Reload: Halo 3: ODST | Gamer.nl

Reload: Halo 3: ODST | Gamer.nl

Halo lijkt sinds ontwikkelaar 343 Studios de boel heeft overgenomen een klein beetje de weg kwijtgeraakt. Niet dat de games nu slecht zijn, maar ze bouwen zo verschrikkelijk braaf voort op wat Bungie in minder dan tien jaar tijd heeft weten neer te zetten, dat de spanning er een beetje vanaf is. Dat het universum niet altijd op het spel hoeft te staan om een goede game te maken wisten ze bij Bungie maar al te goed. In de twee beste Halo’s draait het verhaal helemaal niet om de Master Chief zelf, maar om de minder legendarische figuren om hem heen.

Het meest duidelijke voorbeeld daarvan is Halo 3: ODST, een game die op een onverwachte manier voortbouwt op het derde deel uit de reeks. ODST draait om de gelijknamige groep Orbital Drop Shock Troopers, een speciale eenheid die halverwege de gebeurteni en uit Halo 2 een belangrijke mi ie ondernemen in New Momba a. Jij speelt als de Rookie en tijdens je eerste landing gaat het al helemaal mis. Je raakt gescheiden van je team en in het overgrote deel van de rest van het verhaal dwaal je moederziel alleen door de geëvacueerde stad.

Halo 3: ODST

Speelbare flashbacks

Alleen is mi chien niet helemaal de juiste omschrijving, want de buitenaardse Covenant hebben de overblijfselen van het futuristische New Momba a overgenomen. Hierdoor moet je als groentje door grote delen van de straten sluipen. Specifieke punten op de kaart zijn het startpunt van een flashback, waarbij je in de rol kruipt van een ander lid van je team. Heb je zo’n punt eenmaal bereikt, dan speel je wat er allemaal in de stad gebeurde terwijl de Rookie nog bewusteloos in zijn ontsnappingspod lag bij te slapen.

In de praktijk spelen deze verschillende personages niet anders dan de Rookie, maar hun individuele verhaallijnen zijn op compleet andere manieren opgebouwd. De cast van stemacteurs (een bescheiden Firefly-reünie) is uitstekend, maar de echte ster is uiteindelijk de variatie in mi ies. De ene keer duik je in een tank om een groot deel van de wegen in New Momba a veilig te maken, de andere keer vlieg je tu en de wolkenkrabbers van de wereldstad of dring je binnen in de archieven van de metropool. De typische Halo-gameplay komt hierin weer uitstekend tot zijn recht. Je speelt dan mi chien wel niet als Spartan, maar als ODST kun je ook nog aardig wat schade aanrichten.

Halo 3: ODST

Een Halo-detectiveverhaal

Qua gameplay doet ODST niet eens zoveel anders, maar het zit hem in dit spel allemaal in de uitvoering. De variatie in de mi ies is uitstekend, de paar nieuwe wapens zijn een welkome toevoeging en de wat rustiger opgebouwde tu enstukken, waarin je als Rookie naar het volgende startpunt van een mi ie loopt, zijn een fijne onderbreking van het grote spektakel. Het verhaal van de Rookie voelt eigenlijk als een soort detective waarin je met iedere nieuwe flashback meer inzicht krijgt in wat er zich allemaal plaats heeft gevonden. De duistere en verlaten straten van New Momba a, gecombineerd met de jazzy soundtrack, doen de rest van het werk.

Dan is er ook nog het slimme gebruik van licht en donker dat de constante afwi elende verhaallijnen echt anders doet aanvoelen. De flashbacks spelen zich grotendeels overdag af, terwijl de Rookie in het donker probeert uit te vogelen waar hij heen moet. Met behulp van een speciaal vizier zijn vijanden in de duisternis beter te zien, maar helemaal vertrouwen op deze gadget is geen goed idee. Op plekken waar wel licht is, wordt je zicht er behoorlijk door beperkt.

Als opzichzelfstaande game is ODST mi chien net niet uitgebreid of lang genoeg om zich te meten met de hoofdgames uit de Halo-reeks. Toch moet er iets gezegd worden voor deze spin-off, waarmee Bungie simpelweg het lef had om eens iets anders te doen in dit universum. Het resultaat is deze bijzondere game die hopelijk ooit nog als inspiratie gaat dienen voor een nieuwe Halo-titel.

Lees ook:

Meer Reloads:

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou