Reload: King's Quest | Gamer.nl

Reload: King's Quest | Gamer.nl

Menig gamer vergaapte zich aan de schilderachtige beelden van de nieuwe King's Quest, een episodische adventure die later dit jaar wordt verwacht. Vooral de fans van het eerste uur zijn extra verheugd dat hun favoriete franchise eindelijk een waardig vervolg krijgt. De adventure-serie die ondertussen bestaat uit acht delen is een klassieker uit lang vervolgen tijden, die ons heel wat innovaties bracht.

King’s Quest is vrijwel onspeelbaar geworden voor iemand die het nu opstart. De pixelige graphics doen bijna pijn aan je ogen, maar waren in 1984 revolutionair. De persoonlijkheid van de game is wonderwel overeind gebleven. De slungelige ridder Graham slentert over je scherm met zijn herkenbare hoed, getooid met een veer. Hij wandelt het kasteel binnen en krijgt gelijk zijn grote opdracht van de koning: het vinden van drie schatten, zodat hij de kroon over kan nemen. Zelfs met de simpele lijnen die het spel gebruikt oogt de hal van het kasteel imposant.

IBM zocht een game om de kracht van de PCjr te tonen en bood aan om voor de ontwikkeling en marketing te betalen

Niet alleen qua graphics deed King's Quest een flinke stap vooruit, ook de besturing was innovatief. Voor het eerst had je de directe controle over het poppetje op het scherm. Druk je naar links, dan loopt hij die kant uit, houd je rechts ingedrukt, dan wandelt hij weer terug. King's Quest bouwde bovendien een wereld voor je die oneindig leek. Dit kwam vooral doordat je weer op hetzelfde punt uitkwam als je lang genoeg een kant op bleef lopen, als een kleine wereldbol.

Media has no description

Koninklijke game

Het project was een droom die uitkwam voor Roberta Williams, mede-oprichter van Sierra. Ze kreeg een flink budget van IBM om een game te maken voor de PCjr, een project dat later enorm flopte. IBM zocht een game om de kracht van de computer te tonen en bood aan om voor de ontwikkeling en marketing te betalen. Sierra bewees zich eerder met games als Mystery House en Wizard and the Prince , die meer leken op oude text-adventures maar dan met wat krakkemikkige tekeningen. Nu ging Sierra er vol voor om een geloofwaardige wereld neer te zetten.

Roberta haalde haar inspiratie uit haar liefde voor folklore en mythologie. In de serie komen we dan ook wezens tegen als reuzen, draken en minotauru en, en ook bekende personages als Dracula en Medusa maken hun opwachting. Niet alleen de setting is gebaseerd op die verhalen, ook de puzzels funderen in mythologie, dus wie daar goed thuis in is, heeft op dit vlak een voorsprong.

Media has no description

Sierra-logic

Die voorsprong kun je goed gebruiken, want King’s Quest staat bekend om zijn onbegrijpelijke raadsels. Voor sommige oplo ingen moet je zo extreem krom kunnen denken dat je soms wel dagen bezig bent voordat je het juiste antwoord hebt, als je dat antwoord al vindt. Vergeet immers niet dat gamers nog geen internet hadden om een walkthrough te zoeken. Een voorbeeld is de puzzel rond Repelsteeltje. Je taak is om zijn naam te noemen, maar alleen weten dat het hier om het bekende sprookjesfiguur gaat is niet genoeg. Ergens in een huisje vind je een briefje waarop staat dat je soms beter achterstevoren kunt denken. Er staat niet bij dat deze tip op Repelsteeltje slaat, wat de puzzel nog vergezochter maakt, maar goed. ejtleestlepeR is echter óók niet het goede antwoord, want je moet nóg krommer denken. Je moet namelijk eerst het alfabet achterstevoren opschrijven (dus A=Z, B=Y, etcetera) en dan de corresponderende letters van zijn naam intikken. Oef.

Je wordt beloond met extra punten als je geweld schuwt en situaties doorstaat zoals een echte ridder dat zou doen

Je moet bovendien veel saven tu endoor, want een ander kenmerk van Sierra-games is dat je af kunt gaan of vast kunt komen te zitten. Zo kom je bijvoorbeeld terecht bij een scherm met een gat dat je onder de grond leidt. Dit scherm bereik je pas nadat je met wat precies springwerk een lift hebt gekregen van een condor. Als je echter niet eerst een schermpje naar links loopt en een paddenstoel meeneemt, maar gelijk het gat in duikt, dan kun je er niet meer uit komen. Je moet terug naar een eerder punt, domme savers moeten helemaal opnieuw beginnen.


Opvallend aan deze kla ieker is dat veel puzzels op meerdere manieren zijn op te lo en. Je wordt beloond met extra punten als je geweld schuwt en situaties doorstaat zoals een echte ridder dat zou doen. Zo kun je een draak doden met een dolk, maar is het beter om een emmer water in zijn mond te gooien. Hij vlucht dan door een geheime uitgang, die jij vervolgens ook kunt gebruiken. Agre ieve drakendoders moeten helemaal terug lopen. Een reus kun je verslaan met een katapult, maar de vredelievende oplo ing is om net zo lang rond te lopen totdat de reus moe is en in slaap valt. Dan kun je de magische kist zo onder zijn neus vandaan pakken.

Media has no description

Goede tijden...

De eerste King's Quest is met recht een kla ieker in het genre en ook latere delen uit de serie zijn noemenswaardig, al zijn ze van wi elende kwaliteit. Het tweede deel gaat eigenlijk op dezelfde voet verder; dit keer leidt de zoektocht naar drie sleutels. In deel drie begin je ineens als een slaaf, die later – SPOILERS, al geeft de titel van het spel “To Heir is Human” het al aardig weg – de zoon van de koning blijkt te zijn. Dit deel is verreweg het moeilijkste. Je baas is een boze tovenaar die je overal in de gaten houdt. Als je maar iets verkeerd doet, word je naar het hiernamaals gezapt. De serie maakt een flinke sprong in deel vier door een nieuwe engine. Meer kleur en meer details maken het geheel een stuk aantrekkelijker. Belangrijker nog is het verhaal, met dit keer een vrouwelijke hoofdrol: Prinses Rosella moet in een magisch land op zoek naar een medicijn voor haar stervende vader.

Het vijfde deel doet er grafisch weer een schepje bovenop met handgetekende achtergronden en vele animaties die de wereld echt tot leven brengen. Bovendien wordt het fenomeen 'point and click' hier uitgevonden: je hoeft niet in te typen wat je personage moet doen maar kunt gewoon met je muis op iconen klikken. Helaas wordt de game ook geteisterd door 'Sierra-logica', oftewel extreem onlogische puzzels, zoals het verslaan van een yeti met een taart. Het is een van de eerste adventures met gesproken tekst, maar die werden gewoon ingesproken door Sierra-medewerkers. Erg goed is de voice acting daardoor niet. Vooral je vriend Cedric de uil heeft een tergend irritante piepstem, waarmee hij je constant waarschuwt voor 'a poisonous snake!!' Het hoogtepunt in de serie komt met het zesde deel, waar alle verbeteringen van het vijfde deel tot een goed spel leiden, met logische puzzels, échte acteurs en meerdere eindes.

...slechte tijden

Helaas stort de kwaliteit na deze climax flink in. Deel zeven is een soort gefaalde Disney-film waarin je ook nog de helft van de tijd met een bekakte moeder speelt. Het achtste deel wordt uitgebracht als de populariteit van adventures is afgenomen en laat het genre helaas achter zich. Mask of Eternity is een saaie 3d-action-adventure met vooral bruine en grijze kleuren, die verder weinig met de serie te maken heeft.

Het zal een van de redenen zijn dat fans zo uitkijken naar een nieuw deel in de serie. Sinds 1998 zijn we niet meer in Davenport geweest en de laatste keer dat we er waren, werden we flink teleurgesteld. Het heeft altijd pijn gedaan dat zo'n magische serie uiteindelijk als een nachtkaars uit is gegaan. Een goede reboot is precies wat King's Quest nodig heeft en wat zo'n historische franchise ook verdient.

In Reload houdt Gamer.nl elke zondag games van toen tegen het licht van nu.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou