Spellen bieden als geen ander medium de mogelijkheid om wensen te vervullen. Hoe is het om met een Porsche 911 te racen op Laguna Secca? Om een soldaat te zijn? Om magische monsters te verslaan? Vooral MMO's beloven toegang tot een fictieve wereld die we tot dan toe alleen uit boeken, films of tv-series kennen. Star Trek Online belooft de speler om te ervaren hoe het is om net als captain Kirk of Picard of Janeway een sterrenschip aan te voeren, op verkenning door het heelal. Een belofte die sinds 17 januari voor eenieder toegankelijk is.

Vooruitgang

Star Trek Online heeft een aantal flinke sprongen voorwaarts gemaakt sinds het spel in 2010 lanceerde. In die begintijd ontbrak het erg aan het echte Star Trek-gevoel. Missies waren ongeïnspireerd, hingen als los zand aan elkaar en de ruimtegevechten waren langdurige aangelegenheden waar we, als we eerlijk zijn, al gauw genoeg van kregen.

Inmiddels hebben de makers duidelijk ontdekt waar een Star Trek MMO om moet draaien: spannende sciencefictionverhalen met bekende en onbekende buitenaardse wezens en interessante plotwendingen. Iedere speler kan vrijwel vanaf het begin deelnemen aan de zogenaamde 'episodes'. Dit zijn epische verhaallijnen die uit meerdere missies bestaan en samen het gevoel geven dat je werkelijk een rol speelt in een aflevering van bijvoorbeeld The Next Generation. Tot ons plezier ontdekten we dat hier heel wat filmische momenten in zitten, soms met volledig gesproken scènes. Natuurlijk ligt de lat wat betreft stemacteurs inmiddels flink hoog sinds de lancering van Star Wars The Old Republic, maar Star Trek Online doet het zeker niet onaardig. Het geeft een missie net dat beetje extra als een van je tegenstanders plots zijn mond opendoet, in plaats van je een lap tekst voorschotelt

Sneller

Behalve de kwaliteit van de verhaallijnen is de gameplay ook gestroomlijnd. Zoals we in onze vorige preview al aangaven, zijn zowel de ruimtegevechten als de grondschermutselingen flink gladgestreken. Ruimteslagen zijn tactisch, maar gelukkig ook een stuk sneller voorbij. En heel interessant is dat je in sommige missies nu eens niet alleen bezig bent met het opblazen van de tegenstander, maar soms ook in de verdediging moet. Hiervoor moet je net als in de serie bepalen of je meer energie naar de schilden, wapens of motoren stuurt, om zo te overleven.

Op de grond merken we dat tactieken als flankeren en het gebruik van speciale wapens, ook hier snel tot prettige resultaten leidt. Dankzij je brugofficieren kun je de meeste missies solo doen, waardoor het spel eigenlijk ook wel een beetje als een singleplayergame aanvoelt. De optie om vrienden uit te nodigen voor een 'away mission' is er gelukkig ook bijna altijd, mocht je je anders wat eenzaam voelen.

Irritaties

Nu zijn er ook nog een aantal aspecten van het spel waar we nog steeds niet blij mee zijn. Vaak zijn dit details, die om onbekende redenen nog steeds niet zijn aangepakt. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om rond te lopen door je sterrenschip. Dit is natuurlijk hartstikke leuk, maar als je dat doet, dan stopt het schip. Je kunt dus niet koers zetten naar de volgende bestemming en tijdens de reis op de brug rondkijken hoe iedereen zijn werk doet. En ook zoiets waardoor we met onze ogen rollen: als je weer wilt overschakelen van het zicht op de brug naar het zicht op je schip, dan straalt jouw personage zich op! Waar gaat hij in vredesnaam heen? Het is overduidelijk een standaard animatie die allang verwijderd had moeten worden. Een kleinigheid? Ja natuurlijk, maar voor een echte Trekkie is het een doorn in het oog.

Een ander minder element is het reizen door de ruimte zelf. De ruimte is simpelweg te klein. Sterren en planeten liggen veel te dicht bij elkaar en de verhoudingen kloppen van geen kanten. Zo lijkt het wel alsof de aarde feitelijk niet veel groter is dan het ruimteschip Deep Space Nine. Daar staat weer tegenover dat de makers ontzettend veel aandacht hebben besteed aan details in de werelden die je te voet betreedt. Datzelfde Deep Space Nine ziet er van binnen exact zo uit zoals je dat van tv kent. Ook andere locaties, zoals Starfleet Academie, zijn de droom van iedere fan.

Kosten(loos)

Star Trek Online is zeker geen perfecte MMO en bevat aardig wat kleine slordigheden. Hoe erg je deze vindt kun je gelukkig heel eenvoudig ontdekken. Star Trek Online is namelijk gratis als een volwaardige game speelbaar. Er zijn twee vormen van abonnement: Silver en Gold. Silver betekent dat je geen vaste maandelijkse kosten hebt. Gold word je alleen als je een abonnementsgeld betaalt. Dit varieert van 12,99 euro per maand tot 10,99 als je zes maanden tegelijk neemt. Ook bestaat er een mogelijkheid om een levenslang abonnement af te sluiten voor 218,74. Voor wie het spel erg leuk vindt en er iedere week tijd in doorbrengt, is zoiets zeker te overwegen. Abonnees krijgen behalve volledige toegang tot alle mogelijkheden ook 400 Points waarmee ze spullen in de Store kunnen kopen.

Voor wie het spel net begint, is een Silver-abonnement een behoorlijk aantrekkelijke ervaring. En er is heel wat gratis gameplay beschikbaar. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Lord of the Rings Online en Dungeons and Dragons Online heb je toegang tot alle quests (missies in STO) en kun je alle gebieden betreden. Waar uitgever Perfect World (die onlangs ontwikkelaar Cryptic overnam) zijn geld mee wil verdienen, is met cosmetische items en het laten afkopen van beperkingen.

Zo is het bijvoorbeeld voor een gratis speler niet mogelijk om zelf een Vloot (gilde) te starten. Dat voorrecht is weggelegd voor Gold-leden. Wel kun je lid worden van andermans gilde. En zo zijn er nog wat andere handicaps die je als Silver-gebruiker ofwel moet accepteren ofwel met een paar euro zijn af te kopen. Een limiet op bijvoorbeeld hoeveel personages je kunt maken, en een beperking van de hoeveelheid spullen die je bij je kunt dragen. We moeten zeggen dat dit allemaal redelijk milde restricties zijn. Wie af en toe eens inlogt om een paar missies te vliegen, kan zijn portemonnee gewoon gesloten houden.

De afgelopen weken hebben wij met veel plezier in Star Trek Online doorgebracht. We weten echter zelfs nu nog niet of we dit spel in onze vaste rotatie opnemen. Maar dat is helemaal niet erg. Door het wegnemen van betalingsverplichtingen is het een ideale titel om op de harddisk te houden om af en toe eens in te loggen. Je weet wel, als we weer eens in de stemming zijn om 'phasers on stun' te roepen, of 'live long and prosper'. Wie ook maar een beetje Trekkie is, zou de game gewoon eens moeten proberen. De droom van een eigen sterrenschip komt redelijk goed tot leven.