Juiced mag dan een straatracer zijn, de langdurige ontwikkeling van het spel leek meer op een off-road ritje door een onherbergzaam terrein. Maar, om in de metaforensfeer te blijven, aan de eind van het ritje stond een luxe wasstraat, die de modder van de motorkap afspoelde. De takken werden uit de wielkassen verwijderd en een nieuwe laklaag werd erop gespoten. Juiced blinkt weer als nooit te voren. Maar het had wat voeten - wielen - in de aarde.

Voor de oorsprong van Juiced moeten we terug naar begin 2003. De Engelse spelontwikkelaar Rage Software, bekend van spellen als Incoming en e-Racer, ging failliet. Het failliesement vond plaats enkele dagen voor de release van Lamborghini, een veelbelovend racespel voor de Xbox dat al een tijdje in ontwikkeling was bij Rage.

Screenshots van Lamborghini zoals dat in 2003 uit had moeten komen

Vaak betekent het faillissement van een firma niet direct het einde van de spellen die nog in ontwikkeling zijn, maar voor Lamborghini was dit wel het geval. Electronic Arts pikte namelijk, na het failliesement van Rage, de Lamborghini-licentie op om er vervolgens niets mee te doen. Men wilde het spel niet, alleen de merknaam. Hierdoor was het niet meer mogelijk het spel nog via een andere uitgever op de markt te brengen, zonder drastische wijzigingen aan te brengen. Lamborghini stierf een stille dood.

Nogmaals Lamborghini

De mensen achter Lamborghini, de Warrington studio van Rage welke voorheen bekend stond als Digital Image Design (DID), gingen echter niet bij de pakken neer zitten. Ze verenigden zich in Juice Games, een nieuwe spelontwikkelaar die eveneens gevestigd bleef in het Noord-Engelse Warrington, tussen Manchester en Liverpool. Het eerste spel van Juice Games werd Juiced, een naar de firma vernoemde racegame waarin tuning centraal stond. Juice Games sloeg al snel een uitgever aan de haak voor Juiced. Acclaim zag wel heil in de titel en zou het spel in september 2004 op de markt brengen.

Augustus 2004. Juiced was klaar. De reviewversies van Juiced waren al verstuurd en de kritieken waren vrij wisselvallig. Maar opnieuw zat het de ontwikkelaar niet mee. Acclaim ging namelijk failliet, enkele weken voordat Juiced had moeten verschijnen. De mensen uit Warrington kwamen opnieuw op straat te staan met een voltooid spel en weer moest men op zoek naar een nieuwe uitgever.

Dit keer hadden de makers de zaakjes echter beter geregeld. De rechten op het spel had men namelijk in eigen hand, waardoor ze niet opgekocht konden worden door een andere uitgever na het faillissement. Ook werd het spel niet gefinancierd door Acclaim, maar door het onafhankelijke Fund4Games. Men had dus, relatief rustig, de tijd om een nieuwe uitgever voor het spel te vinden.

De uitgever werd gevonden in de vorm van THQ, een uitgever die nog niets gepresteerd heeft in het racegenre en er graag in door wil breken. Voor THQ werd Juiced een belangrijke titel en men besloot de makers een half jaar extra de tijd te geven om het spel af te maken. Doordat Juiced al in diverse magazines gereviewed was, zaten de makers in een vrij unieke positie: men wist precies welke kritiekpunten er op het spel waren en had nog een half jaar om deze recht te zetten.

In het half jaar tussen september 2004 en juni 2005 heeft men onder andere de interface grondig herzien, een degelijke online multiplayercomponent toegevoegd, gezorgd voor een aantal hulpmiddelen, betere besturing en een betere soundtrack. Ook is het verschrikkelijke introfilmpje vervangen door iets wat beter in de sfeer van het spel past. Of dit geleid heeft tot een positief eindoordeel, lees je dit weekend in onze review.