Race After 1977 (iPhone, €3,99)

Met een vraagprijs van bijna vier euro zet Race After 1977 zich zelfbewust neer als een stevige en serieuze racegame. Qua content is het dat ook. Tien goed ontworpen parkoersen met vele alternatieve routes door een mooie post-apocalyptische setting met racewagens uit de jaren zeventig.

Helaas laat het spel technisch wat steekjes vallen. De framerate kakt bij momenten behoorlijk in, de besturing is wat onnauwkeurig en het gedrag van de wagens te onvoorspelbaar. Een klein onzichtbaar heuveltje kan ervoor zorgen dat je auto plotseling compleet de andere kant op stuurt of stuitert, wat het verschil kan betekenen tussen winnen en verliezen. De races zijn behoorlijk lang voor smartphone-begrippen, wat de neiging om nog een potje te spelen vermindert. Ook mist het spel een gevoel van progressie. Er zitten weliswaar medailles en geld in, maar voor spek en bonen. Om verder te komen moet je gewoon bij de eerste drie eindigen in de laatste race. En het geld valt nergens uit te geven. Het spel heeft aardig wat potentie, maar zal zich pas na enkele updates met de betere racegames kunnen meten.

http://www.gamer.nl/img/layout/cijfers/cijfer-medium-6.gif

Indians Family (iPhone, €0,79)

Meestal loopt bij iPhone-games de visuele kwaliteit wel enigszins in pas met de gameplay. Spellen die eruitzien als hobbyprojecten spelen vaak als dusdanig, in de wat mooiere games is net wat meer tijd en energie gestoken die ook tot uiting komt in de gameplay. Indians Family is echter een hobbyproject dat zich wel voordoet als een beter spel. Mooie achtergronden en personages, vele missies en een leuk concept dat klinkt als The Lost Vikings, maar dan met indianen.

Maar buiten de aardige plaatjes schiet Indians Family tekort. De besturing is werkelijk erbarmelijk: een trage responstijd en onnauwkeurige sprongen in combinatie met puzzels gebaseerd op onvoorspelbare physics en pixelprecieze manoeuvres werken niet bepaald prettig samen. En de graphics zien er weliswaar aardig uit, functioneel zijn ze niet: voor- en achtergrond zijn slecht te onderscheiden, net als de gameplay-elementen: de half-doorzichtige knoppen zijn niet te zien boven de achtergrond en zitten precies daar waar de actie zich afspeelt. Gewoon slecht dus.

http://www.gamer.nl/img/layout/cijfers/cijfer-medium-3.gif

A.I.R. Defense (iPhone €0,79, Lite-versie gratis)

Tower Defense meets Flight Control, daarmee is A.I.R. Defense in essentie omschreven. Door vliegtuigen te bouwen en die erop uit te sturen verdedig je je basis, die wordt bestormd door verschillende soorten vijanden. Het traject van je vliegtuig teken je met je vinger, net als in Flight Control, alleen leid je ze nu niet naar de landingsbaan, maar naar een van de tanks die op je af komen. Door tanks te vernietigen verdien je geld waarmee nieuwe vliegtuigen of upgrades gekocht kunnen worden.

A.I.R. Defense heeft met onder andere stealth-vliegtuigen, vijanden die projectielen afvuren en kettingreacties in het vernietigen van tegenstanders aardig wat diepgang, maar het wil in de hectiek van het spel niet heel lekker naar voren komen. Ook is het speelveld eigenlijk te klein, waardoor vijanden te snel bij de basis zijn en er bij korte onoplettendheid al geen redden meer aan is. De abstracte weergave is ook niet heel inspiratievol en de vele spelfouten staan wat slordig. Maar desondanks is het onderhoudend voor wie eens wat anders wil.

http://www.gamer.nl/img/layout/cijfers/cijfer-medium-6.gif

Pixross (€0,79)

Pixross is een schaamteloze en kansloze poging van ontwikkelaar Entropia Design om het succes van de Nintendo DS-game Picross 3D te herhalen op de iPhone. Niet alleen de naam is vrijwel letterlijk overgenomen, ook bij het spelconcept is dat het geval. De bedoeling: een 3D-figuurtje ontdekken door blokken uit een kubus te beitelen. De getallen op de zijkanten geven aan welke blokken moeten blijven en welke weg mogen. In Pixross is het echter niet mogelijk te markeren welke blokken moeten blijven zitten, wat het oplossen van de complexere puzzels schier onmogelijk maakt.

Maar dat is niet het enige wat ontwerptechnisch fout ging bij deze game. De flitsende belichting waarmee het spel gepromoot wordt, maakt het onmogelijk de blokken van elkaar te onderscheiden en maakt soms zelfs de getallen op de blokjes onzichtbaar. Daarnaast is het erg lastig om met je dikke vingers het juiste blokje aan te wijzen. De precisie van de stylus wordt nodeloos gemist. De figuren die uiteindelijk tevoorschijn komen zijn daarnaast slecht ontworpen en nauwelijks herkenbaar. De naam gaf al een vermoeden: Pixross is een schaamteloos profiterend aftreksel dat je vooral links moet laten liggen.

http://www.gamer.nl/img/layout/cijfers/cijfer-medium-2.gif