circuits waren door Namco zelf bedacht en waren op z'n zachts apart te noemen. Daarbij kwam dat de circuits niet los van elkaar stonden, maar allemaal bij hetzelfde begin- en eindpunt starten en stopten. Door verschillende delen van levels op verschillende momenten toegankelijk te maken zorgde Namco toch voor een diverse speelervaring.

Ridge Racer Revolution (PSX, 1995)

Hardcore gamers klagen vandaag de dag aan één stuk door over het gebrek aan verbetering en vernieuwing bij vervolggames. Ook in de jaren '90 waren niet alle vervolgen even spectaculair. Ridge Racer Revolution gebruikte precies dezelfde basis als Ridge Racer en bracht enkel wat nieuwe auto's en circuits met zich mee. De besturing en gameplay was hierdoor wel in orde, maar door het gebrek aan vernieuwing werd de game niet al te positief onthaald. Het merendeel van de gamers zag Revolution meer als een “Volume 2” dan als een revolutie voor de Ridge Racer reeks.

Rage Racer (PSX, 1996)

In tegenstelling tot Ridge Racer Revolution, bracht de derde game in de Ridge Racer serie wel wat er van een sequel verwacht wordt. De grootste vernieuwing was te vinden in de singleplayer mode, waarin het vrijspelen van auto's nieuw elan had gekregen. Via een opbouwende carrièremode moest je verschillende klassen doorlopen om betere auto's te krijgen. Je startte met een slome bak, welke je vervolgens vijf keer kon upgraden, om vervolgens de overstap te maken naar de volgende klasse, waarin de auto's alweer iets sneller waren. Wanneer we nu terugkijken op Rage Racer, maken we ook een buiging voor de customization opties die in het spel aanwezig waren. Hoewel het hele idee van personalisatie ten tijde van de release game nog niet echte speelde, kende Rage Racer al wel een totaal te pimpen auto, met te plaatsen Ridge Racer logo's, het veranderen van kleur en het aanbrengen van je zelfgemaakte 'tags'.

Ridge Racer Type 4 (PSX, 1998)

De stijgende lijn binnen de Ridge Racer serie werd ook door Ridge Racer Type 4 vastgegrepen. Volgens critici is het vierde deel het beste deel in de reeks. De over de top arcade gameplay-formule werd ook in deel vier uit de kast getrokken en verder uitgewerkt door de scheiding te maken tussen grip auto's en drift auto's. Met de grip auto's maakte je normale bochten en met de drift auto's gleed je al driftend door de bochten heen, het zogeheten 'power sliding'. De structuur van de carrièremode uit deel drie werd in Type 4 verder uitgewerkt en bevatte nu zelfs een verhaal. Een speciale twist aan Ridge Racer Type 4 was de controller die speciaal voor het spel verscheen, de JogCon. De JogCon, zie het plaatje hieronder, was het allereerste force feedback racestuurtje voor de Playstation. Het besturen van je auto gebeurde door de cirkelvormige pook in het midden van de controller als een stuurtje te draaien. Het besturen van Type 4 voelde door de JogCon nog beter aan. De controller zou later ook voor andere games gebruikt kunnen worden.

Ridge Racer V (Playstation 2, 2000)

In het jaar 2000 introduceerde Sony de opvolger van de Playstation, de Playstation 2. Ridge Racer V behoorde tot één van de launchgames van Sony's nieuwe console, maar bleek geen 'system seller' te zijn. Het spel keerde ietwat terug naar de roots van de serie en week af van het pad wat met het succesvolle derde en vierde deel ingeslagen was. Voornamelijk de besturing was wat log, met nog steeds het stuiterbal effect dat ook de eerste games in de serie al dwars zat. Wanneer je tegen andere auto's aanknalde, lanceerde je jezelf of andere auto's als het ware, wat de gameplay niet ten goede kwam. Ook grafisch bleek de game geen killer te zijn, waardoor het spel niet de klassiekerstatus vergaarde.

De zojuist genoemde games zijn niet de enige titels in de Ridge Racer serie. Net voor de release van Ridge Racer V, bracht Namco ook nog een Nintendo 64 versie van de game op de markt en na Ridge Racer V verschenen ook Ridge Racers DS en Ridge Racers voor de PSP nog, waarbij de laatste net als Ridge Racer V een launchtitel was. Of Ridge Racer 6 de serie na jaren van afwezigheid op de consoles weer uit de vergetelheid wee te trekken, lees je later deze week in de review.