De vloer van het Festival of Games is, naast de conferentiezalen, op te splitsen in drie stukken. In het Expo-gedeelte presenteren enkele nieuwe en innovatieve bedrijven zichzelf ende producten die zij aanbieden, in de Pitch & Match-sectie kunnen verschillende mensen uit de industrie elkaar leren kennen en op de carrièrebeurs ligt er de kans voor nieuw bloed om hun weg in de wereld van gamedesign te vinden.

Expo en Pitch & Match

Echt gevestigde namen kun je de bedrijven aanwezig op de Expo van het Festival of Games niet noemen. Althans nu nog niet, want hoewel hier geen stands van Microsoft of Sony te vinden zijn, kan het zo maar eens zijn dat de volgende topontwikkelaar wel aanwezig is. Denk bijvoorbeeld aan opstartende Nederlandse ontwikkelaar Vlambeer, die met Super Crate Box onlangs nog voor de Independent Game Award werd genomineerd, of uitgever Spil Games, dat inmiddels een grote speler is in de markt voor casual gaming. Of Unity, een bedrijf dat relatief goedkope game ontwikkeltools aanbiedt. De innovatie die deze bedrijven met zich meebrengen komt niet alleen terug in hun toespraken op het festival, maar ook in hun aanwezige stands.

Belangrijker dan dat zij aanwezig zijn om een eigen product te promoten, is misschien wel de mogelijkheid om te netwerken. Games ontwikkelen is immers een dure bezigheid geworden en startende ontwikkelaars willen het liefs een geldschieter vinden, zeker nu het er op begint te lijken dat in Nederland de kunstenaarsuitkering waar velen van hen op leunen geen zekerheid meer is. Het Pitch & Match-gedeelte is hiervoor een goede uitkomst, gezien startende ontwikkelaars daar in korte vergaderingen hun project kunnen presenteren aan potentiële investeerders. En zo kan het dankzij het Festival of Games zo maar gebeuren dat games die anders nooit op de markt zouden verschijnen een goede kans krijgen.

Carrière

Ook voor mensen met een passie voorde industrie die niet op eigen houtje een game ontwikkelen biedt het Festival of Games mogelijkheden. Op de carrièrebeurs kunnen verschillende vacatures worden gevonden, allemaal geprikt op een bord aan het eind van de beursvloer, terwijl op bij de stands gesproken kan worden met de bedrijven die deze vacatures aanbieden. Wat opvalt is hoeveel geïnteresseerden de game-industrie inmiddels trekt. Dat ook de game gerelateerde opleidingen aanwezig zijn lijkt dan ook zijn vruchten af te werpen. Typisch is wel dat er voornamelijk een aanbod van grafische artiesten lijkt te zijn, en niet zozeer van programmeurs. 

Midden op de vloer van de carrièrebeurs presenteert Dutch Game Garden, de organisatie die beginnende gamedesigners een steuntje in de rug wil geven, bovendien nog een flink aantal games van Nederlandse bodem. Het zijn stuk voor stuk titels die niet alleen laten zien indiegames enorm in opkomst zijn, maar ook dat Nederland daar wel eens een prominente rol in zou gaan kunnen spelen. Want als het Festival of Games iets aantoont, dan is het dat de game-industrie in Nederland springlevend is.