Gamer.nl: We hebben ondertussen al heel wat PvE-gameplay te zien gekregen, maar wat mogen we verwachten van het PvP-gedeelte in Tabula Rasa? Richard Garriot: Tabula Rasa zal het voor spelers mogelijk maken om een duel aan te gaan met andere personages binnen het spel. Je moet dit vooral zien als een soort digitale krachtmeting tussen twee spelers. Als we verder kijken zal het ook mogelijk zijn om squads te vormen, een verzameling van vechtlustige personages die samenwerken. Zo'n squad kan het dan gaan opnemen tegen revaliserende squads in PvP-gevechten. Als we nog een trapje hoger gaan dan zullen er ook clan-versus-clan gevechten komen. Dit zijn confrontaties die op grote schaal plaatsvinden, vergelijkbaar met de omvang van een oorlog. Gnl: Zullen aan de PvP-gevechten ook bepaalde beloningen gekoppeld worden voor de winnaar ervan? RG: Het plan is om winnaars te belonen op een bepaalde manier, maar op dit moment zijn we er nog steeds niet uit hoe we dat precies zullen doen.

Gnl: Waar ben je zelf erg trots op in Tabula Rasa?

RG:
Ikzelf vind het volledige spel natuurlijk knap, maar iets waar ik zelf nauw bij betrokken ben is de ontwikkeling van Logos, een taal die we speciaal hebben ontwikkeld voor Tabula Rasa. In het verleden heb ik al wat mogen experimenten met het creëren van nieuwe talen in de Ultima-reeks, al is Logos een heel stuk interessanter omdat echt iedereen ter wereld de taal kan snappen. Gnl: Wat is er dan zo speciaal een deze taal? RG: Laat ik eerst uitleggen wát de Logos-taal precies is. Logos is om te beginnen niet te vergelijken met het alfabet dat wij kennen, het is aan taal die volledig bestaat uit symbolen. Deze symbolen zijn door een buitenaards ras, de Elow, achtergelaten op de planeet van de mensen. Als je het zo hoort klinkt het als een leuke gimmick waar je verder niets van zult merken, maar er zit meer achter Logos dan je zou denken! Gnl: In welke zin dan? RG: Wel, spelers zullen er baat uithalen als ze zich inspannen om de symbolen uit de Logos-taal goed te leren kennen, het kan hun namelijk heel wat voordelen opleveren. Niet alleen is het om bepaalde aanvallen en technieken te gebruiken verplicht om bepaalde symbolen te kennen, ook de hele spelwereld zit vol met geheime teksten die spelers hints en tips kunnen geven, mits ze de taal machtig zijn natuurlijk. Gnl: Hoe kom je dan de betekenis van de verschillende symbolen uit de taal te weten? RG: Dat doe je door opzoek te gaan naar plaatsen waar de Elow, het bewuste buitenaardse ras, fragmenten van de taal hebben achtergelaten. In de vorm van gloeiende platformen zijn over heel de wereld plaatsen te vinden waar de speler nieuwe Logos-symbolen kan ontdekken door ze via een datastroom in hun geheugen op te nemen. Eens je het symbool uit het platform hebt onttrokken komt de betekenis ervan in een speciaal menu te staan waar je te allen tijden naar kunt gaan kijken. En maak je geen zorgen, er zijn op dit moment al duizenden verschillende symbolen ontworpen, dus je bent eventjes zoet wil je echt alles gezien hebben.Gnl: Zal het in Tabula Rasa ook mogelijk zijn om zelf voorwerpen te vervaardigen? RG: Zeer zeker. Door in de spelwereld recepten te vinden zal iedereen voorwerpen kunnen maken. Op het recept zal een opsomming van allerlei benodigdheden te vinden zijn die je gaandeweg zult tegenkomen door bijvoorbeeld vijanden te verslaan. Het leuke is dat bepaalde classes exclusieve dingen zullen kunnen maken die perfect bij hun beroep passen. Gnl: Bij het aanmaken van een personage zijn er veel combinaties mogelijk, maar is het verder ook zo dat we onze wapens en uitrusting qua vormgeving kunnen aanpassen? RG: Ik snap waar je naartoe wilt, maar het is in Tabula Rasa niet mogelijk om de wapens die je bezit visueel aan te passen. Natuurlijk is het wel perfect mogelijk om bepaalde dingen te gaan toevoegen waardoor je geweer bijvoorbeeld meer vuurkracht krijgt, maar aan de buitenkant ga je daar niets van zien. Wat echter wel mogelijk is, is het aanpassen van de kleur van je uitrusting waardoor je alter ego wat meer persoonlijkheid kan krijgen. Gnl: Tabula Rasa draait duidelijk vooral om schieten, zullen we op een bepaald moment ook close combat actie mogen verwachten of moeten we de klus altijd van op een afstand klaren? RG: Laat ik zeggen dat de meerderheid van alle spelers 95% van de tijd gebruik gaat maken van wapens die dingen naar de vijand lanceren van een afstand. Toch is het mogelijk om, eens je dicht genoeg bij je tegenstander bent gekomen, om een soort van finishing move uit te voeren, een close combat-actie dus. Er is echter nog een eerder geniepige class aanwezig in Tabula Rasa die gebruik kan maken van een zwaard om tegenstanders te doden, maar dat krijg je wel te zien eens het spel op de markt is. Gnl: Laatste vraag: mogen we eens Tabula Rasa in de winkelrekken te vinden is regelmatige updates verwachten met daarin nieuwe content voor het spel? RG: Ook daarop kan ik een positief antwoord geven. Op dit moment is het plan om ongeveer vier keer per jaar Tabula Rasa te voorzien van een grote update waarin nieuwe inhoud voor het spel te vinden zal zijn, dit om de spelers die op dat moment in onze wereld aanwezig zijn te belonen en bezig te houden. Daarnaast is het ook de bedoeling om op jaarlijkse basis met een nieuwe planeet op de proppen te komen. Een planeet is echter een toevoeging van zo'n grote omvang dat deze nieuwe content hoogstwaarschijnlijk steeds zal verschijnen in de vorm van een expansie die in winkel te verkrijgen zullen zijn. Gnl: Klinkt goed! Bedankt voor het interview en nu al kudos voor het geleverde werk. RG: Dankjewel, en hopelijk tot een volgende keer!