Project Morpheus hands-on - Comfort voorop bij Sony's VR-bril | Gamer.nl

Project Morpheus hands-on - Comfort voorop bij Sony's VR-bril | Gamer.nl

PC PREVIEW - Gamers wennen als geen ander aan nieuwe ontwikkelingen. Een coversysteem is nog niet ge&#239ntroduceerd, of wij verwachten dat alle soortgelijke games minimaal een coversysteem hebben. Hoe raar was het dan ook dat De Sims 4 lanceerde zonder de mogelijkheid om beroepen daadwerkelijk uit te oefenen? De Sims 3 had dit immers ge&#239ntroduceerd met de Ambities-uitbreiding. Het vierde deel gaat dat eindelijk rechttrekken met een eigen beroepenuitbreiding. Wij mochten keihard aan het werk met De Sims 4: Aan het Werk!

Virtual Reality-brillen zoals Project Morpheus zijn bedoeld om de drager helemaal van de buitenwereld af te sluiten en in virtuele omgeving plaats te laten nemen. De mate van comfort lijkt daarbij mi chien bijzaak, maar zeker met een bril die alleen bedoeld is om mee te games is het van levensbelang. Je kunt niet uren achter elkaar door een spel opgezogen worden als je neus, oren of hoofdhuid al na vijf minuten beginnen te irriteren. Zulke ongemakken halen je langzaam maar zeker uit de ervaring, hoe innemend die ook mag zijn.

Sony heeft hiervoor een aantal slimme aanpa ingen doorgevoerd binnen het oorspronkelijke ontwerp van Project Morpheus. De bril is een stuk lichter geworden en daarom volstaat een band over je achterhoofd om het geheel strak op zijn plek te houden. Het apparaat rust in tegenstelling tot de Oculus Rift en Gear VR van Samsung niet op je neus, waardoor Project Morpheus direct een stuk prettiger aanvoelt. 

Uitschuifbaar

Bovendien kun je met een druk op de knop het display vooruit schuiven, zodat je snel een blik op de buitenwereld kunt werpen. En dat is wel zo handig als je tijdens een lange speelse ie even een slok van je drinken wilt nemen of je telefoon wilt bekijken. Omdat je neus het gewicht van de bril niet draagt, hoeft de bril ook niet zo strak op je voorhoofd te zitten. Sterker nog, het schermgedeelte zit een stukje van je gezicht verwijderd. In de korte tijd dat we met Project Morpheus aan de slag konden tijdens de Game Developers Conference, maakte dat al een wereld van verschil.

Technische verbeteringen

Aan het comfort hoeft Sony eigenlijk niet meer te sleutelen voor de consumentenversie van Project Morpheus, die ergens in de eerste helft van volgend jaar in de winkels moet liggen. De technische specificaties zouden nog wel wat verbeterd kunnen worden. Het 5,7 inch display van de bril toont full hd-beelden, maar zo dicht op je netvlies zien die er niet altijd even scherp uit. Dit valt gelukkig niet direct op, maar bij bepaalde belichting kan het wat korrelig ogen. De kans dat Sony de resolutie van het gebruikte oled-scherm nog gaat verhogen, lijkt echter klein. Dit vanwege de gangbare resolutie van 1080p voor games op de Playstation 4.

Sony heeft in de meest recente versie van Project Morpheus wel de beeldvertraging terug weten te schroeven. Ook is de beeldverversing opgeschroefd naar 120 beelden per seconde. Hierdoor loopt het beeld erg soepel, zelfs wanneer je snel met je hoofd beweegt. Voor een techniek die helemaal draait om een naadloze 360 graden-ervaring, is dat net zo welkom als noodzakelijk. Ook de extra led-lampjes aan de verschillende zijden van de bril dragen hieraan bij. De camera van de Playstation 4, de PS Eye, weet zo precies welke kant je opkijkt.

Games

Hoe goed Project Morpheus ook werkt, het nut van de bril is volledig afhankelijk van de games die ervoor gaan verschijnen. Daar ontbreekt het logischerwijs nog een beetje aan zolang het apparaat zich nog in de ontwikkelingsfase bevindt. Verschillende derde partijen hebben al wel laten weten dat hun aankomende Playstation 4-spellen de bril gaan ondersteunen. Sony zelf houdt het nog even bij techdemo’s, die niet per se tot volledige spellen uit gaan groeien.

Ergens zou dat zou zonde zijn, want een van de demo's schreeuwt erom uitgewerkt te worden. In Heist beland je bijna letterlijk in een schietgevecht. Van achter een bureau zoek je naar een pistool en leeg je daarna alle kogels op een handjevol tegenstanders. Bekende koek voor wie ooit een schietspel heeft gespeeld, maar dankzij Project Morpheus ga je er helemaal in op. Je kijkt fysiek naar beneden, reikt met je hand naar een kastlade, haalt er wat patronen uit en trekt daarna je virtuele pistool, precies zoals je dat zou doen met een echt geweer. De besturing verloopt via Playstation Move-controllers waardoor het systeem de handen van de speler kan volgen.

Ook moet je daadwerkelijk dekking zoeken. Voor omstanders levert het een komisch gezicht op: spelers gaan plotseling door hun knieën, kruipen over de vloer en wijzen ogenschijnlijk wild met hun handen in de lucht. Maar binnen de bril is Project Morpheus precies de virtual reality die al sinds het uitvinden van de term wordt beloofd.

Prijskaartje

Aan die belofte hangt wel een prijskaartje. Een exact bedrag kon Sony nog niet noemen, maar het wordt sowieso een flinke optelsom. Naast een Playstation 4 en Project Morpheus is sowieso nog de los verkrijgbare Playstation Eye-camera nodig. Een demo als Heist vereiste nog eens twee bewegingsgevoelige Move-controllers. De totaalprijs ligt zo al snel boven de 800 euro. 

De vraag is niet langer of virtual reality wel ver genoeg is ontwikkeld om als consumentenproduct te worden uitgebracht. Dat bewijst Project Morpheus zonder twijfel. Het moet alleen nog een commercieel succes worden, anders blijven de games uit.

Artikel eerder verschenen op NU.nl.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou