Gamers.nl: In een interview met het Engelse tijdschrift 'The Empire' wordt er vermeld dat je een negatieve houding had tegen het maken van 'game naar video'-conversies. Waarom besloot je om uiteindelijk wel de TombRaider film te maken?

West: Tomb Raider was al een erg filmische game die ook onder een wat breder publiek bekend was. De uitdaging was om niet enkel gamers aan te spreken, maar een bredere groep van actie-fans.

De games van Tomb Raider hadden al verschillende film-elementen in zich en het was een doel om het actieve gedeelte van een game om te zetten naar een boeiende film. Waar je bij een spel immers invloed hebt op het verloop, zit je bij een film passief naar het scherm te kijken.

Gamers.nl: Lara Croft is bekend als een typisch Brits karakter. Kan je wat vertellen over je eigen Britse achtergrond en de voordelen die dit had op het regisseren van deze film.

West: Voordat er begonnen werd met de productie van de film, moest het hele script worden herschreven. Zo was het beeld dat de Amerikaanse schrijvers van Engeland hadden, totaal verouderd en doken er door het hele verhaal elementen op als 'rode dubbeldekkers', 'thee drinken bij de koningin' en alles wat er in de jaren 30 gebruikelijk was.

Londen is een moderne bruisende stad. En dat moet ook in de film te zien zijn.

Gamers.nl: Hoe was het contact met Eidos tijdens het maken van de film? Is er nog enige input geweest van 'Toby Gard', de bedenker van de games?

West: Het enige contact wat we met Eidos hebben gehad, was met de top van het bedrijf waaronder Ian Livingstone en Charles Cornwall.

Deze mensen hadden erg weinig eisen toen de filmrechten werden verkocht aan Paramount. De enige richtlijnen die we kregen waren dat Lara een Brits karakter moest blijven en er geen seks met Lara in de film aanwezig mocht zijn.

Gamers.nl: Heb je ooit de Tomb Raider games zelf gespeeld?

West: Zeker. Al ben ik er nooit echt goed in geweest. Voor het bekijken van het complete verhaal is er een persoon ingehuurd die de complete serie games heeft uitgespeeld en dit op video vast heeft gelegd. Zo kon ik alsnog alles rustig nabekijken.

Gamers.nl: De laatste aantal jaren zijn er een behoorlijk aantal films geweest, gebaseerd op een spel. Maar erg weinig van deze producties waren ook een financieel succes. Hoe komt het dat deze conversies zovaak falen?

West: Over het maken van een film als Tomb Raider en Mortal Kombat wordt vaak te licht nagedacht. Veel regisseurs zien het als een manier om snel geld te verdienen maar vergeten dat een film ook het grote publiek aan moet trekken.

Het gaat iedereen er uiteindelijk om of de film goed is. En of die nu is geinspireerd op een spel, zal zelfs gamers niet uitmaken. Uiteindelijk gaat iedereen naar de bios om een goede film te zien.