Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
None

Nintendo’s mobiele strategie

Een opmerkelijke paradox

Geschreven door Jacco Peek op
Mario op je smartphone: voor maart 2015 was het een zeer onwaarschijnlijk scenario. Nintendo zag de toename in populariteit van mobiele games echter zowel als bedreiging als mogelijkheid. Inmiddels zijn er in samenwerking met DeNA een aantal smartphonegames gebaseerd op Nintendo-franchises uitgekomen en zijn er nog meer in de maak. Toch valt het aantal mensen dat Super Mario Run in de trein naar werk of school uitgebreid speelt erg tegen. Wat is Nintendo’s strategie voor smartphonegames nu eigenlijk?

In 2016 verscheen de eerste smartphonegame van Nintendo al, en achteraf was het voor gamers wellicht niet wat ze ervan hadden verwacht. Miitomo is namelijk meer een sociaal medium, dan een traditionele game. Toegegeven, de app geeft een leuke twist aan de manier waarop social media hedendaags gebruikt worden, maar het mist voor velen te veel aspecten om boeiend te blijven. Social media draaien nu eenmaal om het zenden van berichten en daar directe feedback op krijgen, iets wat afwezig is in de app. Spelers konden enkel met hun Mii antwoord geven op dagelijkse vragen en punten verdienen om nieuwe kleding aan te schaffen.

Daarnaast ontbreekt uiteraard het belangrijkste aspect van de game, namelijk het spelelement. Miitomo leent zich uitstekend voor minigames met bijvoorbeeld leaderboards om te gebruiken als sociale interactie met anderen, maar de game bevatte niets van dat. Miitomo was in het westen in ieder geval toch geen succes, na de eerste download-piek. Wellicht dat dit het moment was waarop Nintendo besefte dat de markt voor mobiele games toch anders werkt.

None

Een duidelijke boodschap

Super Mario Run werd als donderslag bij heldere hemel aangekondigd tijdens de onthulling van de iPhone 7 in november vorig jaar. Terwijl gamers zich opmaakten voor de Mario-game die ze altijd al wilden spelen op hun smartphone, stond Nintendo voor een andere uitdaging. Aan de ene kant wilde het bedrijf communiceren dat Super Mario Run een echte premium game is, maar aan de andere kant zit het grote publiek niet te wachten op relatief prijzige games op hun smartphones. Er werd gekozen voor een, wellicht misleidende, gratis versie van de game en een vaste prijs van 9,99 euro, die veel App Store-gebruikers tegen het zere been schopte. Het gevolg hiervan was dat de aandelen van het bedrijf zelfs met elf procent daalden na de lancering van Super Mario Run.

Ook uit het aantal verkopen was een duidelijke boodschap van het publiek te destilleren. Van de duizelingwekkende 90 miljoen downloads van de free-to-play-versie schafte slechts drie procent van de mensen de game aan en verdiende de game volgens Nintendo-president Tatsumi Kimishima minder dan verwacht. Sterker nog, de in maart verschenen free-to-play game Fire Emblem: Heroes verdiende in korte tijd een stuk meer. Ondanks dit verschil, zegt Kimishima vast te willen houden aan het verdienmodel van Super Mario Run, oftewel een premium prijs.

None

Drie pilaren

Deze opmerking van de president is vrij opmerkelijk, omdat het in contrast staat met de drie redenen dat Nintendo zich begeeft op de mobiele markt. Volgens Kimishima zijn de drie pilaren van mobiele games namelijk: mensen bekend maken met franchises, de aankopen van andere games stimuleren en natuurlijk extra inkomsten genereren. In alle gevallen is een vaste prijs van 9,99 euro echter een zeer ongunstig verdienmodel, omdat de drempel voor velen te hoog ligt om een titel überhaupt te proberen.

Het schrikt de ’gemiddelde‘ gebruiker namelijk af van verder uitstekende games. Afgaande op de verkopen van de Wii U, is er een grote groep mainstream gamers die sinds de Wii geen Nintendo-game meer heeft aangeraakt, maar op deze manier toch weer betrokken kan raken op een toegankelijke manier. Als Nintendo deze groep niet weet te bereiken, is het aan de man brengen van een Mario Odyssey of een nieuwe Fire Emblem aanzienlijk lastiger en wellicht cruciaal voor de toekomst van het bedrijf.

None

Gouden franchises

Nintendo zal goed moeten kijken naar hoe het daadwerkelijk hun Nintendo Switch- en 3DS-games aan de man kan brengen met behulp van de mobiele markt. Fire Emblem Heroes heeft bijvoorbeeld al bewezen dat er veel mobiele gamers zijn die maar al te graag geld uitgeven aan het door overleden president Satoru Iwata afgewezen gotcha-systeem. Fans van de serie willen hun favoriete helden bemachtigen, maar nieuwkomers worden geïntroduceerd aan een simpele versie van een grandioze strategiegame op Nintendo’s eigen systemen.

Een andere manier om gamers meer te betrekken bij eigen franchises, is daadwerkelijk de gameplay samen te laten hangen met de uitgebreide versie van de game. Animal Crossing zou een goede titel zijn om op een bepaalde manier te verbonden te zijn met de Nintendo Switch-versie, zonder deze versie de kannibaliseren. Denk bijvoorbeeld aan extra activiteiten die synchroniseren met de progressie in de hoofdgame, zoals het inrichten van huizen à la Animal Crossing: Happy Home Designer of een snelle manier om te chatten met gasten.

None

Hoe dan ook, Nintendo heeft een aantal gouden franchises in handen, die het kan inzetten om de Switch succesvoller te maken. Om dit te bereiken moet het bedrijf echter goed nagaan welke weg naar dit succes de minste hobbels kent en niet de onderliggende strategie van mobiele games ondermijnt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Vanuit het verre oosten - Gamer.nl Podcast 115 Volledige trailer, releasedatum en details over Star Wars Battlefront 2 onthuld
4

Reacties op: Nintendo’s mobiele strategie

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Sabor

    • 1 maand, 1 week geleden
    Voor mij is het andersom.
    Heb 10 euro uitgegeven voor Mario, maar speel nu dagelijks Fire Emblem zonder geld uit te geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    AllSeeingFish

    • 1 maand, 1 week geleden
    Een Pikmin Mobile zou ideaal zij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RWinV

    • 1 maand, 1 week geleden
    Ik heb al jaren het idee dat Nintendo geen marktonderzoek doet of dat ze er gewoon niks mee doen. Het is echt een bedrijf dat ergens ideeen in een kamertje worden bedacht en dan wordt besloten, zo gaan we het doen.

    Ik zou het volgende hebben gedaan aan titels in ontwikkeling voor Switch:

    - Metroid, potentieel 2 miljoen verkopen
    - Animal Crossing, potentieel 4 tot 5 miljoen verkopen
    - Pokémon, potentieel 10 miljoen verkopen. Wel een echte volwaardige game zoals op 3ds.
    - FZero, potentieel 1 miljoen verkopen
    - Smash Bros, potentieel 10 miljoen verkopen
    - 2D Mario-game: potentieel, 5 miljoen verkopen
    - Donkey Kong - Potentieel 2 a 3 miljoen verkopen
    - 2D Metroid-game, potentieel 1 a 2 miljoen verkopen?
    - Port Wii U games, yoshi, Mario 3D World, toad-game, zo zijn er nog meerdere mogelijk.

    Als je deze games uitbrengt op Switch dan stijgt je user base voldoende om 3rd parties naar Switch te krijgen. De games zijn potentiële hits.

    Ik heb de aantallen even met natte vingerwerk berekend.
    Wat zijn jullie ideeen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RWinV

    • 1 maand, 1 week geleden
    Mijn vorige reactie was misschien wat off-topic maar gaat in op het feit dat Nintendo toch het liefst gaat voor het premium verdienmodel zoals met super Mario Run. Iedereen kom van te voren wel weten dat deze game slecht ging verkopen gezien de hoge prijs. Nintendo kiest er echter toch voor. Ik zie dat toch een beetje als een soort van arrogantie. Daarnaast vind ik het teleurstellend dat Nintendo een game als 1 2 switch uitbrengt voor 50 euro. Als je kijkt naar de content dan is dat het geld echt niet waard. Gelukkig zie je dat ook terug in de tegenvallende verkoopaantallen. Deze game had gewoon bij de Switch moeten zitten. Onzin dat dat prijstechnisch niet kon. Nintendo moet nou eenmaal eerst inversteren om gamers over te halen een Switch te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.