Dankzij de bèta hebben we die flat in Siege of Shanghai al meerdere keren naar beneden zien storten. Het maakt niet meer de figuurlijke impact zoals op de E3, al behoudt zo’n grote gebeurtenis in een map altijd een niet te verklaren charme. Het is vooral interessant om te zien hoe de instortende wolkenkrabber de aandacht trekt van de andere spelers in de map. Eventjes, heel eventjes, als de flat omhelt en bijna naar beneden stort, kijkt iedereen naar datzelfde punt in de map.

Want ja, het blijft toch wel een behoorlijke happening, zo’n kolossaal gebouw dat in de zee dondert. Ook al ziet het er eigenlijk niet zo indrukwekkend uit op de Xbox 360. Een groot gebrek aan opstuivend stof, vonkende leidingen en rinkelend glas doen een beetje af aan de ‘ervaring’. Met name op de Xbox One, PlayStation 4 en pc kan Levolution visueel heel erg indrukwekkend zijn.

Levolution

Levolutionizing the Battle

Maar Levolution is meer dan een visueel spektakelstukje. EA spreekt niet voor niets over – zucht – ‘Levolutionizing the Battle’. In het geval van Siege of Shanghai valt de invloed op de gameplay wel mee. Het neerstorten van de toren gebeurt nadat de vier pilaren die als fundering dienen zijn verwoest. Omdat het dak van de toren in de Conquest-modus dient als objective C, is die vlag nu tussen het puin van de toren te vinden. Het team dat de vlag in bezit heeft tijdens het instorten, heeft objective C daarna overigens nog steeds.

Al met al niet zo spannend, maar Levolution is dat in andere gevallen wel degelijk. De andere map die wij hebben gespeeld is Paracel Storm. De naam impliceert al dat de map een winderig, nat uitje kan zijn, maar dat zie je bij het starten van Paracel Storm niet aan het eiland op de map af. Dan dartelen de bladeren van de palmbomen nog in een zomers briesje en kabbelen de rustgevende oceaangolfjes zachtjes tegen het goudgele strandzand aan.

Halverwege kantelt dat beeld. Dan trekken donkere wolken boven het speelveld samen. Het briesje verandert langzaamaan in een ferme wind, de bladeren vliegen in het rond en het water klotst met hoge golven op de kust – een mekka voor jetski’s. Het stormt. Nu is dat al spectaculair, maar Levolution presteert het in diezelfde map een overtreffende trap te beklimmen. Even later slaat de bliksem namelijk in op een windturbine. Als je die turbine kapotschiet, komt er een gigantisch slagschip vrij dat zich al deinzend over de hoge golven de kust in boort.

In tegenstelling tot Siege of Shanghai, heeft dat wel veel effect op hoe de map zich laat spelen. Ten eerste omdat het schip verhult wat er aan de andere kant van het eiland gebeurt, ten tweede omdat de stationaire geweren op het schip uiterst bruikbaar zijn om helikopters mee uit de lucht te schieten. Sowieso is het schip een goede plek om te schuilen en vijanden onder vuur te nemen, want je overzicht is er uiteraard ongeëvenaard.

Levolution

Het kan nog beter

Wij hebben geen andere gevallen van Levolution gespeeld, maar EA pretendeert nog het een en ander achter de hand te houden. Zo strijd je in één map om het afvuren van een nucleaire raket dan wel het voorkomen daarvan. In een andere map kun je de elektriciteit in een gebouw uitschakelen. Leuk, maar het kan leuker. Het tofste voorbeeld is waarschijnlijk de map in een stad nabij een dijk. Je raadt het waarschijnlijk al, maar met het verwoesten van de dijk zet je alle (!) straten onder water.

De voertuigen zijn dan niet langer bruikbaar en er spawnen enkel nog boten. Sommige gebieden zijn zo opeens toegankelijk en spelers kunnen het zelfs onder water tegen elkaar opnemen. Kijk, dan heeft zo’n buzzwoordje opeens meerwaarde. Nu de mogelijkheden van Levolution op tafel liggen en we een beetje met ze hebben kunnen stoeien, zijn we enthousiast over de nieuwe dynamiek van de Battlefield-maps. Als we dat na de tiende keer dat we een map spelen nog steeds zijn, dan heeft Levolution wat ons betreft zijn nut bewezen. Misschien willen we de foute naam dan zelfs wel door de vingers zien.