Battle of Z

Totdat de Dragon Ball-film Battle of the Gods eerder dit jaar in Japanse première ging, was het alweer zeventien jaar geleden dat Goku’s belevenissen te zien waren op het witte doek. Om mee te liften op deze speciale gebeurtenis brengt Namco Bandai begin volgend jaar Dragon Ball Z: Battle of Z uit voor Xbox 360, PlayStation 3 en PlayStation Vita. Met meer dan zeventig personages, waaronder meerdere Super Saiyan-modi en personages uit de nieuwste film, belooft de game een heuse Battle Royale op te leveren.

De belangrijkste vernieuwing die Battle of Z met zich meebrengt, is waarschijnlijk de mogelijkheid om in teamverband van vier personages te vechten. Het team deelt een meter die elk lid kan aanvullen en tijdens het gevecht kan inzetten om een krachtige aanval uit te voeren. Een andere manier om deze meter aan te vullen is door het aaneenrijgen van aanvallen met meerdere teamleden, zodat de tegenstander kansloos blijft.

De inspiratie van teamgevechten kwam voor producer Kunio Hashimoto voort uit de wens om het zoveel mogelijk op de anime te laten lijken. Hashimoto zegt: “In de manga en anime zien we vaak meerdere personages tegelijkertijd tegen elkaar vechten, dus dat is een van de methoden die we inzetten om het gevoel van Dragon Ball Z over te brengen.” Voor de echte fans verschijnt er op 24 januari 2014 naast de gewone versie ook een Collector’s Edition, met een Naruto-outfit voor Goku, extra personages, een artbook en figurine van Goku.

Battle of Z

Brave Soldiers

Ryo Mito, producer van Saint Seiya: Brave Soliders, kan de populariteit van de Saint Seiya-serie in Frankrijk niet verklaren. “De Naruto-rage vond ook zijn oorsprong in Frankrijk voordat het zich verder verspreidde, dus ik denk dat de Fransen het meest open staan voor manga”, denkt Mito hardop. Om de serie in vogelvlucht samen te vatten: Saint Seiya vertelt een epos over vijf helden die in mythische harnassen genaamd Cloths de wereld moeten beschermen tegen de twaalf Olympische goden, om de reïncarnatie van de Griekse godin Athena veilig te stellen.

Brave Soldiers is niet de eerste game op basis van Saint Seiya, maar wel de eerste die de volledige verhaallijn van de manga bevat. Het verhaal ontvouwt zich door middel van driedimensionale gevechten, waarin het opsparen van Cosmo-energie voor speciale aanvallen een belangrijk, maar niet bepaald bijzonder element is. Waar Battle of Z innoveert met het vechtsysteem biedt Brave Soldiers eigenlijk maar een dertien-in-een-dozijn-spelervaring verpakt in nostalgie.

JoJo’s Bizarre Adventure

De timing van JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle’s release kan niet beter. De manga loopt al sinds 1986, maar pas vorig jaar verscheen er een anime-serie op basis van Jonathan Joestar en Dio Brando’s bizarre avonturen. Het eerste seizoen is alweer een half jaar geleden geëindigd, maar toch blijft JoJo een spraakmakende serie. Terwijl het vervolg nog even op zich laat wachten, kunnen westerse fans binnenkort hun tanden zetten in een veelbelovende titel van CyberConnect2 met vechtpartijen uit het JoJo-universum.

JoJo’s Bizarre Adventure gaat over de rivaliteit tussen de Joestar- en Brando-families tijdens meerdere generaties. De naam van de serie is dan ook een referentie naar de namen van de hoofdpersonages, zoals Jonathan Joestar, zijn kleinzoon Joseph Joestar in de tweede serie en Giorno Giovanni in deel vijf.

Om de fighter zowel vernieuwend als toegankelijk te houden, maakt het spel gebruik van zogenaamde Stage Gimmicks. Dit zijn gemarkeerde gebieden in de driedimensionale arena’s die activeren zodra een van de personages de markering aanraakt. Deze Gimmicks onderbreken op komische wijze het gevecht als referenties naar de manga. Een andere manier van toegankelijkheid uit zich in de vorm van de Easy Mode, waarmee onervaren spelers gemakkelijk de Stylish Moves – JoJo’s speciale aanvallen – kunnen inzetten.

Het hoogtepunt van JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle is de algehele presentatie van het spel. De combinatie van Hirohiko Araki’s eigenzinnige tekenstijl en Street Fighter IV-achtige cel shaded graphics met manga-onomatopeeën zorgt voor een aparte belevenis. Zowel personages als omgevingen zijn tot in de details uitgewerkt.

Niet alleen CyberConnect2’s ervaringen met het ontwikkelen van de Naruto: Ultimate Ninja-reeks en Asura’s Wrath komen JoJo ten goede, ook president Hiroshi Matsuyama’s persoonlijke interesse in de serie draagt er aan bij. Want laten we wel wezen: je ziet niet vaak ontwikkelaars verkleed als hun favoriete personage een perskamer binnenspringen, om aldaar de houding van de protagonist aan te nemen.


Dit artikel is geschreven door Guan van Zoggel, afgestudeerd Japanoloog. Hij heeft een half jaar in Japan gewoond en heeft een fascinatie voor alles uit het land uit de rijzende zon.