Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Reload: Red Faction Guerrilla

Zijn tijd ver vooruit

Geschreven door Thijs Barnhard op

THQ deed altijd hard zijn best, maar tot echte grote hits kwam het maar zelden. Toen de uitgever in 2013 heenging werden er daarom vooral veel schouders opgehaald. De noemenswaardige franchises kwamen al snel bij andere bedrijven terecht en daarmee was de kous eigenlijk wel af. Saints Row bestaat nog steeds en over een nieuwe Darksiders zijn er al enige tijd geruchten, maar rond Red Faction is het sindsdien eigenlijk angstvallig stil.

Gezien het verschrikkelijke Red Faction: Armageddon is het niet zo vreemd dat uitgevers niet staan te springen om deze serie nieuw leven in te blazen, maar dan gaan ze helaas wel aan het bijzonder vooruitstrevende Guerrilla voorbij. Weinig games weten namelijk de lol van vernielen zo goed om te zetten naar een vermakelijk spel.

Niet lullen, maar slopen

Dat Guerrilla het hoogtepunt van de serie is, is te danken aan de enorme hoeveelheid manieren die het spel biedt om Mars te slopen. Het verhaal over de kolonisatie van de rode planeet, de rebellen die strijden tegen hun onderdrukkers en het lot van de oorspronkelijke inwoners is suf en zo clichématig als het maar kan. Ook de open wereld is leeg en beperkt gevuld.

Je kunt het zien als een ernstige tekortkoming, maar tegelijkertijd weet Red Faction: Guerrilla prima waar wel zijn sterke kanten liggen. Alle bouwwerken op Mars moeten de symbolen van de bureaucratie en onderdrukking op de kolonie voorstellen, maar in feite zijn het vooral lege hulzen die het beste functioneren als blokkentorens.

Die torens moeten natuurlijk omgegooid worden om die vervelende onderdrukkers een lesje te leren. Om meer draait Guerrilla eigenlijk niet. Er zijn natuurlijk wel gedeeltes waarin je het tegen vijandelijke soldaten opneemt of in een voertuig rondrijdt, maar uiteindelijk staat alles in dienst van het slopen. En dat slopen leuk is, snapt Guerrilla als geen ander.

Die soldaten kun je bedelven onder een instortende muur, zo’n voertuig is een prima middel om een wachttoren omver mee te rammen en eigenlijk alle wapens zijn stukken gereedschap om het afbreken van Mars wat makkelijker te maken. Het begint nog allemaal vrij simpel met een flinke sloophamer, maar uiteindelijk zijn bommen met een timer, raketten en kleine zwarte gaten onderdeel van je arsenaal. Ze zorgen er stuk voor stuk voor dat je bouwwerken op de meest creatieve manieren kunt neerhalen.

Niet kapot te krijgen

Door de grote hoeveelheid opties valt het spel minder snel in herhaling dan je misschien zou verwachten. Explosieven plaatsen op kritieke punten en vervolgens vanaf een afstandje toekijken gaat nooit vervelen. Geen twee basissen storten door de indrukwekkende physics engine op dezelfde manier in elkaar. Door de speciale Wrecking Crew-modus is het zelfs mogelijk om dezelfde missie steeds opnieuw te blijven spelen om uiteindelijk de perfecte manier te vinden om een gebouw op te blazen. Op die manier ontdek je bijvoorbeeld dat het je minder explosieven kost om een strategisch geplaatste bom te plakken op een uitzendmast, die vervolgens bovenop het doelwit valt.

Zeven jaar later is de techniek achter Red Faction Guerrilla nog steeds indrukwekkend en het is daarom best wel vreemd dat er geen andere games zijn die destructie op een vergelijkbare manier benaderen. Battlefield doet al enige jaren een poging, maar de vernieling is zelden zo gedetailleerd en gebaseerd op physics als in Guerilla. Dat een spel uit 2009 nog steeds de absolute koning is wat betreft indrukwekkende in elkaar stortende gebouwen is een knappe prestatie. Een game die Red Faction Geurrilla op dit gebied kan overtreffen is er nog steeds niet.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Geef je mening over Japanse games en help Alicia! Versus: Gamer.nl wordt Hearthstone-kampioen
11

Reacties op: Reload: Red Faction Guerrilla

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • XtraLinkUK

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Ik heb me met Red Faction goed vermaakt, en zeker vier of vijf keer uitgespeeld. Red Faction II was een stuk minder en mede daarom me niet gewaagt aan Geurrilla. Wat voor mij ook meespeeld is dat het third-person is.

    De game Black deed ook een goede poging om de destructie in een game te verwerken. De game die tot de laatste druppel alles uit de PS2 wist te halen. Ik zou het leuk vinden om van die game ook een reload te zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @XtraLinkUK Als ik me niet vergis komt Black binnenkort opgepoetst naar de PS store..
    Een mooie kans om die klassieker toch nog eens uit te proberen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flipski

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @XtraLinkUK
    Black.. wat een absoluut topspel was dat! Een remake daarvan zou ik zeer toejuichen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @XtraLinkUK Erg vette game, prima space/actie verhaal. Genoeg te doen, lekker rond scheuren en minigames/objectives doen etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Armageddon was zeer vermakelijk met ook satisfying firepower. Hij was minder als guerilla maar ook anders. Horen we dat niet toe te juichen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • toeterbaas198219

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    En weer melken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vovelic

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Aan de eerste Red Faction heb ik goede herinneringen. Het is de enige game die ik samen met mijn vader heb gespeeld. Deel twee vond ik qua campaign niet zoveel aan maar vond het wel leuk om met vrienden co-op te spelen of online te gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Ik kan mij de eerste Red Faction nog erg goed herinneren . Wat heb ik die game veel en lang gespeeld. Zeker de multiplayer was fantastisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Harrow

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Ik vond dit wel een toffe game. Heb hem niet op de eerste dag gekocht, maar later toen hij al goedkoper was. Vond het wel leuk om op Mars rond te rijden. Dat het een lege wereld was, heb ik me niet aan gestoord. Vond het ergens wel logisch dat er nog niet zoveel mensen op Mars woonden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Was zeker een heel leuk spel, heb het ook uitgespeeld.
    Denk dat er wat dit soort games betreft weinig ontwikkeling is om A: Men durft niet in te boeten op grafische kwaliteit om de physics mogelijk te maken. B. CPU's zijn niet enorm in kracht toegenomen. C. Het is erg ingewikkeld om een physics engine te progammeren.

    Ik denk dus dat men de risico's over het algemeen te hoog inschat om aan zoiets te beginnen, jammer maar waar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Ik heb alleen de eerste echt met veel plezier gespeeld, vond de setting en sfeer erg tof en aan 1 stuk lopen spelen totdat de credits over het scherm rolde.

    De delen erna vond ik erg matig overkomen, deel 2 en 3 daardoor ook snel weer aan de kant gelegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.