Review: Turtle Beach Ear Force XP Seven | Gamer.nl

Het is voor Turtle Beach niet ongebruikelijk om naast een headset ook een externe versterker met ingebouwde geluidskaart te leveren. De goedkopere Ear Force PX22 is ook van een dergelijk apparaatje voorzien, maar de Ear Force XP Seven kent een flinke Audio Control Unit (ACU) die een reeks aan opties biedt voor zowel de pc- als console-gamer.

Zwart-wit

De Ear Force XP Seven houdt vast aan het karakteristieke design van Turtle Beach-headsets. Dat betekent veel plastic en leer, maar de headset voelt ook luxueuzer aan dan de meeste collega’s. Het plastic is steviger en wat zwaarder, de leren oorschelpen en hoofdband glimmen mooi in het licht en de gehele headset voelt aan als een acce oire waar gamers trots op kunnen zijn.

De grotendeels zwarte headset is voorzien van witte accenten. Onder andere de buitenkant van de oorschelp, de binnenkant van de hoofdband en de kabel hebben deze witte details. Dat is een beetje zonde, want de combinatie van zwart en wit is allesbehalve spannend. Een voordeel van de Ear Force XP Seven is dat de zijkantjes van de oorschelpen verwijderbaar zijn en dat je naar eigen wens andere frontjes kunt kiezen.

Dik leer

De hoofdband en de oorschelpen zijn gemaakt van dik en stevig leer. Dit geeft de headset de uitstraling die het verdient en een dikke leren hoofdband is daarbij ook nog eens voordelig voor het comfort van de headset. Toch valt het op dat de Ear Force XP Seven beduidend warmer is dan vele concurrenten. Dat komt grotendeels door juist de hoofdband en oorku ens, en is wel een punt om rekening mee te houden. Het gebruik van leer voor de oorku ens heeft echter ook enkele grote voordelen, waaronder het comfort, de stevigheid, isolatie en pasvorm.

Verder is de Ear Force XP Seven voorzien van een verwijderbare microfoon die erg buigzaam is en je stem helder en luid opneemt. Omdat de microfoon verwijderbaar is, kun je de headset in combinatie met de bijgeleverde korte draad ook voor je smartphone of mp3-speler gebruiken. Een fijne geste van Turtle Beach.

Capacitief

Bij de Ear Force XP Seven wordt naast de ACU ook een speciaal kastje geleverd die met de Xbox 360 en PlayStation 3 verbindt en het audiosignaal naar de versterker doorspeelt. Als je de headset enkel met de pc gebruikt, is de ACU met zijn usb-kabel voldoende om direct geluid te horen. De installatie is een kwestie van enkele kabels verbinden, oftewel plug-and-play.

De simpele installatie komt grotendeels door de handigheden die de ACU biedt. Het apparaat heeft plaats voor externe speakers, een externe microfoon en elke headset die je maar aan de versterker wilt koppelen. De ACU werkt grotendeels met capacitieve knoppen en één grote draaiknop. Met laatstgenoemde kun je snel het volume aanpa en en met een druk op de draaiknop demp je het gehele geluid.

Superhuman hearing

De capacitieve knoppen geven toegang tot een reeks functies, waaronder het instellen van de digitaal ontwikkelde 5.1 surround sound. Zo krijg je de mogelijkheid om de volumes van de voorkant, achterkant, centrum en de subwoofer harder of zachter te zetten. Dit kan bij sommige gamegenres erg belangrijk zijn, want de speler kan naar eigen wens zijn eigen volumeprofiel ontwikkelen. Een first-person shooterfanaat wil mi chien liever wat minder bas om de voetstappen en andere geluiden beter te horen.

Turtle Beach wil gamers graag een handje helpen met dergelijke geluidsinstellingen en levert de Ear Force XP Seven met acht vooraf ingestelde equalizers. Deze specifieke geluidsinstellingen blijken na enkele lange speelse ies enorm handig te zijn. Enkele voorbeelden van de equalizers zijn footstep focus, action enhancer en superhuman hearing. Bij footstep focus wordt er logischerwijs op de voetstappen van zowel medespelers als vijanden gefocust, bij action enhancer klinken ontploffingen en schietgeluiden net wat intenser en bij superhuman hearing worden de geluiden die normaal vrij stil zijn juist versterkt.

Beetje saai met kwaliteit

Het valt op dat het volume van de Ear Force XP Seven niet echt indrukwekkend is. Het is zelfs zo erg dat je bij muziek vrijwel geen andere mogelijkheid ziet om het volume zodanig op te blazen dat de geluidskwaliteit erop achteruit gaat. En dat is zonde, want de Ear Force XP Seven produceert een vrij schoon en helder geluid dat best te prijzen valt. Bij games heb je wat minder last van het ietwat lage volume, maar blijft behelpen het voor degenen die van harde gameplaygeluiden houden.

Het lage volume dat uit de oorschelpen van de Ear Force XP Seven komt, is een smetje op een headset die verder kwalitatief helemaal in orde is. Het design is een beetje saai, maar de geluidskwaliteit voor zowel games als media is naar behoren. De ACU is een fijn apparaat dat de game snel en gemakkelijk controle geeft over de geluidsinstellingenen het moment dat je de headset oppakt, heb je echt het gevoel dat je iets waardevols in handen hebt. Dat is maar goed ook, want met een gemiddelde adviesprijs van 250 euro is de Ear Force XP Seven niet bepaald de goedkoopste headset op de markt.

Pluspunten: Bouwkwaliteit, ACU en equalizers, zeer heldere geluidskwaliteit
Minpunten: Geluid is te zacht, kleuren zijn niet echt spetterend
Adviesprijs: 250 euro