Review: SteelSeries Sensei Wireless gamemuis | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Het Deense SteelSeries is waarschijnlijk het bekendste merk van gameacce oires ter wereld. Groot geworden door koptelefoons, maar snel uitgebreid naar de grote markt van gamemuizen en -toetsenborden. De Sensei is SteelSeries' bekendste gamemuis. Geïnspireerd door de oudere en veelal simpelere gamemuizen biedt de Sensei weinig opties en een sober design. Dat klinkt mi chien negatief, maar dat is juist positief. De Sensei is een no-nonsense gamemuis, geschikt voor zowel rechts- als linkshandigen, met zeven knoppen en een tijdloos design.

Sober, maar stijlvol

Het design van de Sensei Wirele is grotendeels gelijk aan de huidige Sensei-lijn van SteelSeries, die bestaat uit verschillende modellen. De gamemuis heeft een symmetrisch design met een softtouch matzwarte coating en twee leds: achter het scrollwiel en het SteelSeries-logo. Aan de zijkant is glimmend zwart plastic te vinden, wat snel vingerafdrukken en vette vegen toont. Dat is zonde, want het contrast met het matzwarte zwart is niet zo mooi als de persfoto's van de Sensei Wirele doen vermoeden. Het scrollwiel is lekker robuust en geeft veel feedback, eronder is een knopje voor de dpi-instellingen te vinden.

Het valt daarbij op dat de twee hoofdmuisknoppen van de Sensei Wirele een erg clicky geluid laten klinken. Het is een beetje een dof klikgeluid, maar duidelijk hoorbaar en harder dan andere gamemuizen. Aan de onderkant van de SteelSeries-muis is de laser, power- en connect-knop en vier zeer gladde voertjes die ervoor zorgen dat de muis op veel oppervlaktes gebruikt kan worden. Ook zijn er drie connectors te vinden waarmee de accu van de gamemuis kan worden opgeladen. Door de accu is de Sensei Wirele met zijn 120 gram wel aan de zware kant.

Metalen dock

Het opladen gaat via een bijgeleverde dock, die tevens als receiver voor de muis dient. Het acce oire is groot: zo'n anderhalf keer zo lang en breed als de muis. Het dock ziet er door de metalen afwerking wel fraai uit en is zwaar genoeg om stevig op je bureau te blijven staan. De rand van de houder licht op en kleurt groen, oranje of rood als het batterijniveau respectievelijk hoog, laag of erg laag is; een fijn detail. Je hebt daarbij de mogelijkheid om de kleur van de led in het dock naar eigen wens aan te pa en, mocht je dit prefereren.

Als je de muis op de dock plaats, laadt 'ie op. Gemiddeld gaat de gamemuis zo'n twee dagen mee, waarna het acce oire na een nachtje op het dock weer helemaal vol zit. Geen uitstekende accuduur, maar ook niet slecht. Als je een avondje flink gaat gamen kun je 'm echter aan het einde van de avond weer op het dock plaatsen. Bij het gamen activeert de SteelSeries-software een speciale modus waardoor de responsiviteit wordt verbeterd. Ik merkte hier tijdens het gamen vrij weinig van, behalve dat de accuduur van de muis werd gehalveerd. Gelukkig is de modus ook uit te schakelen.

Mocht de accu toch opraken, dan kun je de micro-usb-kabel van het dock gebruiken om de muis van energie te voorzien. Deze heeft een speciaal uiteinde die precies in zowel de muis als het dock past. Als je de kabel in de Sensei Wirele stopt, wordt er automatisch een vergrendeling in de muis geactiveerd. Dit voorkomt dat de kabel tijdens het gamen plotseling uit de muis schiet. Met een knopje ontgrendel je 'm weer, waarna je de kabel los kunt halen. Het nadeel hiervan is dat je altijd deze speciale SteelSeries-kabel nodig hebt om de muis bedraad te gebruiken. Een normale micro-usb-kabel valt er te snel uit. Als de muis met een draad is verbonden, wordt het apparaat ook opgeladen - wel zo fijn.

Sensei Wirele

180 graden

De Sensei Wirele maakt gebruik van een laser. Hoewel velen een laser juist als een positief punt zien, zijn veel hardcore gamers eerder negatief over een laser. Het nadeel van een laser met een hoge dpi is dat de muis snel de neiging heeft om acceleratie toe te pa en, ook al staat deze feature uitgeschakeld. De Sensei Wirele heeft hier helaas ook een beetje last van, waardoor bij langere afstanden - neem een in-game draai van 180 graden - de muis na zo'n 70 procent accelereert en de muisaanwijzer iets sneller beweegt dan normaal. De puristen hebben hier een enorme hekel aan, omdat je tijdens het snipen de plotselinge acceleratie niet goed kunt inschatten. De meeste lasergamemuizen hebben echter last van dit probleem.

De software maakt veel goed. De SteelSeries-software is uitgebreid en geeft alle opties overzichtelijk weer. Zo heb je de mogelijkheid om de kleuren van de leds te veranderen, dpi aan te pa en, speciale muisprofielen in te stellen en de polling rate te veranderen. De fijne interface zorgt ervoor dat zelfs de leek wegwijs wordt gemaakt, een eigenschap waar niet veel gameacce oireprogramma's over beschikken.

Sensei Wirele

Draadloos niet foutloos

Ook het draadloze aspect brengt enkele voordelen met zich mee. Zo kun je de muis meenemen naar de bank of het bed om je pc of laptop te besturen - geloof mij, ik ken velen die dit doen - en kun je meer vrijuit bewegen met een muis. De Sensei Wirele reageert snel en secuur, maar alleen als je 'm constant gebruikt. Ben je een halfuurtje weg en beweeg je de muis, dan merk je een vertraging van een halve seconde bij de eerste beweging. Mogelijk maak je de Sensei Wirele dan wakker vanuit zijn slaapstand, maar die vertraging is wel duidelijk te merken.

Zo heeft de Sensei Wirele toch twee kleine nadelen. Maar zijn een kleine vertraging tijdens de inschakeling van de muis en het standaard nadeel van een laser echt zulke grote minpunten? Absoluut niet. De Sensei Wirele doet nog steeds mee met de top van de gamemuizen en beschikt over het meest fraaie draadloze design ooit. Geen lelijke dock, want het opladen van de muis gebeurt in stijl. Daarmee spreekt de Sensei Wirele een doelgroep aan die naast prestaties ook design van de gamemuis belangrijk vindt. Je betaalt er echter wel flink voor, want aan de Sensei Wirele hangt een prijskaartje van 159 euro.

Pluspunten: Fraaie muis en dock, geschikt voor zowel linker- als rechterhand, prima software
Minpunten: Laser houdt van acceleratie, tijdens ontwaken heeft de muis halve seconde vertraging
Prijs: 159 euro