Review Pulstar – Speel de sterren van de hemel

Sommige games proberen het wiel opnieuw uit te vinden, terwijl andere spellen het liever simpel houden. Pulstar valt in die laatste categorie. Geen ingewikkelde instructies: gewoon de schietknop ingedrukt houden en alles afknallen wat je scherm in komt vliegen. In dat opzicht zijn shoot’em ups als deze altijd heerlijk simpel en perfect voor kortere speelsessies. Verwar simpel echter niet met niet uitdagend, want voordat je het weet eet je die woorden op. Pulstar laat je meer dan eens zweten en test regelmatig je reactievermogen.

Het spel is vergelijkbaar met Geometry Wars, in die zin dat je in een afgebakend gebied continu aangevallen wordt door vijanden vanuit alle richtingen. Aangezien de hevigheid van deze aanvallen steeds verder toeneemt naarmate je langer in leven weet te blijven, kom je op een gegeven moment in een zwerm terecht waar geen ontsnappen meer aan is. Dood is dus altijd het eindresultaat van Pulstar. Aan jou de taak om dit onontkoombare feit zo lang mogelijk uit te stellen.

Wat de ontwikkelaar slim gedaan heeft, is in het midden van de achtergrond een ster plaatsen. Wanneer je het korte introfilmpje bekijkt – argh, dat accent! –, zul je leren dat jij deze levende ster moet beschermen tegen een invasie van aliens. Het heeft gameplaytechnisch verder geen invloed, maar het is leuk bedacht en het geeft je meer het gevoel dat je met een reden alles kapot probeert te schieten. Je geeft letterlijk je leven om de ster te beschermen.

Een ander leuk effect is dat wanneer je killstreak groeit, de muziek steeds verder opzwelt en transformeert. In het begin is het een vrij kalme soundtrack, maar na een tijdje word je meegenomen op de zwiepende tonen van een gitaar. Het is dan extra balen wanneer je geraakt wordt door een vijand en de muziek weer terugkeert naar zijn originele staat, maar het is een toegevoegde drijfveer om je killstreak zo hoog mogelijk te houden. Alsof je dat nodig hebt!

Er valt weinig aan te merken op de game. Wat het doet, doet het goed. Maar is het ook genoeg? Het enige verwijt dat je de ontwikkelaar misschien kan maken is dat ze niet ambitieus genoeg zijn geweest. Wat meer variatie in de vijanden, wat meer of andere types wapens of power-ups en misschien een extra spelmodus. Kortom, wat meer vlees op de botten. Voor de prijs van vijf euro is dat wellicht te veel gevraagd, maar Pulstar mist nu de diepgang om het tot een klassieker in het genre te maken.

Pulstar is nu verkrijgbaar via Steam voor € 4,99 en is tot en met 18 juni voor € 3,99 aan te schaffen.

Interview Critical Bit over Steam Greenlight – ‘Het kan soms redelijk deprimerend zijn’

Steam Greenlight is in de zomer van 2012 in het leven geroepen om de gebruikers meer zeggenschap te geven over welke spellen er wel en niet op Steam mogen verschijnen. Op papier is dat een goed idee, maar in de praktijk is het principe uit de hand gelopen. Kwamen er in het begin van een maand nog tussen de tien en twintig titels door dankzij het selectieproces, dat aantal is inmiddels opgelopen tot tussen de vijftig en 75 projecten per twee weken.

Tussen die vele games die smeken om aandacht bevindt zich Reign of Bullets van Critical Bit, een shoot’em up met rpg-elementen. Maar hoe is het nu eigenlijk voor een ontwikkelaar om door deze vleeskeuring heen te moeten gaan en is het ’t allemaal nog wel waard ten opzichte van een paar jaar geleden? We spraken met Friso Roolvink van Critical Bit.

Uit het antwoord op mijn vraag hoe Greenlight op dit moment voor ze verloopt komt al een beetje de teleurstelling naar voren. “Gestaag, een tactisch woord waarmee ik eigenlijk bedoel ‘te langzaam’. In het begin heb je een enorme piek, omdat je game dan op de frontpage van Greenlight staat. Daar hebben we ook de meeste stemmen vandaan. Na een paar dagen gingen we van honderden stemmen per dag, naar een paar stemmen per dag. We merken dat we verzuipen in de enorme hoeveelheid games die tegenwoordig op Greenlight staan, zo’n vijf nieuwe games per dag.”

Met dagelijks zo veel nieuwe spellen die naar de duimpjes van gebruikers hengelen, is er voor de ontwikkelaar veel werk weggelegd om de stemmen binnen te laten blijven komen. “We proberen onder andere meer te laten zien van het development proces. Bijvoorbeeld door ‘Indie Koffietijd’, een YouTube-kanaal met een soort ‘behind the scenes’-video’s van een aantal noordelijke developers. [...] Verder doen we de ‘reguliere dingen’, zoals pers benaderen en evenementen bezoeken. Daarnaast hebben we onlangs een demo uitgebracht, zodat men de game ook daadwerkelijk kan proberen. Dat is allemaal helaas niet echt succesvol.”

Ondertussen worden er links en rechts spellen toegelaten tot Steam die wel genoeg stemmen hebben weten te verzamelen. “Soms vraag ik me wel af waarom bepaalde games gegreenlit worden, terwijl ze er totaal niet interessant uitzien. Maar goed, datzelfde zullen mensen waarschijnlijk ook zeggen over Reign of Bullets. Op Greenlight gaat het om aantallen, dus het is beter om een spel te maken dat voor veel mensen een klein beetje leuk is, dan voor een klein groepje mensen ontzettend leuk.” Op dit moment zit Reign of Bullets op 25 procent van de benodigde stemmen, wat samen met de soms negatieve reacties van mensen die de pagina bekijken en het trage verloop de vraag oproept in hoeverre het team nog gemotiveerd is om het spel af te maken. Ga je niet ontzettend aan jezelf twijfelen? “Twijfel is er zeker”, geeft Roolvink toe. ”En het trage verloop, de negatieve comments en de ‘nee’-stemmen kunnen soms redelijk deprimerend zijn. Er zijn wel momenten geweest waarop ik opnieuw wilde beginnen of een andere game wilde maken, omdat ik gewoon niet meer overtuigd was van het concept. Maar het is belangrijk om te bedenken dat je het niet iedereen naar de zin kan maken. Smaken verschillen nou eenmaal en niet iedereen vindt dezelfde spellen of grafische stijl leuk. We hebben gezien dat er in ieder geval ook een groep mensen is die het ontzettend tof vindt. Dat geeft goede hoop.”

Niet door Greenlight heen komen is echter niet het einde van de wereld voor Critical Bit. “Er zijn ook genoeg games die via een achterdeurtje op Steam komen. Bovendien is Steam niet het enige platform. Daarom kijken we ook wat verder naar andere (distributie)platformen. Het is bijvoorbeeld ook goed om te zien dat de nieuwe consoles allemaal erg openstaan voor indie developers. Het wordt steeds toegankelijker om daar ook games voor uit te brengen, terwijl er nog wel een beetje kwaliteitscontrole is.” Als het echt niet anders kan is Roolvink zelfs bereid de straat op te gaan om Reign of Bullets aan de man te brengen, zegt hij.

Zelfs een goedkeuring van Steam is tegenwoordig geen garantie meer voor financieel succes. Iets wat een release op het platform in het verleden wel voor een groot aantal spellen betekende. Er komen bijna dagelijks meerdere titels uit, die allemaal een stukje van de taart willen opeisen. En die taart groeit veel minder snel dan het aantal hongerige monden toeneemt. Zo kunnen de mensen achter ibb & obb zich geeneens een jacht veroorloven aan de hand van de opbrengsten van de eerste week op Steam, maar moeten ze het slechts met een paar rubberboten doen.

Zichtbaarheid is een belangrijk onderdeel van succes, maar op Greenlight verdwijnt je game al snel naar de tweede pagina en uit het zicht van mensen die het ontwikkelingsproces niet hebben gevolgd. “Het komt uiteindelijk toch neer op de kwaliteit van je spel en de marketing. Een jaar geleden had ik marketing trouwen weggelaten. Met marketing bedoel ik niet gigantische reclamecampagnes en persconferenties met ontzettend veel hype, maar de titel naar het juiste publiek brengen. Iedereen schrijft en streamt spellen tegenwoordig. De beste reclame is iemand die de game speelt en oprecht plezier heeft en dat aan anderen laat zien. Dat lukt alleen met een goed spel!”

Het plan is om Reign of Bullets in juli als speelbare bèta aan te bieden via verschillende distributiekanalen. Een exacte prijs en verschijningsdatum is nog niet bekend. Stem ondertussen op de game via Greenlight of probeer de gratis demo. De volledige game wordt later in de zomer verwacht.

Releaselijst

Hieronder vind je een overzicht met alle Nederlandse games die op dit moment in ontwikkeling zijn. Iedere maand wordt dit overzicht bijgewerkt met de nieuwste titels en veranderde data. Alles in één handige lijst.

Juni

10 juni – March of War – Isotx – PC (preview #1 en #2) (website)

11 juni – Pulstar – Concave Studios – PC(website)

Worldlet – Paprika Games – iOS (website)

Juli

Cat Fights – Flow Studios – iOS, PC (website)

Zenzizenzic – Ludicity – PC (website) (Kickstarter) (Steam Greenlight)

Augustus

Samudai – Geek Sloth Games – PC (website)

Oktober

Horizon Danger – Stephan Caffa – PC (website) (Steam Greenlight)

Kingdom – Noio – iOS, Android (TBA) (website) (Kickstarter)

December

*Nieuw* 12 december – With the Wind – Twirlbound – iOS (website)

Q2

Briquid Mini – Gamious – Android, iOS (website)

Dark Day LA 1.5 – Gamious – iPad, Windows RT (website)

iO – Gamious – iOS, Android, PC (TBA) (website)

Q3

Action Henk – RageSquid – PC (achtergrond) (website)

Aril – Monogon Games – PC (website)

Ice Cream Nomsters – Firedroid – iOS, Android (website)

Kyn – Tangrin – PC (website)

Lethal League – Reptile Games – PC (achtergrond) (website)

Penarium – Self Made Miracle – PC (website)

Reign of Bullets – Critical Bit – PC (website) (Steam Greenlight)

Tappingo 2 – Goodbye Galaxy Games – 3DS (website)

Verdun – M2H & Blackmill Games – PC, PS4 (later in het jaar) (preview) (website)

Q4

*Nieuw* Dimension Drive – 2Awesome Studio – PC (website)

Karmaflow: The Rock Opera Videogame – Team Karmaflow – PC (website)

Kill2Kill – KeeWeed – PC (website)

2014

Caromble! – Crimson Owl Studios – PC (website)

Castaway Paradise – Stolen Couch Games – PC, iOS, Android (website)

*Nieuw* Convoy – Convoy Games – PC (website)

Gulf of Aden: Task Force Somalia – BlewScreen – PC (website)

Metrico – Digital Dreams – PS Vita (preview) (website)

Nuclear Throne – Vlambeer – PC(preview) (website)

Oberon’s Court – Boof Games – PC, iOS, Android (website)

Ortus Arena – Firebrush Studios – iOS, Android (website)

SpeedRunners – DoubleDutch Games – PC(website)

The Flock – Vogelsap – PC (website)

Westerado: Double Barreled – Ostrich Banditos – PC (achtergrond) (website)

World of Diving – Vertigo Games – PC (Oculus Rift) (website)

2015

A Clumsy Adventure – Excamedia – PS Vita, PS4, Wii U (website)

Check-in, Knock-out – Lionade Games – PC (website)

Dragun Nimidae – Nuts Studios – PC (website) (Kickstarter) (Steam Greenlight)

Fru – Through Games – Xbox One (website)

*Nieuw* Horrinth (werktitel) – KeokeN Interactive – PC (website)

Lumini – Speelbaars – PC (achtergrond) (website) (Steam Greenlight)

MidBoss – Kitsune Games – PC (website)

Pann – Glass Canon Entertainment – PC (website)

Powargrid – Wee Free Studio – PC (website) (Greenlight)

Renowned Explorers: International Society – Abbey Games – PC (preview) (website)

Onbekend

*Nieuw* Beyond Eyes – tiger & squid – PC (website)

*Nieuw* Chalo Chalo – Sparpweed – PC (website)

Cross of the Dutchman – Triangle Studios – PC (interview) (website)

Heroki – Picomy – iOS (website)

Interstellar Rift – Split Polygon – PC (website)

Mafia-Times – Games Maken – PC (website)

Roche Fusion – Amulware – PC (community weblog) (website)

Sneaksneak – Frambosa & MeinMein – Xbox One (website)

Swords & Soldiers 2 – Ronimo Games – Wii U (website)

*Nieuw* Tribal & Error – Grotman – PC (website)

Voggel – RockitBit – PC (website)

Mis je nog een titel in deze lijst? Laat het weten in de reacties of stuur een e-mail naar frank@gamer.nl.