Nieuwsanalyse: Hoe Standard de toekomst van Hearthstone redt | Gamer.nl

Nieuwsanalyse: Hoe Standard de toekomst van Hearthstone redt | Gamer.nl

Met de onverwachte href="http://gamer.nl/articles/nieuws/nieuwe-hearthstone-modus-ondersteunt-niet-langer-ouder-kaarten/">aankondiging</a> van een nieuwe modus voor Hearthstone verandert Blizzard de manier van spelen op radicale wijze. De kritiekpunten die verscheidene spelers al langere tijd hebben, worden in één klap aangepakt. Vanzelfsprekend heeft dat een grote invloed op de meta van verschillende decks en – op een hoger niveau – de toekomst van Hearthstone als geheel.</p>

Hearthstone is nog relatief jong: het digitale kaartspel nadert zijn tweede verjaardag. Gedurende de periode van maart 2014 tot nu is het spel mateloos populair geworden: in november 2015 liet Activision Blizzard weten dat er maar liefst 40 miljoen geregistreerde Hearthstone-accounts waren. Dat zijn ongetwijfeld niet allemaal actieve spelers, maar het toont wel aan dat de game in elk geval een gezond spelersaantal heeft.

Om te blijven groeien, moet Hearthstone echter ook nieuwe spelers een handreiking bieden. Nieuwkomers hebben namelijk een flinke achterstand, aangezien er in totaal 743 kaarten te verzamelen zijn, en dat aantal groeit steeds verder. Nu zijn niet alle kaarten even geschikt om competitief te spelen, maar veel sterke kaarten zitten in dure Adventures waar spelers veel voor moeten grinden willen ze de portemonnee niet trekken. Om goud te verdienen, moeten spelers echter potjes winnen, wat lastig kan zijn met alleen de beginnerskaarten.

Hearthstone

Formats

Mede daarom introduceert Blizzard deze lente twee nieuwe formats: de Standard- en Wild-modus. Bij de release van de eerste uitbreiding van een nieuw kalenderjaar worden kaarten van twee jaar terug uitgefaseerd. Deze lente komt Blizzard met een nieuwe uitbreiding et, wat betekent dat sets uit 2014 (Curse of Naxxramas en Goblins vs Gnomes) niet meer meetellen in Standard. Het aantal speelbare kaarten vermindert hierdoor drastisch. Bovendien zijn kaarten uit oude adventures te craften met Arcane Dust, wat eerst niet kon. De Wild-modus vervangt de huidige standaardmodus waarin alle kaarten speelbaar zijn. Voor ieder wat wils dus.

Hiermee bereikt de ontwikkelaar drie belangrijke doelen: de instapdrempel voor nieuwe spelers wordt lager doordat er minder kaarten nodig zijn om in Standard mee te komen. Ook hoeft Blizzard bij het maken van nieuwe kaarten niet langer rekening te houden met een berg oude kaarten. Maar wellicht het belangrijkste gevolg is dat er waarschijnlijk meer variatie ontstaat in de metagame: de populairste en vaak sterkste decks. Op dit moment is de metagame relatief eenzijdig met een paar decks die veel vaker voorkomen in vergelijking met de wat minder sterke decks. Dit zorgt voor eentonigheid tijdens het spelen, omdat spelers vaak tegen deze decks moeten spelen en de potjes daardoor erg op elkaar lijken.

Magic

Laten we even een vergelijking maken met Magic: The Gathering, één van de bekendste kaartspellen en een inspiratiebron van Hearthstone. Dit spel introduceerde ook verschillende formats om de levensduur van het spel te verlengen. Hoewel het probleem bij Magic toentertijd vooral lag bij de soms absurd dure kaarten door schaarste, toont het wel aan dat formats kunnen zorgen voor een competitievere game. Varranis, een speler die beide kaartspellen intensief speelt, verklaart dat vanuit een Magic-perspectief. 

Maar Hearthstone heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van Magic: het is digitaal. Dat betekent dat Blizzard kaarten zonder problemen kan aanpa en. In het verleden was de ontwikkelaar daar erg voorzichtig mee: sinds de release is slechts een handvol kaarten aangepast om te sterke decks een halt toe te roepen. Hoewel Blizzard aangeeft ook in de toekomst behoedzaam te zijn voor te rigoureuze aanpa ingen, gaat de ontwikkelaar kaarten uit de Basic- en Cla ic-sets nog eens kritisch bekijken en aanpa en. Overigens hoeven te sterke kaarten uit andere sets niet meer zo nodig generfd te worden: ze verdwijnen relatief snel uit de roulatie.

Competitie

Zoals Blizzard al schreef in zijn aankondiging, wordt Standard de nieuwe standaard-modus voor Hearthstone-gerelateerde eSports-evenementen. Wat betekent dit voor de competitieve kant van het spel? Dat is vooralsnog gi en, maar het staat vast dat de metagame een flinke verschuiving zal ondergaan. Bovendien blijft de meta fris als Blizzard net als voorheen elk half jaar een uitbreiding et maakt. Ieder kalenderjaar worden de oude sets uit de roulatie gehaald en komen er twee of meer nieuwe sets bij. Dat zijn de hoofdingrediënten die Hearthstone nodig heeft om de meta in beweging te houden.

Om nog even terug te komen op Magic: in de designtheorie achter dit spel onderscheiden de makers drie soorten spelers: Spike, Timmy en Johnny. Spike wil voornamelijk winnen, Timmy wil lol hebben en Johnny bouwt het liefst unieke decks. Ook in Hearthstone zijn deze spelers te onderscheiden. De update zorgt dat elk archetype terecht kan in een eigen gamemodus. Competitieve spelers zullen hun krachten kunnen meten in de Standard-modus, waar niet telkens dezelfde decks het sterkst zijn. Johnny’s unieke decks worden in Standard minder benadeeld door sterke decks die de meta domineren. Spelers die vooral lol willen beleven, kunnen uitwijken naar Wild, of de Tavern Brawl-modus met elke week andere regels.

Door de introductie van verschillende gamemodi heeft Blizzard de belangrijkste belemmeringen weggenomen die Hearthstone’s groei in de weg stonden. Nieuwe kaarten zijn makkelijker in balans te brengen doordat de ontwikkelaar geen rekening hoeft te houden met alle voorheen uitgebrachte kaarten. De meta wordt in Standard niet meer gedomineerd door een paar ijzersterke decks en nieuwe spelers kunnen makkelijker instappen. Gooi daar nog eens de langverwachte extra deckslots bij en Hearthstone is in één klap een stuk aantrekkelijker geworden voor zowel nieuwkomers als veteranen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou