Dat betekent niet dat het aspect van zaken doen met het oog op het geld de liefde geheel uit de sport haalt. Integendeel: het zorgt juist voor meer actie en spanning wanneer er groot prijzengeld behaald kan worden door een beslissende wedstrijd te winnen. Geld is een motiverend middel voor zowel de spelers als de organisatorische kant van de elektronische sport. Het combineren van sport en zaken doen is echter niet geheel zonder negatieve gevolgen. Het veroorzaakt vaak opstootjes tussen de verschillende teams en hun organisaties, met name wanneer het gaat om het aan- of overnemen van een speler van een andere organisatie gaan verschillende organisaties vaak over tot hevige discussies.

Beste compositie

In een teamsport zoals Counter-Strike of Call of Duty is de chemie tussen de verschillende spelers vaak het belangrijkste aspect naast de individuele vaardigheden. Bepaalde spelers spelen al sinds jaar en dag met elkaar in hetzelfde team en kennen daarom elkaars sterke en zwakke punten en weten elkaar, wanneer het niet mee zit en de moraal laag is, te motiveren om niet op te geven. De teams spreken vaak ook dezelfde taal, waardoor communiceren, eveneens een belangrijk aspect, makkelijker wordt. Tevens kennen ze elkaar soms privé. Vandaar dat teams vaak als geheel worden aangenomen om onder een nieuwe banner van een bekend team te spelen, in plaats van een willekeurig aantal getalenteerde spelers bij elkaar te gooien in de hoop dat zij ook gezamenlijk goed functioneren.

Dat betekent echter niet dat individuele transfers niet gebeuren. Wanneer een team door onenigheden een lid is kwijtgeraakt en op zoek is naar een goede scherpschutter, wil het best voorkomen dat er gezocht wordt naar een getalenteerd individu, dat eventueel zelfs deel uitmaakt van een ander team. Wanneer het oog valt op een speler van een ander team worden er verleidelijke aanboden gedaan om hem (of haar) over te laten stappen. Iets dat door maar weinig teams wordt gewaardeerd. Sport is business.

Investering

Wanneer een team een speler wil overnemen van een ander team komen er heel wat dingen bij kijken. Het voornaamste knelpunt is het principe van investeren in een speler en rendement halen uit deze investering. Het werkt jammer genoeg niet zo simpel als: speler presteert goed, team betaalt voor deze prestaties. Teams kennen veel andere kosten die gedekt moeten worden, zoals reis- en verblijfkosten. Aangezien de professionele sport tegenwoordig heel wat evenementen over de hele wereld kent, willen deze kosten nog wel eens oplopen. Ook facilitaire kosten spelen een rol, wanneer bijvoorbeeld een team een trainingskamp organiseert (in het buitenland), waar de spelers voor een bepaalde tijd gezamenlijk onder hetzelfde dak trainen en wonen. Toekomstige evenementen en prestaties moeten reeds gemaakte kosten denken, iets dat niet meer mogelijk is wanneer een speler plotseling door een ander team wordt overgenomen.

Een ander aspect zijn de sponsoren die teams, maar ook vaak individuele spelers, ondersteunen door hen met dure hardware te verzorgen. Het plotselinge kwijtraken van een belangrijke speler kan als gevolg hebben dat sponsoren zich terugtrekken of gezamenlijk met de speler de overstap maken naar het nieuwe team. Dit mag dan wel zelden gebeuren, maar het is overduidelijk dat geld een enorm grote rol speelt achter de schermen. Wanneer het echter niet om geld gaat, gaat het om de klap die een team te verduren heeft wanneer een ander team een speler heeft "afgenomen". Dit schaadt de naam van de organisatie, maar hoogst waarschijnlijk ook de toekomstige prestaties van het team aangezien het zich moet herstructureren na het verlies van een vitale speler. Sport is business.

Transferbeleid

Twee grote namen die al sinds het begin van de elektronische sport met elkaar in de knoop zitten zijn SK Gaming en Fnatic. Dit blijkt wederom uit een recentelijke verbale strijd tussen beide partijen toen SK Gaming Fnatics Counter-Strike-speler Marcu "Delpan" Larsson aannam, ondanks dat deze nog een lopend contract had bij Fnatic. Eenzelfde situatie ontstond toen, wederom SK Gaming, een speler overnam van Fnatic die eveneens nog een lopend contract had. Beide organisaties zijn nu al sinds weken met elkaar in discussie over wie de schuld draagt in deze situatie, maar het is onmiskenbaar dat in een zo knusse sector zoals de elektronische sport het respecteren van elkaar en de samenwerking tussen alle partijen van groots belang is.

Geld moet niet de drijvende kracht zijn waardoor de elektronische sport overeen blijft staan, maar moet de motiverende rol blijven vervullen die het vooralsnog draagt. Tevens moet het gerespecteerd worden wanneer een grote naam een speler op financiële basis ondersteunt, aangezien op deze manieren ook nieuwe talenten ontdekt en gevorderd kunnen worden. Financiën voegen pit toe en maakt deel uit van het competitieve aspect van een sport, maar geld mag het spel zelf eigenlijk nooit op negatieve wijze beïnvloeden. Sport mag dan business zijn, uiteindelijk is het bovenal passie.