MMO Update: Waarom zou je eigenlijk een MMO spelen? | Gamer.nl

MMO Update: Waarom zou je eigenlijk een MMO spelen? | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

1. Gigantisch
MMO Staat voor Ma ively Multiplayer Online. En 'ma ive', dat zijn deze games. Kijk bijvoorbeeld eens naar EVE Online, waar de spelers hun ruimteschepen tu en letterlijk duizenden sterrenstelsels kunnen rondvliegen. Of EverQuest, waar na alle uitbreidingen honderden vierkante kilometers terrein bestaan. World of Warcraft, de populairste MMO ter wereld, steekt vergeleken bij die spellen wat schraal af, maar zelfs die wereld is vele malen groter dan de grootste singleplayer-game. Wie er dus van houdt om op verkenning te gaan, en zeker wil weten dat hij na maanden spelen nog lang niet alles heeft gezien, kan zijn hart ophalen.

2. Sociaal
Ma ively Multiplayer wil vooral zeggen dat heel veel mensen tegelijkertijd dezelfde spelwereld betreden. Dit is het meest aantrekkelijke aspect van dit genre, want het betekent dat je jouw avonturen kunt delen met gelijkgestemden. Wat is er nou leuker dan een vreemde wereld te verkennen samen met vrienden (en volslagen onbekenden waar je mi chien wel vriendschappen voor het leven mee sluit). Het geniale van dit soort games is namelijk dat alle spelers, waar ze ook vandaan komen en wie ze ook in het echt zijn, in de werelden Azeroth, Dereth of Norrath een gemeenschappelijk doel hebben. Ieder heeft dezelfde vijanden om te verslaan, wil die beste buit verzamelen en de vijandelijke spelersgroep uitschakelen. Dat schept een band. Het helpt ook dat mensen die geïntere eerd zijn in MMO's ook vaak andere intere es delen (zoals een liefde voor fantasy of sciencefiction, of andere spellen). MMO's zijn virtuele clubhuizen waar mensen meer delen dan het doden van orcs.

3. Samenwerking
Een typische eigenschap van MMO's is dat ze draaien om samenwerking. Hoewel spellen tegenwoordig steeds meer mogelijkheden bieden om alleen te spelen, is de grootste lol toch te vinden in teamverband. Want alleen in groepjes kun je de moeilijkste kerkers doorlopen en de gevaarlijkste monsters te verslaan. In EVE Online is het haast verplicht om samen met anderen te vliegen en zo hele sterrenstelsels te veroveren om een heus imperium te bouwen dat geheel door de spelers wordt gerund. MMO's zijn vanaf de grond af ontworpen als coöperatieve ervaring, waar iedere speler een puzzelstukje is. Het is een geweldige ervaring om als goed op elkaar ingespeelde groepsleden een grote uitdaging te overwinnen. Geen enkel ander genre biedt zoveel mogelijkheden om dit mee te maken.

4. Spelers versus spelers
En natuurlijk is het ook geweldig om eens wat menselijke tegenstanders uit te schakelen. Hoewel topgames als Battlefield 3 natuurlijk een geweldig strijdtoneel bieden, zijn zelfs die gigantische gevechten peanuts vergeleken met de ruimteslagen in EVE Online, waar honderden schepen het tegen elkaar opnemen. Of wat te denken van de fantastische Realm versus Realm-gevechten in Dark Age of Camelot, waar je met jouw leger vijandelijke kastelen moet innemen met katapulten en stormrammen? Wie Braveheart of de Lord of the Rings-films heeft gezien en verlangt naar epische gevechten die er echt toe doen (overwinningen in de spelwereld hebben een langdurig effect), dan is dit opnieuw het genre voor jou.

5. Onvoorspelbaar
Dankzij al die honderden spelers die op een gemiddelde avond door Midden Aarde, Azeroth of de ruimte huppelen, is de spelwereld er een vol verra ingen. Want echte mensen gedragen zich niet zoals computerprogramma’s (meestal niet, dan) en kunnen je zowel helpen als hinderen. Of simpelweg vermoorden als je even niet oplet. Die dynamiek waarin je simpelweg nooit zeker weet hoe je spelse ie verloopt, is absoluut uniek aan dit genre. Want hoe goed spellen als Uncharted 3 ook zijn, hoe indrukwekkend Skyrim ongetwijfeld wordt, het blijven in de basis levenloze ervaringen vergeleken met de grote virtuele online werelden.

Dat maakt MMO’s mi chien niet 'absoluut beter' dan alle andere games. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar al deze punten samen zijn de reden dat er dagelijks miljoenen mensen inloggen op hun favoriete online game. Mensen van alle leeftijden en achtergronden, getrouwd, single, kinderen of niet. En ja, er zitten natuurlijk wat vreemde gasten tu en. Maar waar niet?


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou