Het is weer eens wat anders. In plaats van met het vliegtuig naar Londen op een persdagje te gaan, kon ik ditmaal mijn fiets pakken voor Gamer.nl-werkzaamheden. Overlord is namelijk in Delft ontwikkeld en deze stad krijgt er na Delfts Blauw en de begraven Koninklijke familie nu een derde lokaal hoogtepunt bij. Ontwikkelaar Triumph heeft met Overlord de eerste zogenaamde next-gen game afgeleverd van Nederland en Gamer.nl werd uitgenodigd om dat te vieren. Het in Delft gesitueerde zalencomplex Delftstede is de plek waar Triumph zetelt. In dit vroegere ziekenhuis heeft de ontwikkelaar enkele ruimtes gehuurd en het is hier waar de minions tot leven zijn gewekt. Na een perspresentatie over de basis van de game krijgen we een rondleiding langs de verschillende aspecten van de ontwikkeling en leggen de specialisten uit welk werk ze doen. Veel van de details hierover heb je reeds kunnen bekijken in de developer diaries die de afgelopen tijd op Gamer.nl hebben gestaan. We kregen bijvoorbeeld een grote artwork-sectie te zien waarbij benadrukt werd dat elk karakter vooral zo overdreven mogelijk moest worden neergezet. De boeren ogen en praten compleet achterlijk, de halflings zijn vretende en zuipende nietsnutten en de elfen zijn melodramatische zeikstralen. De echte aanleiding voor het maken van Overlord was voor de Triumph-medewerkers het verschijnen van de Lord of the Rings-films. Of beter gezegd: de ergernis over de enorme hype rondom deze films. Want eigenlijk, en dat realiseer je je niet eens volledig als je de game speelt, is Overlord in alle opzichten één grote parodie op Lord of the Rings. Simpel gezegd ben jij Sauron en moet je de Fellowship of the Ring doodmaken. De zeven gecorrumpeerde helden, welke de zeven hoofdzonden bezitten, zijn namelijk de leden van de Fellowship en dan op een bespottende manier neergezet. Zo is de eerste eindbaas, Melvin Underbelly, de dikke halfling, oftewel Sam de hobbit. En je kunt al raden welke eindbazen de elfen en de dwergen hebben… Maar Lord of the Rings is niet de enige inspiratiebron. Qua gameplay is daar uiteraard Pikmin, het GameCube-spel waarbij je een hele meute kleine wezentjes rondstuurt. Bovendien zijn de ontwikkelaars bij Triumph enorme Nintendo-fans: de Wii is het meest geliefde systeem onder de leden van het ontwikkelteam en de nieuwe Zelda kreeg dan ook een twaalftal pre-orders bij de lokale gameshop. De invloeden van deze game zijn op een subtiele manier terug te zien in de gameplay van Overlord. Het bommetje leggen met minions doet verdacht veel denken aan diezelfde actie door Link en de levelopbouw voelt op sommige momenten qua intelligent ontwerp ook sterk aan als de kerkers van Zelda. Dit roept meteen de vraag op of Triumph niet misschien eens voor de Wii wil gaan ontwerpen? Dit antwoord kan niet direct bevestigend worden beantwoord. Hoewel het gros van de ontwikkelaars een zeer grote Wii-fan is, staat men niet meteen positief tegenover de complicaties die dit systeem eventueel zouden kunnen brengen. Volgens Triumph was het creëren van een game voor zowel de PC als de Xbox 360 daarentegen niet al te moeilijk. Heel grof gezegd kan worden gesteld dat de Xbox 360 een soort PC is om voor te ontwerpen, hoewel er natuurlijk zeker wel een aantal significante verschillen is. Een PlayStation 3-versie is eigenlijk nooit een optie geweest. De ontwikkelkits voor third parties waren pas ongeveer vanaf half 2006 beschikbaar en dit systeem kent een compleet andere structuur dan de PC en de Xbox 360. Sowieso lijkt het erop dat Triumph door zal gaan met fantasygames. Een nieuwe Age of Wonders hoeft niet per se, ook omdat dit spel toch vooral een (te) klein groepje liefhebbers aantrekt. De door Triumph gewaardeerde smeekbede van de trouwe die-hards ten spijt, lijkt Age of Wonders een gepasseerd station. Wel meer fantasy dus, omdat je volgens één van de ontwikkelaars daar het minst gebonden bent aan allerlei conventies: je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Als je bijvoorbeeld een shooter maakt dan moet je je al gauw een aantal beperkingen opleggen en zoiets zien ze bij de Delftse ontwikkelaar niet zitten. Triumph is op dit moment druk in de weer met extra content voor Overlord. Dit worden niet zomaar een paar cosmetische toevoegingen: we hebben ons laten vertellen dat het een behoorlijk groot extra stuk wordt en we krijgen sterk het vermoeden dat het hier gaat om een extra wereld. Bovendien zal dit extra stuk Overlord met name op het gebied van humor flink floreren. Triumph heeft nog een aantal ideetjes die niet in de winkelversie kwamen en die dus mooi als uitbreiding kunnen dienen. Ook zal er extra multiplayer bij komen. Sowieso gaat het om meer maps, maar waarschijnlijk ook om een nieuwe speelmodus. De uitbreiding wordt primair onwikkeld als downloadable content voor de Xbox 360, maar het zal op de een of andere manier uiteindelijk ook zijn weg vinden naar de PC. De presentatie van Overlord was een leuk middagje Delft. Na meer informatie over de achtergrond gekregen te hebben én de game uitvoerig te hebben gespeeld kan er niet anders worden gezegd dan dat Triumph veel lof verdient vanwege dit geniaal uitgewerkte concept. Laat die nieuwe content maar komen!