Review: Turtle Beach Ear Force PX22 gameheadset | Gamer.nl

De Ear Force PX22 is één van de meest veelzijdige gameheadsets in de prijskla e van onder de 100 euro. De meeste headsets in die prijskla e hebben enkel een snoer en werken veelal alleen met een pc of Mac; de Ear Force PX22 ondersteunt daarnaast ook de PlayStation 3, Xbox 360 en een reeks aan mobiele apparaten als de PS Vita en ook je smartphone. De Wii wordt niet ondersteund, maar dat is niet ongewoon bij multiplatformheadsets.

Ear Force PX22

Zelfverzekerd

Het design van de Ear Force PX22 is in lijn met de vorige modellen van Turtle Beach. De headset is gemaakt van plastic en heeft een dikke leren hoofdku en met gekleurde stiksels. De blauwe stiksels van de leren hoofdband en het strakke Turtle Beach-logo geven de headset een mooi en zelfverzekerd uiterlijk waarbij het plastic niet eens meer zo erg stoort.

Het gebruik van plastic heeft wel enkele grote voordelen ten opzichte van andere materialen. Zo weegt plastic erg weinig en heeft Turtle Beach de mogelijkheid om heel nauwkeurig het gewicht van de oorschelpen over de headset verdelen. Daarnaast is plastic duurzaam en kan het tegen een stootje zonder directe schade op te lopen. Turtle Beach maakt voor de Ear Force PX22 gebruik van matzwart plastic waardoor smerige vette vlekken gelukkig niet snel voorkomen.

Koel

De Ear Force PX22 weegt zonder de lange kabel met de versterker zo'n 230 gram en heeft daarmee een prima gewicht om de headset voor een langere tijd comfortabel op je hoofd te laten rusten. De brede leren hoofdband voelt zacht aan en zorgt dat het gewicht gelijkmatig over je hoofd wordt verdeeld. De Ear Force PX22 is via het bekende klik- en schuifsysteem in grootte te verstellen en zelfs de grootste en dikste hoofden kunnen de headset zonder problemen dragen.

De oorku ens zijn altijd een belangrijk onderdeel van een gameheadset. Ze zorgen niet alleen voor comfort, de oorku ens maken ook een natuurlijke klankkast van je oor en de ruimte die door de oorschelp wordt gecreëerd. De oorku ens zijn gemaakt van een stevig schuimachtig materiaal dat omgevingsgeluiden filtert en niet te hard tegen je schedel drukt. Door het gebruik van textiel in plaats van leer blijven de oren en daarmee ook je hoofd relatief koel. Een fijne eigenschap die bij gameheadsets zeer van pas komt.

Ear Force PX22

Versterker

De Ear Force PX22 kan op verschillende manieren worden aangesloten. Zo heb je de mogelijkheid om de headset via de jackplug met bijvoorbeeld je telefoon te verbinden, kun je de headset ook via de versterker met een jackplug in je computer stoppen en heb je als laatste optie om de versterker via usb te verbinden. Laatstgenoemde zorgt ervoor dat de Ear Force PX22 de versterker ook als daadwerkelijke externe geluidskaart gebruikt en hiermee het geluid voor de headset optimaliseert.

De versterker zit met een plastic behuizing aan de draad vast en is drie bij tien centimeter groot. Het apparaat beschikt over een handige clip en drie ingangen voor jackpluggen: voor de headset, voor een externe geluidsbron en om de microfoon Xbox-compatibel te maken. De versterker laat je onder andere de bas, treble, het gamevolume, chatvolume en algemene volume instellen. Dit geeft je de mogelijkheid om tijdens het gamen naar je mp3-speler te luisteren en het gamevolume wat zachter te zetten dan de muziek.

Het is tevens mogelijk om de microfoon te versterken of een speciale telefoonmodus te activeren die ruis filtert en je stem zo helder mogelijk laat klinken. Deze optie is bijvoorbeeld handig voor een Hangout of Skypegesprek. De kwaliteit van de microfoon is prima: je bent goed te horen en de versterking is handig voor degenen die een wat zachtere stem hebben of niet te hard door het huis mogen schreeuwen.

Ear Force PX22

Groeien

Het valt op dat de versterker het stereogeluid digitaal overzet naar surround sound die kunstmatig in de headset wordt gecreëerd. Dit is veelal voldoende voor de meeste gamers en ook de Ear Force PX22 slaagt erin om het de locatie van geluid duidelijk te laten klinken. Zo kun je als gamer het verschil horen tu en linksboven en linksonder en daar zijn velen al heel snel tevreden mee - zeker bij een dergelijk instapmodel. De geluidskwaliteit van de 50mm-speakertjes is helder en luid met hier en daar een tikkeltje te veel bas.

Hoewel de geluidskwaliteit nergens spetterend is, weet de Ear Force PX22 toch indruk te maken. De headset heeft een adviesprijs van rond de 79 euro en dat is voor een gameheadset absoluut niet veel - veel gamers kopen doodgewone Sennheisers van mindere kwaliteit en met minder functies voor een zelfde prijs. Turtle Beach brengt enkele highend-functies, waaronder een versterker, verschillende microfoonopties en een zeer comfortabele hoofdband, naar een instapmodel zonder enorm veel conce ies te doen. Dat is een fijne prestatie voor een bedrijf dat in Europa niet zonder reden blijft groeien en groeien.

Pluspunten: Bouwkwaliteit, comfort, helder geluid, fijne inline versterker
Minpunten: Bas dreunt erg door, plastic versterker voelt niet stevig aan
Adviesprijs: 79 euro