Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Nieuwsanalyse: Het verdienmodel van Overwatch

Het ontbrekende puzzelstukje

Geschreven door Gijs Scheltens op
De gesloten bèta van Overwatch is volop aan de gang: de multiplayershooter begint steeds meer te lijken op een complete game. Na het Blizzcon-weekend voegde ontwikkelaar Blizzard drie nieuwe heroes toe waar spelers mee aan de slag konden, wat het totale aantal naar 21 bracht. Maar hoe zit het met de toekomst? Wat zijn Blizzards plannen om Overwatch in de jaren na release fris te houden? En misschien nog belangrijker: hoe gaat het verdienmodel van de multiplayershooter eruit zien?

Dat vragen fans en bètaspelers zich al af sinds Blizzard Overwatch onthulde. Inmiddels weten we dat het spel zo’n dertig tot veertig euro gaat kosten. Ook brengt Blizzard twee duurdere edities uit met extra’s, zoals skins en een Soldier 76-miniatuur. Alle drie de edities bevatten echter hetzelfde aantal heroes en maps. Wat echter voor veel spelers nog onduidelijk is: of Blizzard in de toekomst nieuwe heroes en maps gaat toevoegen, en of spelers daarvoor moeten betalen.

Overwatch-director Jeff Kaplan was niet blij met de sentimenten die rondgingen in de community. Zowel op het Overwatch-forum als op Reddit meenden veel spelers dat de ontwikkelaar hun vragen omtrent betaalde heroes ontweek. In een interview met PC Gamer gaf Kaplan aan dat dat een misvatting was. De ontwikkelaar weet oprecht nog niet of er na de lancering nieuwe heroes zullen verschijnen.

Met het oog op de naderende release van Overwatch is het alleen wel zorgelijk te noemen dat Blizzard nog geen idee lijkt te hebben of en hoe spelers voor toekomstige heroes en maps gaan betalen. Aan de andere kant is Overwatch de eerste first person shooter die Blizzard maakt. Hoewel het spel overduidelijk inspiratie haalt uit Team Fortress 2 en moba’s zoals League of Legends, heeft Blizzard zelf nog nooit zoiets gemaakt. In dat opzicht is het dus niet eens zo gek dat het verdienmodel nog niet vaststaat. Bovendien kan Blizzard niet voorspellen hoe populair Overwatch gaat worden. Potentie heeft het spel in ieder geval wel: zo’n 7 miljoen mensen hebben zich opgegeven voor de gesloten bèta.

Gaandeweg ontdekken wat werkt

Een ander element dat keer op keer naar voren komt: Blizzard is simpelweg nog aan het experimenteren. Dat is ten slotte ook hoe bijvoorbeeld Hearthstone tot stand is gekomen: een klein team probeert iets uit, wat vervolgens uitgroeit tot iets gigantisch. De Overwatch-ontwikkelaars maken duidelijk dat ook zij gaandeweg ontdekken wat wel en niet werkt. Tijdens Blizzcon zei assistent-director Aaron Keller tegen Gamer.nl-redacteur Harry Hol dat het voortgangssysteem vlak voor de bètalancering geschrapt is. Dit getuigt van het feit dat Blizzard nog van alles aan het uitproberen is. Keller zegt ook dat intern nog wordt overlegd over heroes, maps en andere content die mogelijk na de release verschijnt.

Datzelfde geldt voor het verdienmodel, zegt gameplay-programmeur Timothy Ford. Blizzard wilde spelers niet te beperken in hun hero-keuzes. Dat is de reden dat Overwatch geen free-to-play-model heeft gekregen. De ontwikkelaar heeft hier pas voor gekozen toen bleek dat tijdens het spel van hero wisselen één van de belangrijkste spelmechanieken was. Een betaalmuur voor heroes zou deze vrije hero-keuze sterk ondermijnen. Ook hier is er sprake van ‘kijken wat werkt’ en blijkt dat het gameplaydesign doorslaggevend is.

Fris

Blizzard heeft al wel voorzichtig wat losgelaten over toekomstige maps en heroes, ook al staat dat allemaal nog niet vast. De toekomst van Overwatch staat of valt met de community, vindt Aaron Keller. Als blijkt dat het spel nieuwe heroes nodig heeft, dan bedenkt de ontwikkelaar wel een manier om deze in het spel te verwerken. Wel zou Keller graag meer maps toe willen voegen.

Eigenlijk wijzen al deze punten op één ding: Blizzard wil nog niet te ver vooruitblikken. Na de lancering ziet de ontwikkelaar wel wat het spel nodig heeft, of dat nu maps, heroes of iets anders is. En ook hier laat Blizzard zijn bekende voetafdruk achter: alleen het allerbeste is goed genoeg. Uiteindelijk draait het om het design van Overwatch: het spel zelf heeft het laatste woord. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Impossible Creatures beschikbaar op Steam System Shock-remake in de maak
8

Reacties op: Nieuwsanalyse: Het verdienmodel van Overwatch

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TheChief

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    'En ook hier laat Blizzard zijn bekende voetafdruk achter: alleen het allerbeste is goed genoeg.'

    Ahem, Diablo 3 AH disaster anyone?

    En voor de duidelijkheid, ik ben een Blizzard fan maar ze hebben in het recente verleden wel wat uitglijders gehad. Ik ben zeer sceptisch over Overwatch.

    Ik vond het zelf niet leuk om te spelen juist vanwege de overduidelijke MOBA invloeden. Ik had heel erg gehoopt dat het een echte FPS zou zijn en dat is het helaas niet geworden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    De Auction House was een ramp, inderdaad. Maar Blizzard heeft zich wel herpakt. Nu de AH eruit is gesloopt heb ik veel meer plezier met Diablo 3.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Dat snap ik niet? Hoe is Overwatch een Moba? Het is meer verwant aan Team Fortress dan aan LoL.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Is het ook niet maar alles met skills is tegenwoordig een moba volgens de jeugd. :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Het heeft skills met cooldowns, iets dat niet thuis hoort in een echte FPS. En het heeft skills die instadeath betekenen voor je tegenstander (zoals Reaper's special attack die in één seconde volautomatisch 2-3 tegenstanders kan nuken).

    Een full blood FPS heeft mechanics die afhangen van precisie en snelheid van reageren. Of beperkte ammunitie etc waardoor je gedwongen wordt spaarzaam om te gaan met je spullen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 2 jaren geleden
    Een reload is ook een cooldown.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Panzermeister

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    We gaan het zien. Ik koop dit spel alleen wanneer het gewoon standalone functioneert (dus zonder afhankelijk te zijn van een server van Blizzard). Dit is de enige manier om zeker te weten dat er niet later betaal dingen gaan komen. Ik ben er echter nu al 99% zeker van dat dit niet het geval gaat zijn en dat het spel afhankelijk wordt van een server, in dat geval koop ik het niet. Ik heb hier nog voor 250 euro aan World of Warcraft copies liggen (incl. collectors edition) die ook niet meer werken (in elk geval niet op de manier waarvoor ik ze toen gekocht heb) dus die fout maak ik niet nog een keer.

    Als een spel afhankelijk is van een server en niet gewoon standalone werkt zou het niet uitgebracht mogen worden alsof je iets koopt wat van jou wordt: in plaats van een vaste eenmalige prijs van 50 euro te vragen laat je mensen gewoon een klein bedrag per maand betalen (2,50?) om het te kunnen spelen, waardoor mensen snappen dat ze met een dienst (abonnement) te maken hebben in plaats van dat ze denken iets te kopen wat hun eigendom wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 2 jaren geleden
    Een reload is ook een cooldown.
    Veel karakters in Overwatch hebben ook een reload functie voor hun wapens. In dat opzicht verschilt het niet van andere shooters.

    Echter, in de meer echte shooters heb je geen cooldown op skills compleet met een countdown timer zoals in Overwatch wel het geval is. Het herladen van een AT launcher in BF4 is toch echt wel anders qua impact op de gameplay dynamiek dan het wachten op een cooldown timer in Overwatch na het gebruiken van je skill.

    Dit is gewoon niet mijn type spel. Ik prefereer de meer echte shooters en niet dit soort hybride games. Ieder zijn ding :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.