Nieuwsanalyse: Het verdienmodel van Overwatch | Gamer.nl

Nieuwsanalyse: Het verdienmodel van Overwatch | Gamer.nl

De gesloten bèta van Overwatch is volop aan de gang: de multiplayershooter begint steeds meer te lijken op een complete game. Na het Blizzcon-weekend voegde ontwikkelaar Blizzard drie nieuwe heroes toe waar spelers mee aan de slag konden, wat het totale aantal naar 21 bracht. Maar hoe zit het met de toekomst? Wat zijn Blizzards plannen om Overwatch in de jaren na release fris te houden? En misschien nog belangrijker: hoe gaat het verdienmodel van de multiplayershooter eruit zien?

Dat vragen fans en bètaspelers zich al af sinds Blizzard Overwatch onthulde. Inmiddels weten we dat het spel zo’n dertig tot veertig euro gaat kosten. Ook brengt Blizzard twee duurdere edities uit met extra’s, zoals skins en een Soldier 76-miniatuur. Alle drie de edities bevatten echter hetzelfde aantal heroes en maps. Wat echter voor veel spelers nog onduidelijk is: of Blizzard in de toekomst nieuwe heroes en maps gaat toevoegen, en of spelers daarvoor moeten betalen.

Overwatch-director Jeff Kaplan was niet blij met de sentimenten die rondgingen in de community. Zowel op het Overwatch-forum als op Reddit meenden veel spelers dat de ontwikkelaar hun vragen omtrent betaalde heroes ontweek. In een interview met PC Gamer gaf Kaplan aan dat dat een misvatting was. De ontwikkelaar weet oprecht nog niet of er na de lancering nieuwe heroes zullen verschijnen.

Met het oog op de naderende release van Overwatch is het alleen wel zorgelijk te noemen dat Blizzard nog geen idee lijkt te hebben of en hoe spelers voor toekomstige heroes en maps gaan betalen. Aan de andere kant is Overwatch de eerste first person shooter die Blizzard maakt. Hoewel het spel overduidelijk inspiratie haalt uit Team Fortre 2 en moba’s zoals League of Legends, heeft Blizzard zelf nog nooit zoiets gemaakt. In dat opzicht is het dus niet eens zo gek dat het verdienmodel nog niet vaststaat. Bovendien kan Blizzard niet voorspellen hoe populair Overwatch gaat worden. Potentie heeft het spel in ieder geval wel: zo’n 7 miljoen mensen hebben zich opgegeven voor de gesloten bèta.

Gaandeweg ontdekken wat werkt

Een ander element dat keer op keer naar voren komt: Blizzard is simpelweg nog aan het experimenteren. Dat is ten slotte ook hoe bijvoorbeeld Hearthstone tot stand is gekomen: een klein team probeert iets uit, wat vervolgens uitgroeit tot iets gigantisch. De Overwatch-ontwikkelaars maken duidelijk dat ook zij gaandeweg ontdekken wat wel en niet werkt. Tijdens Blizzcon zei a istent-director Aaron Keller tegen Gamer.nl-redacteur Harry Hol dat het voortgang ysteem vlak voor de bètalancering geschrapt is. Dit getuigt van het feit dat Blizzard nog van alles aan het uitproberen is. Keller zegt ook dat intern nog wordt overlegd over heroes, maps en andere content die mogelijk na de release verschijnt.

Datzelfde geldt voor het verdienmodel, zegt gameplay-programmeur Timothy Ford. Blizzard wilde spelers niet te beperken in hun hero-keuzes. Dat is de reden dat Overwatch geen free-to-play-model heeft gekregen. De ontwikkelaar heeft hier pas voor gekozen toen bleek dat tijdens het spel van hero wi elen één van de belangrijkste spelmechanieken was. Een betaalmuur voor heroes zou deze vrije hero-keuze sterk ondermijnen. Ook hier is er sprake van ‘kijken wat werkt’ en blijkt dat het gameplaydesign doorslaggevend is.

Media has no description

Fris

Blizzard heeft al wel voorzichtig wat losgelaten over toekomstige maps en heroes, ook al staat dat allemaal nog niet vast. De toekomst van Overwatch staat of valt met de community, vindt Aaron Keller. Als blijkt dat het spel nieuwe heroes nodig heeft, dan bedenkt de ontwikkelaar wel een manier om deze in het spel te verwerken. Wel zou Keller graag meer maps toe willen voegen.

Eigenlijk wijzen al deze punten op één ding: Blizzard wil nog niet te ver vooruitblikken. Na de lancering ziet de ontwikkelaar wel wat het spel nodig heeft, of dat nu maps, heroes of iets anders is. En ook hier laat Blizzard zijn bekende voetafdruk achter: alleen het allerbeste is goed genoeg. Uiteindelijk draait het om het design van Overwatch: het spel zelf heeft het laatste woord. 

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou