Bumpy Road (iPhone, €2,39)

Met een aandoenlijk thema en een minstens zo aandoenlijk concept lijkt Bumpy Road de nieuwste hit in de AppStore te worden, of dat verdient het in ieder geval. Een ouder stel dat nog steeds op elkaar verliefd is trekt met hun autootje de wijde wereld in. Aan jou de taak ze veilig door die wereld heen te loodsen. Dat doe je niet door de auto zelf te besturen, maar door hobbels te maken in de weg. Een hobbel precies onder het autootje zorgt ervoor dat het voertuig een stukje de lucht in springt, een hobbel net ervoor zorgt voor een helling waardoor de auto vaart maakt. Met deze minimale manipulatiemogelijkheden dien je over rivieren heen te springen en zoveel mogelijk gizmo’s, ondefinieerbare voorwerpen die over het parcours verspreid liggen, te pakken,. Lukt het je niet voldoende gizmo’s te bemachtigen of val je in een ravijn, dan is het spel voorbij.

Bumpy Road is geen spel wat het van zijn content moet hebben, maar van de kwaliteit ervan. De ‘oneindige spelmodus’, het belangrijkste onderdeel van het spel, is bijzonder gebalanceerd en verslavend. Ondanks dat je steeds opnieuw moet beginnen zorgen de willekeurig gegenereerde levels ervoor dat de modus van meet af aan interessant en uitdagend is. De sfeervolle aankleding, met Amèlie-achtige muziek, prachtige achtergronden en het liefdes-thema dat centraal staat, maken Bumpy Road niet alleen goed, maar ook buitengewoon charmant. Het ietwat hoge prijspunt (waar praten we eigenlijk over?) zal misschien wat mensen afschrikken, maar Bumpy Road verdient het om gekocht te worden.


Candy Train (iPhone, gratis)

Candy Train is alweer de tweede game van PopCaps nieuwe label 4th & Battery, waaronder de ontwikkelaar van Peggle en Bejeweled wat meer experimentele spelconcepten hoopt te lanceren. In dat opzicht voldoet Candy Train niet helemaal aan het edgy imago wat met de eerste game Unpleasant Horse werd neergezet. Een treintje laten rijden door de stukken spoor in de juiste richting te draaien is een bekend concept en een liefdevolle snoepwereld is een wel heel veilige aankleding.

Het spel zelf is echter, zeker voor een gratis game, alleraardigst. De moeilijkheid bouwt snel op, waardoor het zich goed leent voor korte speelsessies. Doordat er continu nieuwe doelen op het speelveld verschijnen kun je ook niet volstaan met het ruim van tevoren uitstippelen van de route, maar loont het juist om tussentijds je plan te wijzigen. Op een iPhone is het spel echter wel wat priegelig, waardoor het soms lastig is het overzicht te bewaren en de juiste tegels aan te tikken.


Gears (iPhone, €0,79)

Een omgeving vol gigantische tandwielen, een diepe afgrond, een bal en een trechter: dat zijn de basiselementen in Gears. Met je vinger of met de tilt-sensor (niet aan te raden) rol je de bal door het tandwielendoolhof, het liefst zonder al te vaak de afgrond in te storten. Vooral in het leveldesign blinkt Gears uit. De levels kennen meerdere routes en de mogelijkheden houden niet op bij wat de makers bedacht hebben. Doordat de omgeving veel hoogteverschillen kent, kun je regelmatig een sprong in het diepe wagen om zo een heel stuk over te slaan. De hoogste scores haal je zo overigens niet, want de tientallen bonusobjecten loop je op die manier mis. Een goede balans vinden tussen de tijd die je erover doet en de hoeveelheid bonussen die je opraapt is van belang.

De vrij strakke tijdslimiet werkt Gears echter een beetje tegen. Het spel beloont tijd al genoeg en kan nu niet echt op het gemak gespeeld worden. Ook kent het spel nog flink wat ruwe randjes, die vooral opvallen wanneer je rare manoeuvres probeert uit te halen. Maar wie speelt zoals het hoort zal aardig wat plezier weten te halen uit deze actie-puzzelgame. Let er wel op dat door de mooie 3D-omgevingen je batterij vrij snel leeggezogen wordt.


Foodies (iPhone, €0,79)

Nog maar een puzzel-actiespelletje dan: Foodies. Het oogt enorm kleurrijk, op het kinderachtige af, maar opent desondanks met een indie-popliedje over de liefde. Van die muzikale omlijsting is tijdens het spel niets meer te bekennen. Daar nemen de typische gamedeuntjes het over, af en toe onderbroken door een kinderstem die “Yahoo” roept, ongetwijfeld niet bedoeld als reclame.

In Foodies dien je met een Foodie al het snoepgoed te verzamelen. Door twee vingers op het scherm te plaatsen maak je een trampoline waar de Foodie op kan stuiteren. De trampoline beweegt dynamisch mee met je vingers, zodat je hem continu op de goede plek kunt positioneren. De Foodies stuiteren echter minimaal, waardoor je de trampoline meer als ‘aanschuiver’ gebruikt. Dit haalt een beetje de strategie en vooral het plezier uit het spel. Wat ook tegenstaat is dat er een aantal ronduit vervelende levels tussen zitten. Foodies is daarom als zoveel leuk ogende games: het steekt degelijk in elkaar en komt origineel uit de hoek, maar weet niet de juiste snaar te raken zodat je steeds maar weer terugkomt.


Apparatus (Android, €1,12)

Apparatus lijkt qua opzet veel op het vroeger immens populaire The Incredible Machine. Niet helemaal, maar het heeft er bijzonder veel van weg, en dat is wat ons betreft goed genoeg. Het spel ken een behoorlijk aantal vooraf ontworpen levels, maar misschien nog wel belangrijker, ook een sandbox-modus. De standaard levels laten je knutselen met het aanwezige materiaal (planken, katrollen, touw, elektriciteit) om een bal naar een bepaalde plek te loodsen. Daarbij speelt niet enkel de zwaartekracht van de bal zelf een rol, maar ook die van alle andere objecten die je gebruikt, waarin Apparatus dus behoorlijk verschilt van The Incredible Machine.

Het maakt van de toch al niet zo simpele opzet van Apparatus een nog net wat lastigere bedoeling. Alles valt en bouwt daarbij momentum op. Daarom zul je veel voorwerpen aan elkaar moeten timmeren of moeten ophangen aan andere objecten om niet alles de diepte in te zien storten. Uitdaging genoeg dus. Zelf aanprutsen met een oneindige hoeveelheid objecten die tot je beschikking staat is natuurlijk ook een optie, en wat het extra leuk maakt is dat je zelfgemaakte puzzels in de volledige versie ook kunt delen met anderen. Het mag er grafisch uitzien als een lappenkat van onsamenhangende textures, samen met de steriele achtergrond zorgt het er voor dat niets het knutselen in de weg staat. Incredible.


Maths of the Dead (Android, €1,00/ iPhone €0,79 )

Bleegh, wiskunde! Om hersendood van te worden! Nu menig gamer zijn typsnelheid bij kan scholen met Typing of the Dead, mag de minstens net zo belangrijke rekenknobbel natuurlijk niet achterblijven. Maths of the Dead combineert het towerdefense-genre met sommetjes. Het spel stuurt vier zombie-types op je af, die respectievelijk van je verlangen om op te tellen, af te trekken, te vermenigvuldigen en te delen. De eerste twee zijn nog wel te doen, zelfs als er nog tien andere zombies al slenterend dichterbij komen, maar een sommetje als 9 x 7 blijkt op zo’n moment aardig lastig.

Nu is tower defense verslavend, en wiskunde godzijdank niet. De combinatie dan weer wel, wat van Maths of the Dead een simpel maar vermakelijk spel maakt. Naast de gewone modus, die met rondes werkt, is er ook een survival-modus waarin al gelijk vanaf het begin hordes hersenkrakers op je af komen. En daarmee is eigenlijk alles wel gezegd. Wat je er voor cijfer aan moet verbinden? You do the math.

+