Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Giants

Reload: Giants: Citizen Kabuto

Reusachtige game

Geschreven door Merijn de Boer op

Games met een hoge mate van hilariteit zijn tegenwoordig dun gezaaid. Absurde humor spreekt een kleine doelgroep aan en is daarom anno 2016 erg riskant voor AAA-ontwikkelaars. We zien vooral voortzettingen in bestaande genres, waarbij ook qua humor op safe wordt gespeeld. Dat was wel anders in het jaar 2000, toen de knotsgekke snipergame MDK2, godsimulator Messiah én Giants: Citizen Kabuto uitkwamen. 

De laatste uit dat lijstje is een mengelmoesje van een third-person shooter en real-time strategy, waar je als maarliefst drie verschillende personages speelt. De game was geen commercieel succes, maar spelen we het opnieuw, dan liggen we wederom dubbel. En de game speelt nog steeds heerlijk.

Giants: Citizen Kabuto was de eerste game van Planet Moon Studios, hoewel de ontwikkelaar al ruime ervaring in huis had. Het team zat namelijk vol met ex-medewerkers van Shiny Entertainment, de studio die Earthworm Jim, Messiah en MDK maakte. Een groot deel van de medewerkers aan die laatste titel druppelde over naar Planet Moon. Dat merk je goed bij het spelen van Giants: Citizen Kabuto.

Giants

Het nieuwe project van deze studio was ontzettend ambitieus in 2000. Het team wilde namelijk een third-person shooter maken die ook in first-person-perspectief te spelen was én daarnaast rts-elementen gebruikte. Ook moest de game multiplayermogelijkheden krijgen en drie speelbare personages, met elk hun eigen verhaallijn. Bovenstaande beschrijving is gesneden koek voor moderne bedrijven met immense teams en budgetten, maar Planet Moon was een studio van ongeveer vijfentwintig personen. Ter vergelijking: aan GTA V werkten ongeveer duizend mensen mee, aan het net uitgekomen Far Cry Primal een kleine zeshonderd. Dat Planet Moon al deze moderne ingrediënten in de game wist te stoppen, is achteraf bekeken een fenomenale prestatie. 

Alles-in-een-shooter

Het verhaal van de game start met een tweetal Meccs (voluit: Meccaryns), die op een eiland stranden en elkaar moeten zien terug te vinden. Bewapend met een sluipschuttergeweer zoek je in de eerste levels naar een jetpack, zodat de mensachtige wezens sneller over het eiland bewegen en op moeilijk bereikbare plekken komen. Hier en daar schiet je wat lokale beesten neer en merk je dat je lekker ver kunt inzoomen met je geweer. De eerste minuten in de game suggereren dat de gameplay vooral ‘shoot and cover’ is, totdat je stuit op de ‘Smarties’. Dit inheemse volk vraagt de raarste dingen van de Meccs Bazz en Reg, waarbij opvalt hoe veeleisend en arrogant de kleine mannetjes zijn. Zonder je af te vragen waar je het voor doet, verricht je tal van klusjes voor ze, zoals het vinden van vlees of het redden van Smarties in gevaar. De missies zijn bedoeld om de cover-based-gevechten en het vliegen met je jetpack te leren en zitten boordevol humor. Die pret remt nooit af en spreidt zich uit over tientallen vermakelijke schiet- en reddingsmissies.

Al snel is duidelijk op hoe uitgebreid de levels zijn, met immense berggebieden, weidse velden en kleine dorpjes. In het begin is het vooral een kwestie van schieten en rennen, naderhand komt er een rts-onderdeel bij omdat je een basis voorziet van meer Smarties en voedsel. Eenmaal gewend geraakt aan de personages en aan de hoofdmissie – het vinden van de resterende Meccs – valt op hoe goed Giants: Citizen Kabuto geschreven is en hoe heerlijk absurd de dialogen zijn. Meer dan twintig missies lang lig je dubbel, terwijl je je vermaakt met schieten, rennen en vliegen. Tussenfilmpjes verschuiven vervolgens de focus naar een compleet ander personage: de opvallend bh-loze Delphi. In Europa althans.     

Giants

Talloze games in één

Bazz, de Mecc die je speelt in het eerste deel, ontwikkelt een gecompliceerde relatie met Delphi, een soort halve zeegodin met een boog en toverspreuken. Met haar vervolg je het spel, waarbij je een nieuwe serie missies en een andere speelstijl krijgt voorgeschoteld. Delphi heeft magische krachten en is als Sea Reaper een volleerd zwemster. Verder gebruikt ze zwaarden en bogen in gevechten en een speciale turbo-boost om korte momenten vliegensvlug door de wereld te bewegen. Met een druk op de knop zweef je moeiteloos naar hogere plekken, vergelijkbaar met de jetpack van de Meccs. Gevechten worden intensiever door het gebruik van zwaarden (in plaats van geweren vanaf een afstand) en Delphi krijgt zelfs de kans om mee te doen met de Reaperski races: een leuke afwisseling in de game.

Op dit moment in het spel kun je al heel tevreden de balans opmaken. We hebben sluipschuttersactie gehad, intensieve gevechten van dichtbij én adrenalinepompende races met jetski’s. Maar er is meer, want wat of wie is die Kabuto uit de titel nu eigenlijk? 

Memorabele content

Met Kabuto, een soort King Kong die als beschermer van het eiland is gecreëerd, stamp je door dorpen, werp je vijanden als snacks je keel in en kegel je vijandig geschut de wereld uit met stenen uit vulkanen. Spelen met Kabuto doet je de finesse van de andere personages vergeten, want hier is vooral brute kracht belangrijk. Kabuto kent veel trucjes uit het Amerikaans worstelen en de missies met dit personage zijn ook zonder de tussenfilmpjes en dialogen al pure pret. Rennen, stampen en je volstoppen met lokale bewoners is in alle opzichten erg leuk.

Giants

Met meer dan vijftig missies, verdeeld over drie speelbare personages, was Giants: Citizen Kabuto een immense game. Daarbij wist ontwikkelaar Planet Moon met de absurdistische verhaallijn elke missie fris en interessant te houden en een onvergetelijke ervaring neer te zetten. Deze game was een enorme prestatie voor de tijd waarin het uitkwam, wat het extra treurig maakt dat commercieel succes uitbleef. Gelukkig kwam er een spirituele opvolger in de vorm van het even hilarische Armed and Dangerous (LucasArts, 2003), waarover je wellicht bij ons nog eens leest in een latere Reload.

Giants: Citizen Kabuto is tegenwoordig te koop op GOG.com, Armed and Dangerous is beschikbaar op Steam.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Eitr Eerste beelden Frozen Synapse 2 getoond
7

Reacties op: Reload: Giants: Citizen Kabuto

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Teknootje

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Jammer dat ze vorig jaar de kickstarter voor First Wonder moesten cancellen. Wat een spirtuele opvolger had moeten worden voor Giants.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zwijn

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Teknootje
    Ah, dat is erg jammer idd!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zwijn

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Dit was zon bizarre game, als in conceptueel echt vreselijk sterk met een apart stijltje. Ik was nog te jong en onbezonnen om de multiplayer aan de praat te krijgen. Jammer dat was helemaal genieten geweest.

    Evolve is er níks bij! En die hebben het concept voor een groot deel op deze game gebaseerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    PyroZnype

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Erg leuke game, de humor hierin is weinig te vinden in andere games de laatste tijd, armed and dangerous en bullet storm waren ook van die toffe humor games :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    LordLuc

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Deze vroeger gespeeld op mijn Geforce 256 32MB met hardware transform & lighting!
    Was de disc kwijt dus laatst opnieuw gekocht op GOG.
    Heb enorm veel respect voor de devs van de jaren 90 / 00, er kwamen zoveel leuke games uit toen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tweewh33ler

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Dit spel zat echt vol met geweldige humor. Hoop plezier aan beleefd destijds.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tirinium

    • 1 jaar, 3 maanden geleden
    Geniale game was dit, wat je ook niet moet vergeten was dat deze game een uitgebreide multiplayer had waarbij je 3 partijen had, merc en see reapers bouwden een basis welke 3 keer geupgrade konden worden (Sterkere muren mee afweeergeschut etc. en 1 spelers speelde kabuto, helaas is de multiplayer nooit echt goed van de grond gekomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.