Is Diablo III e-sportwaardig? | Gamer.nl

Is Diablo III e-sportwaardig? | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De community. Liefhebbers van een spel en competitieve zielen die een spel of genre hun roem bezorgen. Zo werden Call of Duty 1 en 2 vrijwel volledig door de fans uitgebouwd tot grootheden binnen de scene. Een vermoeiende taak. Vandaar dat het een grote stap is wanneer ontwikkelaars hun spel het actief ondersteunen en promoten binnen de e-sport. Zo is een groot deel van het succes van League of Legends te wijten aan de onuitputbare investeringen en moeite die ontwikkelaar Riot Games erin steekt. Een moeite die Blizzard voorlopig niet lijkt te willen steken in een Diablo III.

In een interview met Gamefront antwoordde lead technical artist Julian Love op de vraag of Diablo III gaat concurreren met League of Legends, DOTA 2 en andere namelijk met "absoluut niet. Er is geen enkele intentie om Diablo III te transformeren in een elektronische sport." Dit verkleint de kans aanzienlijk, mede omdat Blizzard normaal gesproken een grote rol speelt in het vergroten van de naamsbekendheid van zijn spellen binnen de e-sportkringen vanwege zijn uitmuntende ondersteunding door middel van onder andere constante aanpa ingen aan de balans te maken. De uitspraak van Love doet Diablo III echter niet de das om. Voorganger Diablo II mag mi chien niet in de geschiedenisboeken staan als een van de meest bekende competitieve spellen; desalniettemin deed het spel het goed voor zijn tijd en de mogelijkheden die het bood, juist omdat het standaard niet veel Player versus Player (PvP)-ondersteunende opties had.

Arena

Waar in Diablo II menigeen online naar reisgenoten zocht om gezamenlijk Mefisto en consorten de nek om te draaien, zochten anderen de uitdaging in het vechten met andere spelers. In Diablo II’s thuishaven Tristram werd uitrusting gekozen en een laatste, uitdagende opmerking gemaakt, om vervolgens de veilige omheining van de stad te verlaten en tegen elkaar te vechten. De verschillende kla en, soorten uitrusting en runes (waarmee wapens en uitrusting speciale attributen krijgen) zorgden elke keer weer voor een nieuwe gevecht ituatie. Geen gevecht was als het vorige. Het ene gevecht kon eerlijk en spannend zijn, terwijl een ander gevecht binnen enkele seconden was afgelopen vanwege het verschil in uitrusting en specialisatie van het personage. Als je dan ook nog eens met teams tegen elkaar probeerde aan te treden, was de chaos compleet, gezien er geen ondersteuning vanuit het spel was om dit soort PvP-taferelen te ondersteunen.

Diablo III heeft wat dat betreft van zijn fouten geleerd. Inmiddels bekent Love dat PvP aanvankelijk niet was ingepland door het team, maar eerder pas ver na de lancering aandacht kreeg toen bleek dat er vraag naar was. De plotse aandacht had als gevolg dat aanpa ingen aan vaardigheden werden gemaakt met de algemene balans van kla en in het oog. Het gemis van echte PvP-instellingen dwong spelers echter om allerlei verbale afspraken maken, zelf de beste manier vinden om elkaar af te maken, "en dat was gewoon niet leuk om te doen", aldus Love. Voetballen zonder regels is mi chien leuk, maar chaotisch. Regels zorgen voor de orde die voor serieus ingestelde, competitieve spelers vitaal is. Vandaar dat in Diablo III de arena wordt geïntroduceerd. "Door PvP zijn eigen omgeving te geven kan het gezellig blijven en tegelijkertijd gedaan worden in een eerlijke omgeving."

World of Warcraft doorliep een soortgelijk cyclus. Voordat spelers in geïsoleerde omgevingen het tegen elkaar mochten opnemen, verging veel tijd. Uiteindelijk zorgde de introductie van arena's ervoor dat spelers die niet van computergestuurde tegenstanders hielden, hun eigen speelveld kregen en het uiteindelijk uitbouwden tot een sport die op grote evenementen werd gespeeld. Een toekomst die, ondanks de intenties van de ontwikkelaar, eventueel ook voor Diablo III is weggelegd wanneer toeschouwers kunnen toekijken hoe twee teams het tegen elkaar opnemen.

Balans

Het grootste probleem blijft echter de balans, iets dat ook Jay Wilson, design director van Diablo III, beaamt. "Het probleem van Diablo is dat je zo veel verschillende voorwerpen hebt. De notie dat we een spel gaan maken dat perfect geschikt is voor de competitieve tak, is gewoonweg niet mogelijk." De ontiegelijk vele opties aan specialisaties, modificaties van runes en de invoering van een marktplaats waar met echt geld uitrusting gekocht kan worden, zorgen ervoor dat balans een onhaalbaar doel is. Racewedstrijden zijn enkel intere ant wanneer verschillende wagens, met ongeveer dezelfde kracht, tegen elkaar racen. Een Ferrari tegen een Ford Ka vinden de coureurs noch de toeschouwers fascinerend.

Daarom bestaan World of Warcraft-wedstrijden vaak genoeg uit dezelfde samenstellingen van teams, gezien sommige combinaties van kla en nou eenmaal beter zijn en weten daardoor  vaak genoeg toch te entertainen. De balans qua uitrusting wordt gewaarborgd doordat spelers voorgemaakte personages kiezen, waardoor elk team dezelfde uitrusting heeft en talent en samenspel zwaarder wegen dan geluk (en eventueel een goedgevulde portemonnee). Afgaande van hoe Blizzard het met Wow heeft aangepakt, zou dat betekenen dat op evenementen spelers personages met de beste uitrusting ter beschikking hebben om zo het meeste uit hun kla e te halen. Hierdoor heeft Blizzard tevens de mogelijkheid om uitrusting en kla en zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen om de balans zo goed mogelijk te waarborgen.

Ondanks dat Diablo III van nature chaotischer is vanwege de verschillende factoren die meespelen, zou Diablo III alsnog een intere ante kandidaat zijn voor grote toernooien. Wilson gelooft dat, doordat het spel minder bezig moet zijn met de algemene balans van het spel (zoals in StarCraft II), meer tijd geïnvesteerd kan worden in de individuele vaardigheden van personages. Niet alles valt te controleren binnen Diablo III, maar juist daarin ligt de fun factor van het spel. Volgens fans van de serie maakt die onvoorspelbaarheid maakt deel uit van het spel en de spanning. Als het aan hen ligt, wordt Diablo III een van de grote nieuwkomers binnen de elektronische sport in 2012. Wie weet verandert ook Blizzard dan zijn mening omtrent e-sportondersteuning.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou