PlayStation Eye reviewoverzicht | Gamer.nl

Met The Eye ofJudgment verscheen het eerste volwaardige spel voor de PlayStation Eye, deopvolger van de EyeToy voor de PlayStation 3. Iedereen die nu wel uitgekaartis, wil mi chien meer software om het apparaatje mee te gebruiken. Gelukkig isde PlayStation Store heden ten dage gevuld met een handjevol PS Eye-titels. Wijspeelden ze en vertellen je er meer over. Trials of TopoqEen 'ballenrolspelletje', dat is wat Trials of Topoq is, netals bijvoorbeeld Monkey Ball en Kororinpa. Er zit nog een of ander epischverhaal achter, maar dat komt een beetje vreemd over als je puur en alleenbezig bent om je balletje door de levels te leiden. Deze levels bestaan uitgrote kastelen, waarbij je de bal van trappen en langs torens laat rollen, afen toe draken ontwijkend of kisten vernietigend. De besturing zit best wel geinig in elkaar. Je begeeft jebal telkens op een vierkant vlak, dat uit een groot aantal blokjes bestaat. Elkvlak laat jou, de speler, zien en is manipuleerbaar. Door bewegingen te makenlaat je de blokjes van het vlak ophogen, zodat je als het ware hellingen kuntmaken, waardoor het balletje een bepaalde kant op rolt. Het is dan ook slim ommet twee handen te werken, waardoor je het balletje in kunt sluiten enmakkelijker een bepaalde richting op kunt laten rollen. Jammer genoeg werkt de besturing in veel gevallen nogalstroef. Door de tijdslimiet moet je goed doorspelen om de (meestal korte)levels door te spelen, maar vaak genoeg ben je als een gek aan het bewegen,terwijl de blokjes niet doen wat je wilt. En met een licht tikje gaat de baldan plots wél rollen. Je hebt niet zoveel precisie dat je de bal echt vloeienddoor het level kan rollen, iets dat wel zou moeten. Want je moet bijvoorbeelddraken ontwijken, kisten slopen en over bewegende vlakken rollen, waarbij je deprecisie die bijvoorbeeld een Wii-besturing biedt, heel erg mist.“Trials of Topoq zitredelijk goed in elkaar en heeft aardig wat levels te bieden, maar het geheelwordt veel te veel gehinderd door de besturing, waardoor je veel te moeilijkzit te doen om iets dat makkelijker zou moeten zijn.”Operation Creature FeatureDe Blurbs zijn in grote problemen! Hun vredige bestaan is opbrute wijze verpulverd en het kleine groepje gekleurde wezentjes dat de hardehand der vijandige onderdrukking heeft kunnen ontsnappen, is in het geheimsamen gekomen om zich te verenigen tegen de tiran. De knappe koppen van deBlurb-verzetsbeweging Alien Libaration Front hebben een machine ontwikkeldwaardoor de overgebleven Blurbs gered kunnen worden van de onderdrukking. Debestuurder van de machine ben jij en het komt erop neer dat je de wezentjesdoor middel van lichaamsbewegingen over het scherm manoeuvreert. De besturing werkt simpel: wanneer je een beweging maakt inde buurt van een Blurb, blijft deze aan je vast kleven. Het doel van de game isom in elk level zoveel mogelijk Blurbs naar het einde te loodsen. Dit gaatgepaard met allerlei hinderni en, obstakels en gevaren, en bovendien moet jerekening houden met een strikte tijdslimiet. Je zult dan ook zo snel mogelijkde Blurbs op een zo goed mogelijke wijze door de uitdagende levels moetenloodsen. Er zijn slechts een vijftal levels, die wel allemaal opgedeeld zijn insublevels, maar door de geoefende speler al binnen een uur uitgespeeld kunnenworden. Als je lengte zoekt in een spel (voor zover je dat kan verwachten vooreen goedkoop PSN-spelletje), zoek dan verder, want dat is een zwak punt vanOperation Creature Feature.De levels zelf zijn tamelijk vermakelijk, wat mede te dankenis aan het aantrekkelijke grafische stijltje waar de game gebruik van maakt.Bovendien ontlenen de levels hun thema aan de verschillende elementen. Zo zijnje Blurbs in het ijslevel veranderd in ijsblokjes, die je over het gladde ijsrichting hun doel moet glijden. En in het laatste lavalevel zullen je geliefdewezentjes al snel verfikken als je ze niet in een rotvaart bij de lavaweghaalt. De besturing werkt tamelijk goed, hoewel je soms net ietsteveel precisie en snelheid nodig hebt, iets dat een besturing met dePlayStation Eye simpelweg niet kan bieden. Het is bovendien grappig dat je jegehele lichaam kunt gebruiken om de wezentjes te bewegen. Zo kun je ze van jeene hand naar je andere hand overpakken en ze mi chien nog een stukje met jehoofd verplaatsen. De levels lijken ook zo ontworpen te zijn, dat je nietslechts met één hand er doorheen fietst.“Operation CreatureFeature is een vermakelijk, maar erg kort spelletje. Hoewel de besturing niet inelk level honderd procent naar tevredenheid werkt, is het geheel tochverbazingwekkend goed geïmplementeerd. De stijl van de game en de leukontworpen levels maken genoeg goed om de game aan te raden voor PlayStationEye-bezitters die wanhopig op zoek zijn naar iets nieuws voor hun speeltje.”De PlayStation Eye hoeft niet per definitie gebruikt teworden om pure games mee te spelen. Andere applicaties zijn ook mogelijk, dieniet meteen als een spel beschouwd te hoeven worden. De onderstaande driestukjes software zullen we dan ook niet met een cijfer beoordelen, omdat dezeapplicaties niet te beoordelen zijn met de maatstaven waarmee we normaalgesproken spellen een cijfer geven. Je zult het dus moeten doen met eenbeschrijving plus een stukje subjectiviteit en daaruit je eigen oordeel moetenvellen.Tori EmakiTori Emaki is het beste te beschrijven als een interactiefschilderij. Je bestuurt een zwerm vogels die zich door een geschilderdOud-Japans landschap begeeft. Dit doe je door een klein puntje op het scherm testuren met bewegingen, waarna de vogels richting dit puntje vliegen. De vogelsvliegen langs bergen, een zee, dorpen en veldslagen. De tekenstijl is mooiverwezenlijkt en door een combinatie van kleuren, stijl en muziek slaat dezeapplicatie de juiste toon aan. Wanneer je met de zwerm vogels één van deelementen (zoals water of vuur) op het schilderij raakt, dan verandert de toonvan de kleuren. Het schilderij kan bijvoorbeeld met allerlei groentinten bedektworden. Jammer genoeg heb je tamelijk snel het hele schilderij gezien en is erverder niet echt veel te doen. Tori Emaki is geen game, maar een leuk stukjeinteractieve kunst. Aqua VitaAls je een fervent vis-fanboy bent, is Aqua Vita eenno-brainer. Maar vrijwel alle bezitters van een PlayStation Eye zullen evenachter hun oren moeten krabben over de eventuele aanschaf van Aqua Vita. Jebeeld wordt met visjes gevuld en deze kun je over het scherm laten bewegen metverschillende bewegingen. Je kunt zelf selecteren welke vi en je wel en nietin je digitale aquarium wilt laten zwemmen. Behalve de vi en aantrekken ofopjagen, is er eigenlijk niets te doen in Aqua Vita. MesmerizeDe kleuren- en geluidsapplicatie Mesmerize lijkt vooralgeschikt voor de drugsgebruikers onder ons. Aangezien ondergetekende geheel clean is, kan daarover geen oordeelgeveld worden. Door bewegingen te maken kun je allerlei kleurenpatronen op hetscherm laten verschijnen. Er zijn verschillende scenario's, zoals de optie omeen graslandschap of een stedenlandschap te maken. Dit moet je vooral abstractzien, want de kleurtjes en de vormen doen nog het meeste denken aan WindowsMedia Player. Mesmerize maakt niet alleen gebruik van beweging, maar ook vangeluid. Zo kun je het beeld dat je gecreëerd hebt met je bewegingen in sommigescenario's laten stilstaan door een hard geluid te maken. Al met al weetMesmerize niet heel erg veel te boeien. Het is grappig om de verschillendeeffecten te zien en om het beeld te manipuleren met je bewegingen, maar hetblijft oppervlakkig en je hebt het al snel gezien.