Overwatch Retribution: uit de archieven | Gamer.nl

Overwatch Retribution: uit de archieven | Gamer.nl

Hoewel Overwatch een echte multiplayergame bij uitstek is, werd er vorig jaar in april een voorzichtig uitstapje gedaan naar een speelstand waarin het verhaal wat meer de nadruk kreeg. In het tijdelijk beschikbare Uprising-evenement was het mogelijk om een cruciale missie uit de geschiedenis van Overwatch na te spelen met een team van vier voorgeselecteerde helden. Het was een welkome afwisseling op het reguliere multiplayergeweld en tegelijkertijd een bescheiden inkijkje in de wereld van Overwatch.

In een telefonisch gesprek met Jeff Kaplan, de director van Overwatch, blijkt dat men bij Blizzard altijd op zoek is naar nieuwe manieren om verhalen te vertellen in hun universum. Tot Uprising vorig jaar gebeurde dat vooral met knap gemaakte cgi-filmpjes en digitale comics.

Overwatch Retribution

Zuinig op verhaal

Voor een spel met inmiddels 27 speelbare personages is er in de gameplay verra end weinig verhaal te ontdekken in Overwatch. Er zijn wat voice-lines hier en daar, knipogen op de maps en alternatieve outfits die direct verwijzen naar belangrijke gebeurteni en. Het merendeel van de lore is toch echt buiten de game om te vinden. Het maakt het nu voor de tweede keer speelbare Uprising Event - deze keer met de algemenere naam Archives - zo’n belangrijk moment.

De manier waarop Blizzard maar mondjesmaat nieuwe details loslaat over wat er zich allemaal afspeelt in deze wereld van superhelden, schurken en alles daartu enin doet soms vermoeden dat er eigenlijk niet zo heel veel te vertellen is. Maar dan blijkt een schaduwachtig figuur op de achtergrond in een van de comics ineens een nieuw speelbaar personage te zijn. Op diezelfde manier kan een willekeurige opmerking over een incident in Venetië ineens de nieuwe mi ie zijn die speelbaar is in het evenement dat vanaf vandaag van start gaat.

Overwatch Retribution

Rialto

De mi ie Retribution draait om een uit de hand gelopen actie van de schaduworganisatie van Overwatch. Blackwatch krijgt de opdracht om een belangrijk lid van de criminele groep Tallon te ontvoeren en dat ontaardt in een nieuwe mi ie waarin vier spelers het opnemen tegen computergestuurde voetsoldaten. Niet alleen de vijanden in verschillende soorten maten van gevaar zijn daarbij nieuw, de locatie in Venetië is dat ook.

De Rialto-map wordt binnen niet al te lange tijd uitgebracht als Payload-map, maar de met zorg gemaakte mi ie van Retribution verdwijnt na twintig dagen weer uit de lijst van speelbare modi. Best zonde, gezien het harde werk dat er in deze speciale speelstand wordt gestoken. Tu en neus en lippen door noemt Kaplan dat de engine waar Overwatch op draait van origine eigenlijk helemaal niet zo geschikt is voor player-versus-environment modi. Al die moeite voor iets dat maar zo beperkt te spelen is voelt ergens een beetje wrang.

Overwatch

Zuinig op enthousiasme

Waarom is PvE eigenlijk niet gewoon een vast onderdeel van Overwatch? ”We voelen ons gevleid dat spelers deze speelstanden zo graag langer willen spelen. We willen dat enthousiasme alleen niet uitputten.” Kaplan noemt specifiek de le en die ze bij Blizzard hebben geleerd van soortgelijke speelstanden in World of Warcraft en Diablo. Voor die redenatie kan best wat gezegd worden, want hoeveel spelers komen na een Overwatch-pauze in april niet terug om alle nieuwe content te bekijken? Naast een nieuwe speelstand, een eerste echte blik op Tallon en een heleboel creatieve nieuwe skins valt er ook nog genoeg anders te ontdekken.

De Uprising-mi ie van vorig jaar is ook weer beschikbaar en er is volgens Kaplan deze keer aandacht gestoken in het opnieuw spelen van deze mi ies. Door andere helden mee te nemen in de strijd veranderen er subtiele dingen, zoals de volgorde van gebeurteni en in de mi ie.

Overwatch Retribution

Zorgvuldig vakmanschap

Het vakmanschap waarmee Kaplan en zijn team het enthousiasme rondom een game die bijna twee jaar oud is weten terug te brengen, is bijzonder knap. Overwatch is in die tijd alleen maar uitgebreider en beter geworden en dat heeft alles te maken met hoe zorgvuldig er nieuwe elementen worden geïntroduceerd. Een nieuwe held, een nieuwe map, een nieuw event. Het tempo waarmee ze verschijnen ligt mi chien niet bijzonder hoog, maar al het nieuws is van zo’n hoog niveau dat het nauwelijks deert.

Het is dan ook veelzeggend hoe enthousiast en uitgebreid Kaplan nog steeds over de game kan praten. Hij neemt na jarenlang Overwatch nog steeds net zo uitgebreid de tijd om een vraag over het specifiek balanceren van deathmatch te beantwoorden als voor zijn uitleg over zijn favoriete hero’s (McCree, Pharah, Winston, D.Va en Ana). Het is ook lastig om dat enthousiasme niet te delen. Met Retribution heeft iedereen weer een heel goed excuus om Overwatch op te starten. De wereld kan namelijk altijd meer helden gebruiken.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou