Razers gametablet is met name om één grote reden een gewaagd product. De markt waar Razer zich op wil richten, bestaat (nog) niet. De tabletmarkt groeit enorm, maar van die doelgroep is maar een klein percentage echt geïnteresseerd in een krachtig gametablet. De gemiddelde gebruiker speelt liever met apps als Angry Birds, Tower Bloxx en Fruit Ninja.

Maar er is wel degelijk een opkomst van 'serieuzere games' op smartphones en tablets, waardoor de markten nog meer in elkaar overvloeien. Dit gebeurt al een geruime tijd bij de console en pc, die vaker bij elkaar afkijken en waarbij software nog maar in enkele gevallen echt exclusief blijft. Precies hier ligt de grote kracht van Project Fiona, die mobiliteit (tablet/smartphone), kracht en prestatie (pc) en gemakkelijke besturing en installatie (console) combineert. Naast dat heeft de tablet een aantal toffe eigenschappen, waaronder een snelheids- en gyrometer, touchbediening en een webcam aan de voorkant die gebruikt kunnen worden om games interactiever en intuïtiever te maken.

Krachtpatser

Project Fiona draait op Windows 8, het aankomende besturingssysteem van Microsoft dat voor tablets en pc's grotendeels hetzelfde is. Met een 10.1 inch scherm (ter vergelijking: de iPad 2 heeft een 9.7 inch scherm), een resolutie van 1280 bij 800 pixels, Dolby 7.1-geluid en een Intel Core i7-processor zijn vrijwel alle pc-games goed te spelen. Het grote voordeel is hierbij het scherm, dat beeld op hoge kwaliteit kan leveren zonder al teveel van de processor en videokaart te vragen. Het prototype heeft twee Wiimote-vormige controllers aan de zijkant (die feedback geven) en het scherm is op dit moment nog niet los te maken van het chassis. Hopelijk past Razer dat laatste aan, waardoor de tablet handiger is om mee te nemen en het bedrijf een grotere doelgroep aanspreekt.

Over de videokaart zijn nog geen duidelijke specificaties bekend, maar volgens Razers jonge CEO Min-Liang Tan wordt de videokaart echt iets om naar uit te kijken. Ook over hoe de games op de tablet komen, is nog niet veel bekend, hoewel Tan verzekert dat de meeste pc-games zonder aanpassingen kunnen draaien. Daarbij implementeert Razer een speciale marktetplace, waar je games kunt selecteren om te spelen en mogelijk ook kunt kopen. Het installatieproces (en met name van de pc-games die je al in je bezit hebt) is ook nog niet bekend, maar de verwachting is dat dit gebeurt via WiFi.

Geen vervanging

De stap die Razer met Project Fiona zet is innovatief, vooruitstrevend en gedurfd. Toch zullen de meeste gamers een beetje sceptisch tegenover het project staan. De kritiekpunten zijn nu al te voorspellen: het scherm is te klein, de hardware blijkt toch niet voldoende of je mist een muis en toetsenbord. Het enige waar zij geen rekening mee houden, is dat Razer de console of pc helemaal niet wil vervangen. Het bedrijf wil de optie geven om ook onderweg of gewoon op je schoot op hoge kwaliteit pc-games te spelen.

Voor pc-gamers betekent dit dat je savegames worden gesynchroniseerd van Project Fiona naar je pc en vice versa. Die functie maakt de gametablet erg aantrekkelijk, omdat je in de trein (maximaal drie uur, volgens Tan) op hoge kwaliteit kunt gamen en thuis verder kunt gaan waar je was gebleven. Voor console-gamers zal deze functie niet direct beschikbaar zijn, maar het feit dat je eindelijk pc-games kunt spelen zonder computer is al een hele verademing.

Succes

Project Fiona heeft de potentie in zich om een succes te worden. Dit komt ook omdat Windows 8 op tablets goed wordt ontvangen, waardoor het zich als een 'normaal tablet' kan meten met Android en iOS. Als het Razer lukt om het chassis optioneel te maken, hebben ze echt een goed product in handen. Voor gamers die twijfelen om een tablet te kopen, kan deze ontwikkeling wel eens de reden worden om overstag te gaan.

De gametablet gaat de console of pc niet vervangen, maar Project Fiona kan wel eens een fijn alternatief voor zowel een tablet als de Nintendo DS en PlayStation Vita worden. Het zou fijn zijn als de tablet niet zo snel veroudert als de gemiddelde pc, maar een looptijd van twee tot drie jaar is ruim voldoende in de mobiele markt, die qua vernieuwingen bijna niet bij te houden is. En het vooruitzicht om Skyrim even in de trein of naast je vriendin op de bank te spelen terwijl zij een vrouwenprogramma kijkt, is iets waar de meeste gamers op dit moment alleen nog maar van kunnen dromen.