Is e-sport een sportvorm? | Gamer.nl

Is e-sport een sportvorm? | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Volgens sommigen is lichamelijk presteren een vereiste bij de definiëring van een sport. Menig woordenboek ziet sport echter als een parapluterm die verschillende varianten samenvat. Zo ook Wikipedia: "Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (voetbal) of denkspel (schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden."

Als we definitie hanteren, vertoont de elektronische sport de meeste gelijkeni en met sporten binnen de categorie denksport. Wedstrijden worden niet beslist door fysieke eigenschappen zoals conditie, maar door psychologische aspecten als tactiek en inzicht. Zo is StarCraft II in principe een uitgebreide versie van schaken, waarbij elke speler de tactiek van de tegenstander probeert uit te dokteren om hem of haar steeds een stap voor te zijn. Elke handeling verandert de stand van zaken. Uiteindelijk is de winnaar diegene die de beste keuzes heeft gemaakt en tevens zijn hoofd koel hield. Call of Duty kent een soortgelijke insteek, aangezien de verschillende posities die spelers innemen deel uitmaken van een meestal unieke tactiek en speelstijl.

Raakvlakken

Toch kent e-sport naast de definitieovereenkomsten meerdere raakvlakken met (denk)sporten Zo hoort een sport regels te hanteren waarmee alle spelers bekend zijn. In spellen zoals StarCraft II zijn die regels vastgelegd in het spel zelf. Zo kan een speler niet meer dan een bepaald aantal eenheden tegelijkertijd op het veld hebben. Ook staat duidelijk vast wanneer een speler verloren heeft, namelijk wanneer hij of zij geen gebouwen meer heeft. Daarnaast worden wedstrijden in een competitievorm beoefend, waarbij plezier echter de centrale rol blijft spelen.

Een sport wordt bovendien niet alleen voor het belang van de spelers beoefend, ook de fanatieke aanhangers aanschouwen het spektakel met plezier. Zo zijn e-sport-wedstrijden regelmatig te volgen via livestreams waarbij het schouwspel door experts van commentaar wordt voorzien. In combinatie met een duidelijke regelgeving kunnen zo zelfs mensen die onbekend zijn met een spel van diens digitale wedstrijden genieten. Dat neemt overigens niet weg dat niet iedereen het kijken van een StarCraft II-wedstrijd even plezant of intere ant zal vinden. Toch mag dat geen argument zijn in de discu ie rondom de definiëring van pro-gaming. Ook niet iedere sportfanaticus houdt van alle fysieke sporten.

Fysiek

Naast emotie, is sport veelal ook pijn. Ble ures zijn bij fysieke sporten van alle tijden, maar ook bij pro-gaming komen ze voor. Gamers die van hun hobby een voltijdbaan hebben gemaakt, hebben het allerminst gemakkelijk. Gebroken botten en bloed zijn mi chien geen dagelijkse kost, maar RSI vormt aartsvijand nummer één. Dat verandert niets aan het feit dat e-sport een denksport is, maar het toont wel aan dat het welzijn van je gestel een rol speelt. Het belang van die fysieke aspecten verheft de elektronische sport tot meer dan enkel tijdverdrijf. Gamen is in zo´n geval hard werken.

StarCraft-spelers zoals TLO (RSI), Boxer (schouderproblemen) en commentator Day[9] (hevige rugproblemen) worden beperkt door aandoeningen die het gevolg zijn van het intensief beoefenen van de elektronische sport. Vandaar dat veel spelers tegenwoordig het fitne centrum bezoeken om door middel van regelmatige work-outs de spieren te trainen. Zij trachten zo ble ures te vermijden. Zo is Incontrol niet alleen een profe ionele speler, hij weet ook nog eens .

Pa ie

Al met al is definitiefilosofie in het geval van e-sports niet nodig. Het moge duidelijk zijn dat pro-gaming volgens de woordenboeken een denksport is. De benaming ‘elektronische sport’ representeert bovendien de profe ionele mentaliteit die zowel spelers als aanhangers hanteren. Die term is wat hen onderscheidt van ’gewone’ gamers. Hoewel er ook nog andere gelijkeni en met bestaande sporten zijn, is er één overkoepelende eigenschap die spelers en volgers van alle sporten gemeen hebben: ze worden gedreven door pa ie. Dat is bij het toeschouwers of spelers van een StarCraft II-wedstrijd op e-sports-niveau niet anders.

Hoe denk jij over dit thema? Laat je mening achter in de comments of bezoek het nieuwe subforum voor e-sports.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou