Achtergrond
Ni No Kuni

Reload: Ni No Kuni: Wrath of the White Witch

Een warme herinnering

Geschreven door Alicia Tai op
Wat gebeurt er als je de magie van Studio Ghibli-films combineert met de avontuurlijke sensatie van Japanse rpg’s? In 2013 verraste ontwikkelaar Level-5 de wereld door een samenwerking aan te kondigen met de beroemde animatiestudio bekend van kunstwerken als Spirited Away en Howl’s Moving Castle. Het resultaat is Ni No Kuni, een game die net zo tot verbeelding spreekt als diens titel

Toen Ni No Kuni uitkwam voor de PlayStation 3, werd de game door vriend en vijand gelauwerd als de perfecte versmelting tussen het Japanse rpg-genre en animatie zoals alleen Ghibli die op het scherm kan toveren. Het was moeilijk om niet verliefd te worden op de charmante personages en betoverende omgevingen waar de game je langs leidde.

Inmiddels zijn we ruim vijf jaar verder en nog maar enkele weken verwijderd van Ni No Kuni 2. Hoewel het geen direct vervolg betreft, kunnen we het niet weerstaan om terug te blikken op die magische uren uit het eerste deel. Gek genoeg kan ik mij nog wel goed herinneren dat ik dagenlang heb genoten van de wereld van Ni No Kuni, maar blijven de exacte details vaag. Ik weet bijvoorbeeld nog dat Oliver zijn moeder probeerde te redden en werd weggetoverd naar Drippy’s magische wereld, maar wat hij daar precies deed? Geen idee meer, maar toch heb ik er warme herinneringen aan en weet alleen de naam van de game al een glimlach op mijn gezicht te toveren.

Ni No Kuni

Magic touch

Hoe het vechtsysteem precies in elkaar steekt, welke plotwendingen zich voordeden en welke andere mechanieken er in de game zitten zijn mij na vijf jaar ontgaan, maar tegelijkertijd staan de kinderlijke onschuld van Oliver, de verstopte zijsteegjes in het altijd goed gestemde Ding Dong Dell en de prachtige tussenfilmpjes van Ghibli mij nog goed bij. Bovendien heb ik nog geen seconde nodig om de eerste noten van de wereldkaartmuziek voor de geest te halen. Veel van de rpg-elementen die Level-5 heeft aangedragen was ik vergeten, tot ik de game onlangs weer opstartte, maar Ghibli’s aandeel staat in het geheugen gegrift. Dat is absoluut geen kritiek jegens Level-5’s werk aan de game, maar getuigt juist van de tijdloze magic touch die Ghibli heeft geschonken aan Ni No Kuni.

De invloed van Studio Ghibli uit zich niet alleen in de uitstraling of muziek van de game. De studio staat bekend om het behandelen van volwassen thema’s op een toegankelijke en voor kinderen begrijpbare manier. In Ni No Kuni is dat niet anders. Al in de openingsuren van de game verliest de kleine Oliver zijn moeder op tragische wijze, waarna zijn tranen zijn knuffeldier omtoveren tot de fee Drippy. Door een magische wereld in een parallel universum te redden, kan Oliver misschien zijn moeder redden, zo luidt Drippy’s voorstel. Voor Oliver is dat genoeg redenering om aan een avontuur in een magisch koninkrijk te beginnen.

Ni No Kuni

Verhaal met een moraal

Ik geef toe dat ik aanvankelijk vermoedde dat Oliver het allemaal droomde, als een soort coping mechanisme om het verlies van zijn moeder te verwerken. Gelukkig bleek Ni No Kuni niet zo’n voorspelbare en tragische wending te hebben, maar de game gaat de thema’s van verlies en de verwerking van verlies niet uit de weg. Terwijl Oliver juist degene is die een dierbare is verloren, is hij tijdens zijn reis alsmaar bezig met het helen van andere mensen, door stukjes hart te zoeken en die terug te brengen naar ontroostbare personen. Tegen het einde van de game realiseer je je dat Olivers avontuur niet draaide om het terugbrengen van een verloren geliefde, maar juist om het helingsproces.

Dat is een behoorlijk zwaar thema voor een game waarin een twaalfjarige de hoofdrol speelt en de wereld bevolkt wordt door pratende dieren. Het is echter juist doordat het verhaal wordt verteld binnen een koddige, sprookjesachtige wereld dat Ni No Kuni slaagt in zijn missie om een ontroerend maar uiteindelijk bevredigend verhaal te vertellen dat zowel kinderen als volwassen aanspreekt.

Ni No Kuni

Heitje voor een karweitje

Dat was uiteraard niet gelukt zonder de bijdrage van Level-5. De spelontwikkelaar had dankzij titels als Dragon Quest 8 en Dark Cloud het rpg-genre al goed onder de duim, maar in Ni No Kuni weet de studio de meest vanzelfsprekende facetten van de jrpg een vleugje kinderlijke onschuld te geven. In plaats van het vinden van steeds stevigere harnassen, trekken Oliver en co een winterjas aan op de kille Winter Islands en loopt het gezelschap in zwemkleding door de zomerse Castaway Cove. Zijmissies zijn geen suffe lijstjes die je ‘moet’ afstrepen, maar voor elk opgelost klusje incasseert Oliver een stempel op zijn Merit-stempelkaart. Je bent alsnog suffe taken aan het verrichten, maar de manier waarop Ni No Kuni dit aankleedt, maakt de game zo fijn en hartverwarmend om te spelen.

Als we de game nog eens kritisch onder de loep nemen zien we ook genoeg gebreken. Het ‘vangen’ van de Pokémon-achtige Familiars is afhankelijk van dom geluk, wat voor de nodige frustraties zorgt, en teamgenoten gebruiken te pas en te onpas helende drankjes en kunnen niet voor zichzelf denken. De omgevingen zijn misschien prachtig, maar de game gebruikt slappe excuusjes om je constant tussen locaties te laten lopen. Het grootste pijnpunt is echter dat de fantastische tussenfilmpjes van Ghibli en de ijzersterke voice-overs steeds zeldzamer worden naarmate je verder komt in het verhaal en tekstballonnetjes de overhand krijgen. Zonde, want de game is ook nog eens voorzien van een fantastische Britse dub.

Het is dan ook met veel enthousiasme en tegelijkertijd lichte bezorgdheid dat we uitkijken naar Ni No Kuni 2. De sleutelfiguren die Ghibli vertegenwoordigden in het eerste deel, namelijk de ontwerper en componist, zijn wederom aan boord bij de ontwikkeling van deel twee, maar de prachtig geanimeerde tussenfilmpjes keren helaas niet terug. Tegelijkertijd lijkt Level-5 goed zijn best te doen om niet dezelfde fouten te maken dankzij een gloednieuw vechtsysteem en andere verhaalinsteek, waarbij je over een koninkrijk mag regeren. Hopelijk zien – en horen – we veel van de magie uit het ijzersterke Ni No Kuni terug in het vervolg, want we worden graag opnieuw betoverd.

Meer Reloads:

Dit artikel delen:

Lees meer

Review: Acer Predator Galea 500 Nieuws van de week: Fortnite op mobiel en Shadow of the Tomb Raider
14

Reacties op: Reload: Ni No Kuni: Wrath of the White Witch

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Sander999

    • 18 maart 2018 13:30
    Ik snap niet dat er nog nooit een remaster van deze game is verschenen. Ik heb ‘m toentertijd gemist op de PS3 (en m’n PS3 inmiddels verkocht) maar zou ‘m zo graag een keer spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 18 maart 2018 18:14
    @Sander999 ik heb een tweedehands PS3 op de kop getikt voor dit spel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 18 maart 2018 20:52
    @Gekke Dirkie
    Daar zat ik ook over na te denken maar ik vond het een beetje ver gaan voor één game :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 18 maart 2018 23:56
    @Sander999 Oké, er waren ook nog een aantal andere exclusives die het idee aantrekkelijk maakten, maar Ni No Kuni was de oorspronkelijke reden en het enige spel dat ik had op het moment van aanschaf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 19 maart 2018 08:03
    @Gekke Dirkie
    Je hebt me nu wel aan twijfelen gebracht…voor €100 heb je een PS3 en Ni No Kuni…Damnit…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 19 maart 2018 21:07
    @Sander999 35 euro voor de PS3, 10 euro voor een controller en 20 euro voor Ni No Kuni was ik kwijt. Was geen moeilijk keuze, met in het achterhoofd de andere exclusives die ik wilde spelen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flipski

    • 18 maart 2018 14:25
    Een van de beste games ooit wat mij betreft… Zo super veel zin in deel 2!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DigitalHeekie

    • 19 maart 2018 06:54
    mensen, wat lees ik hier nou ?
    komen er geen cutscenes in voor ??
    dat meen je toch niet ? :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 19 maart 2018 08:05
    @DigitalHeekie
    Wel cutscenes, maar geen ‘getekende’ meer door Ghibli (althans, zo lees ik het, so I could be wrong).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mmo-veteran

    • 19 maart 2018 09:42
    Geef mij maar bravely default.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ayho

    • 19 maart 2018 09:46
    Enige jrpg die ik nog leuk vond omdat het ook beetje op de old school jrpgs leek. Heerlijk die world map waar je overheen loopt of vliegt op je draakje en geheime plekjes vindt. Nieuwe style jrpgs kunnen allemaal prullenbak in including final fantasy ( 13, 15 )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flipski

    • 19 maart 2018 10:40
    @Ayho Hear hear. Sowieso is deze sprookjesachtige stijl wat mij betreft geweldig. Doet mij denken aan FF9 (mijn favoriete Final Fantasy). Verder lijkt Nu no Kuni 2 ook de kant van Suikoden op te gaan. En dat zou echt geweldig zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ayho

    • 19 maart 2018 12:18
    @Flipski deeltje 2 ga ik ook sws halen. Er zit nu ook soort base building in maar zag ook battles met je army. Dat leek idd op suikoden. Suikoden 1 en 2 waren 1 van de beste jrpgs in mijn ogen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • m1ndj

    • 19 maart 2018 14:46
    Sinds release heb ik deze al liggen maar kom er niet aan toe. Meerdere keren het begin gedaan (tot aan de stadspoort) maar haak vervolgens af. Wellicht tijd om eens door te zetten!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord