Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Mario & Luigi: Superstar Saga - Wat is er anders in de 3DS-versie?

Groter, mooier en toegankelijker

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
De Mario & Luigi rpg-serie bevat een paar ietwat simpele, maar charmante en leuke games, die is begonnen met Mario & Luigi: Superstar Saga in 2003 voor de Gameboy Advance. Nu, veertien jaar later, wordt het beginpunt van de spin-off in een nieuw jasje gestoken voor de 3DS. Wij hebben Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers Minions uitgebreid kunnen spelen en vertellen je alles over de veranderingen die de game heeft ondergaan.

Als je het origineel hebt gespeeld op de Game Boy Advance, weet je wat je kunt verwachten. Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers Minions is namelijk grotendeels hetzelfde gebleven. Mario en Luigi reizen samen met Bowser naar de Beanbean Kingdom, om de stem van Peach terug te winnen van de boze heks Cackletta. Tijdens dit avontuur kom je een paar bekende- maar ook vooral veel nieuwe gezichten tegen. Het zijn dan ook de persoonlijkheden en interacties met de personages om je heen die de game het spelen waard maken, gecombineerd met de solide rpg-gameplay. Maar wat is er nu precies anders ten opzichte van het origineel?

GBA
3DS

De Beanbean Kingdom was nog nooit zo mooi

Wat opvalt bij de eerste opstart, is hoeveel indrukwekkender de grafische kwaliteit is. Dit is geen verrassing, je speelt de game niet voor niets op een sterker en nieuwer systeem, maar het is duidelijk dat ontwikkelaar Alphadream (die ook verantwoordelijk is voor het origineel) veel liefde in dit project heeft gestoken. Niet alleen ziet alles er mooi uit, er zijn ook een paar kleine veranderingen gemaakt in de presentatie om je meer de wereld in te trekken. Zo laten Mario en Luigi bijvoorbeeld nu voetstappen achter in het zand en hoor je overal waar ze lopen zachte voetstappen. Het zijn misschien kleine details, maar desalniettemin leuk dat de ontwikkelaar net dat extra stapje heeft gedaan om de spelervaring te verbeteren.

Wanneer je de wereld aan het verkennen bent, kun je gebruikmaken van het touchscreen. Je kunt deze gebruiken als minimap en om naalden in de kaart te drukken om locaties op te slaan. De map laat meestal ook zien waar je naartoe moet om verder te komen in het verhaal, waardoor je minder snel de weg kwijtraakt.

De tweede manier om het touchscreen te benutten, is door makkelijk tussen al je Bros.-vaardigheden te wisselen. Naarmate de game vordert speel je veel van deze vaardigheden vrij om door de omgeving te kunnen navigeren. Deze manier van wisselen is een stuk sneller ten opzichte van de originele methode, die nog steeds beschikbaar is door op de L- of R-knoppen te drukken. De laatste grote verandering is dat opslaan nu altijd mogelijk is, terwijl dit op de GBA alleen bij boekjes kon die verspreid lagen over de wereld.

Aan de gameplay is verder vrij weinig veranderd. Het spel is voornamelijk een stuk toegankelijker en vooral makkelijker geworden. Zo heb je nu je Double Jump (die pas geïntroduceerd werd in Bowsers Inside Story, de derde game in de serie), waardoor je dubbele schade aanricht op vijanden. Het lijkt er echter op dat de levensbalk van de tegenstanders niet is verhoogd om hiervoor te compenseren. Dit maakt de game vrij gemakkelijk, op hier een daar een uitdagende baas na.

Misschien iets té makkelijk

Mocht een gevecht toch te uitdagend zijn voor je, zijn er twee manieren om de game nog wat makkelijker voor jezelf te maken. Tijdens gevechten kun je om te beginnen namelijk de Assistance-knop indrukken op het touchscreen. Als dit actief is, laat de game duidelijk zien welke van de twee broers aangevallen gaat worden, iets waar je normaal gesproken zelf voor moet opletten. Nu hoef je alleen nog maar te focussen op het ontwijken van de aanval. Mocht het dan alsnog te moeilijk zijn is het mogelijk om in het menu de Easy Mode aan te vinken in het menu. Dit maakt de broers aanzienlijk sterker, vijanden zwakker en geeft de gelegenheid om meer tips te bekijken tijdens gevechten.

De grootste toevoeging aan deze 3DS-versie is de nieuwe modus genaamd Minion Quest. Hierin volg je een groep onderdanen van Bowser, die op zoek zijn naar hun baas nadat zijn vliegende schip neerstort. Je maakt in deze modus een leger van acht onderdanen, om het in rondes op te nemen tegen andere, net zo grote legers.

Er is een grote variatie aan personages die je kunt vrijspelen. Ze zijn ingedeeld in drie categorieën: lucht- grond- en ranged-troepen. Lucht verslaat grond, grond verslaat ranged en ranged verslaat lucht. Hier moet je goed op letten voordat een gevecht begint, wat gelukkig van tevoren te zien is.

Tijdens gevechten kun je echter vrij weinig doen. Je hebt een commandant, die een paar acties kan verrichten in ruil voor commandeerpunten en af en toe moet assisteren voor een sterke aanval. Dit zorgt ervoor dat dit avontuur (wat trouwens verrassend lang is) redelijk snel repetitief aanvoelt. Gelukkig zijn de interacties tussen de gevechten door komisch en schattig genoeg om het spelen waard te maken. Alphadream heeft er goed voor gezorgd dat ieder personage een leuke persoonlijkheid heeft.

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers Minions is een prima instappunt voor mensen die het origineel niet gespeeld hebben, hoewel voor een grotere uitdaging de Game Boy Advance-versie de beste optie blijft. Voor fans van het origineel is dit echter een geweldige manier om de nostalgie te herbeleven.

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers Minions is vanaf 6 oktober beschikbaar voor alle Nintendo 3DS-systemen.

Geschreven door: Dennis 'Tingle' Pot

Dit artikel delen:

Lees meer

Modder stopt twee Zelda-overworlds in Mario 64 De beste gamedeals van de week
2

Reacties op: Mario & Luigi: Superstar Saga - Wat is er anders in de 3DS-versie?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Mierenneuker

    • 1 maand, 2 weken geleden
    Jammer dat het allemaal zo belachelijk makkelijk moet zijn. Voor mij de reden om deze niet te halen. Waarom niet gewoon een hardcore mode oid erin knallen? Zoveel moeite kan dat nooit zijn lijkt mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 1 maand, 2 weken geleden
    @mierenneuker

    Of gewoon de originele moeilijkheid houden en voor de beginners een baby/easy/simple mode toevoegen.
    Ik vind het ook jammer dat zoveel games tegenwoordig vooral op toegankelijkheid mikken en minder op uitdaging.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.