Review: Roccat Ryos MK Pro gametoetsenbord | Gamer.nl

De meeste gamers kennen Roccat van de vele muizen die de fabrikant van gameacce oires op de markt brengt. Zo verraste de Roccat Kone Pure ons met zijn uitstekende prestaties, fijne design en aantrekkelijk prijskaartje. Maar het Duitse merk wil ook op de gametoetsenbordenmarkt zijn plekje gaan veroveren en zet hoog in met de Ryos MK Pro, een toetsenbord dat aan alle verwachtingen van veeleisende (profe ionele) gamers moet voldoen.

Roccat Ryos MK Pro

Volwa en

Roccat hanteert veelal dezelfde stijl voor zijn gameproducten, die zich vormt rondom een ietwat jeugdig en hier en daar schreeuwerig uiterlijk. De Ryos MK Pro is één van de eerste Roccat-producten die een beetje buiten de boot valt. Het gametoetsenbord is vrij sober en zelfs volwa en te noemen, twee begrippen die - gezien de geschiedenis van Roccat - niet in het woordenboek van het Duitse merk voorkomen. Het nieuwe minimalistische design wordt overigens bijgestaan door led-verlichting, die nog steeds voor de nodige tierelantijntjes zorgt waar veel gamers van houden.

De flinke doos van het nieuwste gametoetsenbord van Roccat spreekt boekdelen: de Ryos MK Pro is naast een grote ook nog eens een zware jongen. Het apparaat is daarbij vrij dik en voorzien van een vrij forse pol teun. Deze pol teun is volgens Roccat een vereiste voor lange game esies en daarom hebben de Duitsers extra aandacht aan het onderdeel besteed. Zo beschikt de pol teun gedeeltelijk over een speciale coating met een soort bolletjes-patroon dat vingerafdrukken en vette vegen moet voorkomen. En dat lukt behoorlijk. Het probleem blijft zich echter bij de rest van het toetsenbord voordoen, want de matzwarte afwerking pakt vrij rap de bekende vette vingers op.

Aan de linkerkant van het toetsenbord zijn ingangen voor je koptelefoon en microfoon te vinden en aan de rechterzijde is er plek voor twee usb 2.0-poorten. Verder zijn er vijf macrotoetsen aanwezig en zorgen twee 32-bit ARM Cortex-proce ors en 2MB aan geheugen ervoor dat alle instellingen op het toetsenbord worden opgeslagen en uitgevoerd.

Roccat Ryos MK Pro

Eén kleurtje

De Ryos MK Pro wordt via usb aangesloten en direct door de pc herkend. De led-verlichting gaat direct oplichten en het valt op dat er maar één kleur aanwezig is: blauw. Het toetsenbord ondersteunt helaas geen andere kleuren. Wel zijn er vijf verschillende helderheidsopties aanwezig, maar dat neemt niet weg dat het zonde is dat gamers niet hun eigen kleuren kunnen instellen. En dat zou je van een toetsenbord met een adviesprijs van 169,99 euro toch wel mogen verwachten.

Gelukkig biedt de Ryos MK Pro genoeg andere intere ante mogelijkheden. Gamers hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om te kiezen tu en twee verschillende modi voor de led-verlichting: slim en manueel. Bij de slimme modus worden alle toetsen opgelicht die je hebt ingedrukt, wat een gaaf effect geeft als je veel typt of snelle toetsencombinaties maakt tijdens het gamen. Het is wel eerder een 'kijk eens wat mijn toetsenbord kan'-eigenschap dan dat het daadwerkelijk een handige feature is.

De manuele modus kun je tijdens het gamen zelf instellen. Je bepaalt welke toetsen op moeten lichten en deze kun je aan verschillende macro's koppelen. Zo kun je bij de meeste shooters bijvoorbeeld de WASD-toetsen en een reeks belangrijke andere toetsen laten oplichten, maar is het bij een strategiegame bijvoorbeeld handiger om andere specifieke toetsen te laten opvallen. Daarnaast kun je snel tu en deze toetsenconfiguraties wi elen, waardoor je voor gebruik met bijvoorbeeld Photoshop ook een speciale layout van de Ryos MK Pro kunt instellen.

Roccat Ryos MK Pro

Macro's

De vijf macrotoetsen aan de linkerzijde laten je snel en gemakkelijk macro's instellen en dit kan, net als het aanpa en van de led-verlichting, tijdens het gamen worden gedaan. De proce or en het geheugen zorgen ervoor dat de instellingen op het toetsenbord worden bewaard. Om de macro's nog verder uit te breiden, is er ook een EasyShift-knop aanwezig die eerder in de muizen van Roccat werd geïmplementeerd. Door EasyShift, dat in de capslock-toets is geïmplementeerd, wordt het mogelijk om aan elke macrotoets een extra functie toe te schrijven. Hierdoor kun je gemakkelijk honderden macro's samenstellen, waarbij de bijgeleverde en vrij uitgebreide software een handig hulpje is.

Daarnaast zijn er drie functietoetsen aan de onderzijde beschikbaar die elke knop op het toetsenbord weer een extra functionaliteit kunnen geven. Zo worden de functietoetsen bijvoorbeeld gebruikt om tu en layouts van toetsenbord te wi elen of aan specifieke knoppen een tweede actie te koppelen, zoals het maken van een screenshot. Ook zijn de functietoetsen gemakkelijk met de duim te bereiken omdat ze net onder de spatiebalk te vinden zijn.

Cherry MX-switches

Eén van de gaafste eigenschappen van de Ryos MK Pro is de mogelijkheid om je eigen switches te kiezen. Roccat heeft gekozen voor de vier populairste Cherry MX-switches: zwart, rood, bruin en blauw. De zwarte en rode Cherry MX-switches zijn vrij standaard, waarbij de zwarte switches meer feedback vergen en de rode switches sneller in te drukken zijn. Laatstgenoemde wordt door veel gamers ook als de ultieme switches gezien omdat je heel snel toetsencombinaties kun invoeren.

De bruine en en blauwe switches geven nog meer feedback en zijn daarmee meer geschikt voor het typen van lange teksten. De bruine switches klinken iets minder heftig, de blauwe switches zijn voor het échte klikgeluid dat oude IBM-toetsenborden produceren. Het kiezen van de Cherry MX-switches gaat iets minder spectaculair: het toetsenbord wordt gewoon in vier verschillende versies aangeboden. Desondanks is het een fijne geste van Roccat dat het gamers zelf hun favoriete Cherry MX-switches laat kiezen. Let er wel op: als je eenmaal een keuze hebt gemaakt kun je niet zomaar de Cherry MX-switches vervangen zonder een geheel nieuw toetsenbord te kopen.

Roccat Ryos MK Pro

Net niet waard

De Ryos MK Pro is een fijn gametoetsenbord dat de keuze van de Cherry MX-switches aan de gamer overlaat. Dat is een belangrijke keuze, want het soort Cherry MX-switch bepaalt voor een aanzienlijk deel hoe een toetsenbord aanvoelt en presteert. De mogelijkheden tot led-verlichting en macro's zijn vrijwel eindeloos, maar de beperking van maar één kleur led is een domper.

Die domper wordt nog eens versterkt door de hoge adviesprijs van 169,99 euro. Voor een dergelijke prijs zou je toch verwachten dat je in ieder geval de led-verlichting naar eigen wens kunt aanpa en. Ook is de adviesprijs in onze ogen te hoog voor wat het gametoetsenbord biedt. De Ryos MK Pro mag dan in heel veel opzichten een uitstekend apparaat zijn, de hoge adviesprijs is hij helaas net niet waard.

Voordelen: Keuze Cherry MX-switches, robuust design, audio/usb-ingangen
Nadelen: Eén kleur led, vrij prijzig en pakt snel vingerafdrukken
Adviesprijs: 169,99 euro