Nieuws – Penarium is voer voor de wormen

Schrik niet van de kop, de game is niet gecanceld. Het nieuws is zelfs positief! Self Made Miracle heeft namelijk een overeenkomst getekend met Team17, bekend van Worms, om als uitgever op te treden voor Penarium. Rick van Ginkel, gamedesigner en producer van Penarium laat weten erg blij te zijn met de deal: “We hebben nu budget gekregen van Team17 om deze game af te maken. Wat eigenlijk inhoudt dat we ons fulltime kunnen richten op de ontwikkeling van Penarium.” Dankzij deze deal hoeft de ontwikkelaar niet langer ‘work for hire’-klussen aan te nemen naast het werk aan hun eigen spel.

Tijdens afgelopen Game Developers Conference in San Francisco heeft Self Made Miracle de game aan meerdere uitgevers gepitcht, waarvan een aantal interesse toonden. Team17 was hiervan het meest enthousiast; ze smsten de ontwikkelaar continu om bij hun te tekenen. De uitgever zal niet alleen de marketing van het spel voor hun rekening nemen, maar ook de gesprekken voeren met platformhouders, zoals Steam, en eventueel ook voor consoles of mobiel waar ze misschien na de PC-versie op uit willen komen. “We kijken even aan hoe het allemaal precies gaat, want stel dat ‘ie, ik hoop het niet, voor geen meter loopt! Ik denk dat de game heel goed werkt op de mobiel of op de Vita.”

Er zijn ook al gesprekken geweest met Sony en Nintendo om het spel naar de PlayStation en 3DS te brengen, maar daar is verder nog niks concreets uit voortgekomen. Het is vooral experimenteel voor de ontwikkelaar. Voorlopig richt Self Made Miracle zich volledig op de PC-release. Sinds de aankondiging een tijdje geleden dat ze Penarium in de zomer verwachten uit te brengen, is de scope van de game uitgebreid, met onder andere plannen voor een soort van campagnemodus om levels vrij te spelen. Doordat ze nu dankzij Team17 meer middelen tot hun beschikking hebben, denken ze toch nog steeds rond deze periode uit te komen.

Interview Glass Canon Entertainment over Pann – Beats ‘em up

Nederlandse ontwikkelaars hoeven niet langer een omweg te nemen om een campagne voor hun game via Kickstarter te lanceren. Sinds eind april is het ook mogelijk om projecten in Nederland op te zetten. Het spits wordt afgebeten door Glass Canon Entertainment, die voor hun spel Pann, een tweedimensionale ritmische actieplatformer, minimaal dertigduizend euro proberen op te halen. Het team heeft van Ronimo Games, zelf uiterst succesvol op Kickstarter met Awesomenauts: Starstorm, advies gekregen bij het opzetten van de campagne. “Van Ronimo hebben we veel tips gekregen”, aldus Viresh Jagesser van Glass Cannon. “Dit heeft het opzetten van onze campagne ook beïnvloed, bijvoorbeeld de opbouw van onze Kickstarter-pagina. Verder hebben we ook feedback gehad op de video.”

Goed advies is uiteraard nog geen garantie voor succes, dat zal de game zelf moeten brengen. Jagesser denkt dat ze met Pann een goede kans maken om het gestelde doel te bereiken. “De art in het spel is erg kleurvol en abstract. We willen met Pann iets totaal nieuws neerzetten rondom mythes en alternatieve werelden. Dit is wat wij denken waarvoor games bedoeld zijn: om iets wat niet echt is reëel over te laten komen in een spel. Ook proberen we innovatieve game-elementen op de markt te brengen door het ritmische gevechtssysteem.”

Muziek is dan ook een belangrijk onderdeel van de gameplay. “De verschillende gevechtscombo’s worden ondersteund door ritmes in de muziek. Zo moet de speler ritmepatronen herkennen en gebruiken om zijn combo’s daarop te timen. Ook kan er gebruikgemaakt worden van zogeheten rhythm cancels. Dit maakt het mogelijk om een gekozen combo te stoppen en over te gaan op een andere combo. Het geeft de speler de flexibiliteit om op meerdere beats te vechten. Apollo [het hoofdpersonage] gebruikt verschillende muziekinstrumenten waarmee hij kan vechten. Wanneer hij deze instrumenten gebruikt op het ritme van de muziek brengt hij zijn tegenstanders extra schade toe.”

Pann klinkt erg ambitieus. We keken er dan ook van op dat de ontwikkelaar ‘slechts’ dertigduizend euro nodig denkt te hebben om de ontwikkeling af te kunnen ronden. Volgens Jagesser is dat bedrag echt het minimum dat ze nodig hebben om de wereld van Pann tot leven te laten komen. Een succesvol verloop zorgt ervoor dat ieder teamlid zich volledig toe kan leggen op de game, waar er nu nog voornamelijk op vrije tijd geteerd wordt. Daarnaast kunnen met het geld nieuwe mensen aangenomen worden om aan het spel te werken. Nadat Glass Canon binnen 36 uur tien procent van het gevraagde bedrag wist op te halen, komen de donaties nu wat langzamer binnen. “We hadden een goede start, vooral omdat familie en vrienden achter ons stonden. Het loopt nu echter stroever.” Jagesser denkt dat dit komt omdat op dit moment niet iedereen de gameplay nog begrijpt. Dit willen ze in een volgende update verduidelijken.

Op het moment van schrijven heeft Pann iets meer dan 4500 euro opgehaald van de beoogde dertigduizend, met nog twintig dagen te gaan. Wat er gebeurd met het spel wanneer het doel niet behaald wordt? “Helaas moeten we Pann dan tijdelijk in de ijskast stoppen.” En dat zou zonde zijn. Voor een minimum van elf euro kun je bijdragen aan de ontwikkeling. De game moet naar verwachting in augustus 2015 verschijnen.

Review Spirit Run – Fire vs Ice – Ren je het vuur uit de sloffen

Tik een willekeurige zoekterm in bij Google Play of de App Store en er is een grote kans dat er een endless runner van gemaakt is. Het genre is de afgelopen jaren ontploft, waardoor het extreem moeilijk is om ook maar enigszins op te vallen naast grote jongens als Temple Run, Jetpack Joyride en Rayman: Jungle Run. Lunagames doet met Spirit Run – Fire vs Ice een poging de dodelijke arena te betreden. Dapper, dat moet gezegd worden.

Maar met alleen grote ballen red je het niet in de wereld van de endless runners. Om op te vallen heb je een hook nodig; dat ene onderdeel van je spel dat het niet alleen uniek maakt, maar tevens zo verslavend dat je baas zich afvraagt wat je toch elke keer uren op de wc doet. De hook in Spirit Run zit hem in het feit dat je moet wisselen tussen twee geestesvormen om water- en vuurbollen te verzamelen en om door barricades van dezelfde elementen heen te rennen. Iedere verzamelde bol levert een extra vermenigvuldiger voor je score op, maar wanneer je er een mist, wordt je bonus gereset.

Doordat je vrij vaak moet transformeren om elke bol te kunnen pakken en niet geblust of gesmolten te worden door een barricade, wordt het spel al vrij snel best pittig. Het is niet eens zo zeer heel moeilijk om een lange afstand af te leggen, maar zie dat maar eens te doen terwijl je de vermenigvuldigers aan elkaar rijgt en probeert niet in een afgrond te vallen! Een topscore wordt alleen neergezet door opperste concentratie en vingervlugheid. Een strakke besturing is dan onmisbaar en gelukkig laat Spirit Run het op dit gebied niet afweten. Je scherm is opgedeeld in drie vlakken, waarbij de linkerkant is opgedeeld in springen en glijden en je met de rechterkant binnen no time transformeert in het andere element.

Het is echter wel zo dat je naarmate je langer in leven blijft steeds meer een keuze moet maken welke bol je wel en welke je niet pakt. Voor sommigen moet je namelijk een verre sprong inzetten, terwijl je dan merkt dat je hierdoor ook precies in die afgrond landt die net in beeld is verschenen. Dit zorgt ervoor dat het op een gegeven moment lastig is om je score in grote stappen te laten stijgen. Een ander kritiekpuntje is dat de muziek niet netjes in een loop loopt, maar iedere keer eindigt en dan weer opnieuw begint. Voor de spelervaring was het beter geweest om dit naadloos in elkaar over te laten lopen. Ondanks deze oneffenheden is het een leuke endless runner. Niet perfect, maar zeker niet slecht. Nog steeds starten we de game dagelijks op om een poging te wagen onze eigen highscore te verbreken.

Spirit Run - Fire vs Ice is gratis te downloaden op Android via Google Play en op iOS via de AppStore.

Releaselijst

Hieronder vind je een overzicht met alle Nederlandse games die op dit moment in ontwikkeling zijn en voor zover mogelijk met de releasedatum of -periode. Iedere maand wordt dit overzicht bijgewerkt met de nieuwste titels en veranderde data. Alles in één handige lijst.

Mei

*Nieuw* 1 mei – Bezircle – Ludomotion – iOS (website)

2 mei - Spirit Run - Fire vs Ice – Lunagames – iOS, Android, Windows Phone, Nokia X, Amazon

*Nieuw* 8 mei – Last Inua – Glowforth – iOS (website)

15 mei – Swords & Soldiers HD – Two Tribes & Ronimo Games – Wii U (review) (website)

*Nieuw* 15 mei – SXPD: The Rookie – Little Chicken – iOS, Android (later in het jaar) (website)

*Nieuw* 19 mei – Wormhunter 1.5 – Small Gaming – PC (website)

21 mei - Bounden – Game Oven – iOS, Android (website)

*Nieuw* 23 mei – Jolt – Keep Games – Android, iOS (TBA) (website)

26 mei – ibb and obb – Sparpweed & Codeglue – PC (review) (website)

27 mei - Worldlet – Paprika Games – iOS (website)

Juni

Pulstar – Concave Studios – PC (website)

Reign of Bullets – Critical Bit – PC (website) (Steam Greenlight)

Juli

Cat Fights – Flow Studios – iOS, PC (website)

Zenzizenzic – bitHuffel – PC (website) (Kickstarter) (Steam Greenlight)

Augustus

Samudai – Geek Sloth Games – PC (website)

Oktober

Horizon Danger – Stephan Caffa – PC (website) (Steam Greenlight)

*Nieuw* Kingdom – Noio – iOS, Android (TBA) (website) (Kickstarter)

Q2

*Nieuw* Briquid Mini – Gamious – Android, iOS (website)

Castaway Paradise – Stolen Couch Games – PC, iOS, Android (website)

*Nieuw* Dark Day LA 1.5 – Gamious – iPad, Windows RT (website)

*Nieuw* iO – Gamious – iOS, Android, PC (TBA) (website)

Metrico – Digital Dreams – PS Vita (preview) (website)

Q3

Action Henk – RageSquid – PC (achtergrond) (website)

Aril – Monogon Games – PC (website)

Ice Cream Nomsters – Firedroid – iOS, Android (website)

Kyn – Tangrin – PC (website)

Lethal League – Reptile Games – PC (achtergrond) (website)

Penarium – Self Made Miracle – PC (website)

Verdun – M2H & Blackmill Games – PC, PS4 (later in het jaar) (preview) (website)

Q4

Karmaflow: The Rock Opera Videogame – Team Karmaflow – PC (website)

Kill2Kill – KeeWeed – PC (website)

2014

Caromble! – Crimson Owl Studios – PC (website)

Gulf of Aden: Task Force Somalia – BlewScreen – PC (website)

Nuclear Throne – Vlambeer – PC (preview) (website)

Oberon’s Court – Boof Games – PC, iOS, Android (website)

Ortus Arena – Firebrush Studios – iOS, Android (website)

SpeedRunners – DoubleDutch Games – PC (website)

The Flock – Vogelsap – PC (website)

Westerado: Double Barreled – Ostrich Banditos – PC (achtergrond) (website)

World of Diving – Vertigo Games – PC (Oculus Rift) (website)

2015

*Nieuw* A Clumsy Adventure – Excamedia – PS Vita, PS4, Wii U (website)

*Nieuw* Check-in, Knock-out – G-g-games – PC (website)

Dragun Nimidae – Nuts Studios – PC (website) (Kickstarter) (Steam Greenlight)

Fru – Through Games – Xbox One (website)

Lumini – Speelbaars – PC (achtergrond) (website) (Steam Greenlight)

*Nieuw* MidBoss – Kitsune Games – PC (website)

*Nieuw* Pann – Glass Canon Entertainment – PC (website) (Kickstarter)

Powargrid – Wee Free Studio – PC (website) (Greenlight)

Renowned Explorers: International Society – Abbey Games – PC (preview) (website)

Onbekend

Cross of the Dutchman – Triangle Studios – PC (interview) (website)

Heroki – Picomy – iOS (website)

Interstellar Rift – Split Polygon – PC (website)

Mafia-Times – Games Maken – PC (website)

Roche Fusion – Amulware – PC (community weblog) (website)

Sneaksneak – Frambosa & MeinMein – Xbox One (website)

Swords & Soldiers 2 – Ronimo Games – Wii U (website)

*Nieuw* Voggel – RockitBit – PC (website)

Mis je nog een titel in deze lijst? Laat het weten in de reacties of stuur een e-mail naar frank@gamer.nl.