Welkom bij het eerste deel van deze Kult Heretic Kingdoms Developer Diary. Mijn naam is Raymond Snippe en ik werk als development manager voor de Nederlandse uitgever Project Three Interactive. Samen met mijn goede collega Peter Nagy, lead designer van de Slowaakse ontwikkelaar 3D People zullen we jullie iedere twee weken voorzien van gloedvol proza en gunnen we de bezoekers van Gamer.nl een exclusief kijkje in de heksenketel die “game development” heet. In dit eerste deel stellen we ons graag aan jullie voor en maak je kennis met onze nieuwste game: Kult Heretic Kingdoms.

Aangezien Peter slechts drie talen spreekt, namelijk het Tsjechisch, Engels en C++, heb ik het vertalen naar het Nederlands maar voor m'n rekening genomen. Daar komt bij, dat Gamer.nl toch het meest bezocht wordt door Nederlanders en Belgen. Een diary in m'n moerstaal ligt dan ook het meest voor de hand. Bijkomend voordeel: Peter kan deze tekst niet lezen, waardoor we de smeuïge details tegen alle afspraken in tóch kunnen plaatsen *gemeen lachje*.

Noeste mannen

Peter: “Laat ik het heft in handen nemen en eerst netjes het een en ander vertellen over onze studio. 3D People bestaat uit een groep fanatieke gamers die in 2001 begonnen zijn om hun droom te verwezenlijken. Een droom die waarschijnlijk gedeeld word door duizenden andere gamers, namelijk het maken van een eigen game. Natuurlijk loop je als beginnende studio tegen obstakels aan, maar daar probeer je vanaf het begin rekening mee te houden. We zijn gelegerd in Kosice, een klein plaatsje in Slowakije. Inderdaad, nou niet bepaald de Silicon Valley van de westerse beschaving. Kosice is een namelijk een typisch Oost-Europees stadje. Noeste mannen in overalls die met het modder nog aan hun schoeisel, op een bankje aan een shaggie zuigen. Smalle straatjes met vervallen pleisterwerk, houten uithangborden, je kent het wel. In deze stad, waar de tijd schijnbaar stil lijkt te staan, staat ons kantoor en werken we aan onze boreling Kult: Heretic Kingdoms.” Eerst leek het er op dat onze droom in duigen zou vallen. De grote uitgevers namen ons niet serieus of stelde belachelijke eisen. We zijn dan ook erg blij dat Project Three wél in onze droom geloofde en ons als kleine beginnende ontwikkelaar de kans geeft deze te verwezenlijken.” Aldus Peter.

Ingewanden en healthpotions

Kult: Heretic Kingdoms, of door ons ook wel KHK genoemd, is een 3D isometrische hack and slash RPG met een twist. Hoewel wij Nederlanders bekend staan om een 'hokjes mentaliteit', valt het niet mee Kult te vergelijken met andere RPG's uit hetzelfde genre. KHK richt zich voornamelijk op de hardcore RPG liefhebber en de gamers die geen genoegen nemen met een halfbakken RPG verhaal. Vandaar dat het verhaal en de verhaallijn in KHK de boventoon voeren. Ook de gameplay wijkt iets af van 'conventionele' RPG's. Peter: “Hier hebben we bewust voor gekozen. Het healthsysteem bijvoorbeeld. Als ik me ergens aan liep te ergeren in andere games was het wel het eeuwige gezeul met healthpotions. “Sorry meneer de Demon. Ik ga dit gevecht voorlopig nog niet aan. Ik duik nog even in het donkere Oeroeboeroe bos om een dozijn healthpotions te zoeken voordat ik me op uw ingewanden stort”. “Ik heb dat gedoen en gesleep met die potions nooit begrepen” Gaat hij verder. “Vandaar dat we in KHK hebben gekozen voor een meer realistische aanpak. Wanneer je gewond raakt, kun je met heilzame kruiden je health iets opkrikken. Zie het als een soort energie boost, een natuurlijke morfine. Okay, je uithoudingsvermogen zakt wel iets in nadat je de kruiden hebt gebruikt, maar deze kun je op zijn beurt weer aansterken door te overnachten bij een kampvuur of herberg. Net zoals je in real-life, al waar je, na een goede nachtrust, eenvoudig weer op krachten kunt komen”.